Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2020 - 10:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VAR (Video Assist Referee)

Hvad mener i om denne elektroniske dommer?
Er den et plus for fodbolden eller promoverer den sig for egen vinding skyld?
Hvad gør spilleren i klippet her forkert da bolden rammer hånden på ham?
Prøv at se hvor hånden er når bolden heades.
Er det ikke en normal handling at bevæge armene når man løber?
https://www.youtube.com/watch?v=3smyKJLeLPE
(start ca 1:35 inde i video)
Før i tiden vurderede men ud fra om det var "bold på hånd" eller "hånd på bold" hvor armen føres op for at stoppe bolden.
Sådan er det desværre ikke længere med VAR.
Hvad mener i fodbold elskere?
Avatar billede MADOlsen Forsker
14. januar 2020 - 09:22 #1
Frisparket har ikke noget med VAR at gøre (udover at det nok ikke var blevet opdaget uden VAR). Det er derimod en konsekvens af en ændring af fodboldloven, som blev indført til denne sæson. Se punkt 2 i nedenstående:

https://sport.tv2.dk/fodbold/2019-06-01-12-nye-fodboldregler-gaelder-fra-i-dag

Hvad angår VAR, så synes jeg, at det har potentialet til at blive rigtig godt. Men der er lang vej endnu ... :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2020 - 17:48 #2
#1 Problemet er at der ikke er frispark. Man kan ikke skrue armene af og den bevæges på en naturlig måde. Og i øvrigt er armen i den position når bolden heades hen på den. Det er bold på hånd og ikke omvendt,
Var skal og bør justeres så sådanne ting ikke sker.
Det samme skete for Yussuf Piolsen da en bold blev headet hen på hånden af ham med ryggen til. Her skulle aldrig have blevet dømt straffe. Det er ikke unaturligt at bruge armene når men hopper op. Igen bold på hånd.
Nå ser ikke ud til den store lyst til at skrive så jeg lukker den her.
Avatar billede MADOlsen Forsker
20. januar 2020 - 08:08 #3
#2 Hvis du læser punkt to på den side, jeg linker til, så er der rent faktisk frispark efter de nye regler. Så hvis du vil justere noget, så er det reglerne og ikke VAR, der skal skrues på ;-)