Avatar billede fancy Mester
15. december 2019 - 23:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

If sætning

Hej jeg kan ikke få min if sætning til at virke rigtigt
Jeg skal sælge nogle meter til en stand, men hvis det er en hjørne grund koster den 400 kr. mere.

Når jeg oprette posten i min DB skriver jeg enten Nej eller Ja

if ($hjgrund = "Ja");

{    $hj=400;
    $pris=$meter*210+$hj;}

    if($atildelt == "Stadeplads") {
    echo '<td width="170">'.$pris.'</td>';
    } else {
        echo "";
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2019 - 23:44 #1
$hjgrund = "Ja"
vs
$hjgrund == "Ja"
maaske
Avatar billede KurtG Forsker
15. december 2019 - 23:56 #2
Der skal nok ikke være semikolon sidst i
if ($hjgrund = "Ja");
og = skal nok være ==
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. december 2019 - 08:10 #3
Sat ekstra lig med tegn og fjernet semikolon i første række som KurtG og Arne også siger. Hele koden ser således ud.

if ($hjgrund == "Ja")
{
$hj=400;
$pris=$meter*210+$hj;
}

if($atildelt == "Stadeplads") {
echo '<td width="170">'.$pris.'</td>';
} else {
echo "";
}
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. december 2019 - 08:41 #4
Du skriver ikke om det virker nu, men umiddelbart kan jeg ikke se åbenlyse fejl i koden længere? Dog tænker jeg, at du roligt kunne fjerne else-delen i sidste if.

Angående strengesammenligning: I helt simple sammenhænge kan man jo godt bruge "==", men personligt foretrækker jeg som regel strcmp -- eller "===". Se lidt om hvorfor her: https://stackoverflow.com/questions/3333353/string-comparison-using-vs-strcmp
(den er lidt gammel, men jeg tror nok det holder stadigvæk)
Avatar billede fancy Mester
16. december 2019 - 16:23 #5
Tak for infoen det ledte mig til min løsning her er min code som virker

if ($hjgrund == "Ja")

$hj=400;
$pris=$meter*210+$hj;
}
if ($hjgrund == "Nej")

$pris=$meter*210;
}
måske der en smarterer måde at skrive den på men den virker.