Avatar billede mjansen Seniormester
02. januar 2020 - 11:59 Der er 6 kommentarer

Liste over postnr vs kommuner

Hej har i mit system, en liste med postnr som peger på kommunerne, men det er åbenbart fejl i.
Nu har jeg så fundet denne: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwj-mMGQ4OTmAhX3SxUIHUCiBSUQFjAAegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fwww.dst.dk%2Fext%2F4393839853%2F0%2Fkundecenter%2FTabel-Postnumre-kommuner-og-regioner--xls&usg=AOvVaw0Hvxq_QuhMZNF7QNdI0kpL
Men her er fx. postnummer 6040 Egtved delt op så det tilhører både Vejle og Kolding kommuner, er det en fejl eller hvordan skal man så forholde sig til det?
Nogen der har en komplet liste der er uden fejl?
Avatar billede mjansen Seniormester
02. januar 2020 - 12:44 #2
Hej keysersoze
Tak for dit hurtige svar.
Hvis man kigger på postnummerfil indeholder den ikke kommunerne
Hvis man kigger på regionsopdelt postnummerfil, har den samme opdeling af 6040 Egtved.
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2020 - 12:51 #3
Det er fordi postnummeret går på tværs af de to kommuner - postnumre er postens mens region/kommune er offentligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. januar 2020 - 13:10 #4
Jeg bor på en vej, der har samme navn, som en anden by i samme kommune. Dette skete efter den seneste kommunalreforms ikrafttræden 1. januar 2007.
Det er adskillige gange sket, at jeg har modtaget post adresseret til den anden adresse, pga. vejnavnet og nummeret er det samme, men postnumrene er vidt forskellige. Post, adresseret til mig, har den anden modtager med stor sandsynlighed også fået.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. januar 2020 - 14:23 #5
Som sagt er postnumre ikke kommuneopdelt, selv om det sommetider gælder. Artiklen her omtaler postnunmmer 7000 Fredericia, hvor en del ligge i Vejle kommune. Og der er ikke noget, der tyder på det bliver ændret. Du kan altså ikke ud fra et potnummer bestemme kommunen, men du kan ud fra gadenavn, husnummer og postnummer.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/flere-bor-i-byer-med-forkerte-postnumre-paa-tide-man-goer-noget-ved-det
Avatar billede falster Ekspert
02. januar 2020 - 17:14 #6
#5.Netop

For at komme fra postnummer til kommune, må man gennem en konkret adresse under postnummeret:

https://sdfe.dk/hent-data/danmarks-adresseregister/