10. december 2019 - 17:14 Der er 10 kommentarer

Kode ved installering af Windows i stedet for Linux

Jeg har på min gamle pc - som jeg har købt brugt - installeret Linux. Før det var der installeret Win7.
Nu vil jeg gerne have installeret Win7 på computeren (igen), denne gang dog på en ny (større) harddisk.
Jeg bliver spurgt til en administratorkode og den kode jeg plejer at bruge (i Linux) accepteres ikke.
Kan der ligge en kode på computeren, hvor den ikke ligger på harddisken?
...og kan jeg slette den (i givet fald)?

Jeg er blevet oplyst, at jeg skal fjerne at batteri....(??!?)

PFT!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2019 - 17:25 #1
Hvordan installerer du Windows? - fra en DVD eller en USB-stick?
Hvordan ser det ud, hvor du bliver afkrævet password?

Normalt bliver man ikke afkrævet noget password, så det tyder på at nogen har lagt supervisor password på BIOS - så kræver det indtastning af supervisor password før man kan boote fra eksterne medier.

Bliver du afkrævet samme password, hvis du forsøger at gå i BIOS?

Det hjælper ikke noget at fjerne batteriet fra CMOS - det gjorde det for 20 år siden, men ikke på PC´ere i dag...
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2019 - 17:28 #2
Er der ikke en sticker med koden på? På stationære på bagsiden og på bærbare typisk i bunden eller under batteriet når det tages ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2019 - 17:29 #3
Det er licenskoden jeg skriver om :-)
10. december 2019 - 18:30 #4
Licenskoden til Windows?
Det er ikke den jeg mangler....

Jeg har taget to billeder af skærmen...men kan vist ikke lægge dem her...(?)
Det er i BIOS, hvor jeg bliver spurgt til Admin Password
Det andet er i noget der ligner Windows....: en lyseblå baggrund med et (DELL)-logo, til venstre er der en hvid boks/menu, med Settings, System Configuration, Video...mv.
Her kan jeg til højre vælge Unlock, hvor jeg så igen bliver spurgt til en kode...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2019 - 19:33 #5
Det lyder meget som Dells BIOS begge to. Kan du ikke password til den, har jeg ingen idé om hvordan du kommer videre.

Jeg ved at andre producenter har mulighed for at man kan kontakte dem direkte, og med en tro og love erklæring eller købsbevis, få udleveret en masterkode der kan låse op.

Men prøv dig lidt frem med forskellige boot-medier - er der låst for CD/DVD, kan det ske at der ikke er låst for USB - og omvendt...
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2019 - 21:54 #6
# 4 Du kan uploade billeder gennem siden her https://da.imgbb.com/
Kopier blot linket til billedet i tråden.
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. december 2019 - 22:34 #7
Du kan evt prøve om du kan få et "master  password " her :
https://biospassword.eu/dell-free-passwords
Ingen garanti for det virker men det kan da forsøges !
10. december 2019 - 23:38 #8
Billede 1: https://ibb.co/bm09vqc

Billede 2: https://ibb.co/PzGjvG9

PS: jeg forsøger at installere fra et USB-stik
10. december 2019 - 23:42 #9
Jeg synes i øvrigt, at det er mærkeligt, at jeg i sin tid kunne installere Linux uden det Admin Password....
Nogen der ved, om Linux "går udenom" det Admin Password ifm installering??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2019 - 08:33 #10
Jeg er helt enig i #9 - det var derfor jeg spurgte til installationsmediet - med tanke på at Windows måske var installeret fra et andet medie end Linux.

Men som jeg ser det, ligger USB FØR harddisken - så med et korrekt USB installationsmedie, bør du bare skulle tænde for PC´en - så vil den automatisk boote på USB.
Så tjek lige at det er en korrekt installations-stick du har fået fat på.

Password prompt bør kun komme frem, hvis du forsøger at installere via Boot-menu eller gå i BIOS.

Ang. diverse "standard" BIOS master passwords, kan det jo ikke skade at prøve, men jeg er ret sikker på at standard passwords forsvandt for ca. 15 år siden. I dag er master-password individuelt for alle PC´ere. Derfor er det nødvendigt at hente hos producenten, der kan genere det ud fra serienummeret.