Avatar billede plausten Juniormester
03. januar 2020 - 14:20 Der er 7 kommentarer

Ram vil ikke accepteres af Pc/win10

Hej Eksperter,

Jeg har ville opgradere en HP Compaq 8100 Elite small form factor fra 1GB ram som der var med fra standard af typen MICRON MT8JTF12864AZ-1G4F1 til 8 GB Kingston Technology ValueRam DDR3 1333MHz KVR13N9S8HK2/8

Jeg sætter rammene i, og det virker til at bios accepterer dem, den kvitterer ihvertfald med at man skal acceptere at der er sat 8 GB ram i.
Men windows (win 10 pro) vil ikke starte op.

hvad kan forklaringen være på dette? og hvad skal jeg gøre for at det kommer til at virke?

Ser frem til at høre fra jer.
Avatar billede puren Ekspert
03. januar 2020 - 14:44 #1
hvad fejl kommer der fra windows??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2020 - 15:00 #2
* Det kan skyldes at BIOS skal opdateres, før den kan læse RAM ordentligt.
* Det kan skyldes at motherboardet ikke understøtter 8GB i ét modul, men kræver 2x4GB (Dual RAM).

...Og sikkert også andre ting, men start med at undersøge om der findes en nyere BIOS.
Avatar billede plausten Juniormester
03. januar 2020 - 20:47 #3
Jeg har lige set om jeg kunne opdatere bios, men det er allerede den seneste version.
De nye ram er delt op i 2x4GB så det burde heller ikke være et problem.

Windows kommer med en blå skærm med en negativ smiley med teksten:

"Computeren stødte på et problem og skal genstartes. Vi genstarter for dig."
Dertil er der en fejlkode/stopkode "Kernel security check failure"

Hvad kan det betyde?
Avatar billede puren Ekspert
03. januar 2020 - 21:56 #4
boot computeren på en usb pen med linux og den virker hvis ja reinstaller windows and DONE
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2020 - 22:08 #5
#3.

Det betyder med stor sandsynlighed, at din computer af en eller anden grund ikke kan arbejde med de to nye RAM-blokke. Har du prøvet med en enkelt blok eller prøvet at genindsætte den gamle blok på 1GB?
Avatar billede plausten Juniormester
04. januar 2020 - 10:47 #6
Hej Milter,
Jeg har prøvet kun at sætte den ene blok i af de nye, og det hjalp ikke :-(
Når jeg sætter de gamle blokke i (2x1GB) så virker den fint igen. Jeg ved godt jeg kom til at skrive at der kun var 1 GB i computeren oprindeligt.

Jeg har også prøvet med alle 4 blokke (2x1GB+2x4GB) men det virker selvfølgelig heller ikke.

@Puren,
Jeg vil være ked af at skulle re installere windows, men det kan selvfølgelig blive nødvendigt. hvordan laver man en bootable USB med Linux, og hvilken linux bør man vælge?

mvh Peter
Avatar billede puren Ekspert
04. januar 2020 - 12:02 #7
Q: hvilken linux bør man vælge?
A: som test er ligegyldigt men kubuntu virker og hentets her http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/19.10/release/kubuntu-19.10-desktop-amd64.iso

Q: hvordan laver man en bootable USB
A: hent programmet rufus her https://rufus.ie/
og en støtte guide til rufus er her https://www.howtogeek.com/howto/linux/create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-the-easy-way/