Avatar billede Antonp Praktikant
11. januar 2020 - 11:07 Der er 10 kommentarer

Skal vi skifte shopsystem?

Hej,
Vi går og overvejer at skifte shopsystem, men tøver en smule. Lige pt. kører vi en Dandomain løsning, men synes efterhånden den har en del begrænsninger.

Det er denne hjemmeside der er tale om: https://www.roligan.dk/shop/frontpage.html

Vi overvejer løsninger som: Shopify eller Shoporama, men er bange for at skifte primært pga. vores organiske resultater. Kan vi risikere at miste dem ved et skifte? Er der evt. andre platforme, som kan anbefales at kigge nærmere på?

Tak på forhånd.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
11. januar 2020 - 14:35 #1
Det burde ikke være risikabelt at skifte systemet, hvis det gøres rigtigt.

1 - lav en kortlægning over nuværende sider: http://www.siteliner.com/www.roligan.dk?siteliner=site-overview&siteliner-sort=url&siteliner-from=1&siteliner-message=
2 - Lav det nye system på et "Byggesite", indtil alt er klart og alle data overført.
3 - Når det nye CMS går online, så lav 301 redirects fra gamle adresser til nye.

Jeg vil foreslå et skifte til Wordpress og WooCommerce ...

Skulle i have brug for hjælp til skiftet?? Så er det en af de ting jeg laver fuldtids og ikke som "Hobby" ;-)
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
12. januar 2020 - 21:26 #2
Nu er jeg ikke helt objektiv, da jeg er med-stifter af Shoporama. Men jeg kan til gengæld afsløre, at inden jeg stiftede Shoporama havde 10 års praktisk erfaring med SEO og e-handel, så jeg ved, hvor vigtig SEO er for en webshop. Og med det for øje byggede vi Shoporama. Du kan bl.a. læse lidt om vores tilgang til det her:
http://blog.shoporama.dk/vi-er-bedst-pa-seo/

Nuvel... det besvarer jo ikke dit spørgsmål og jeg ved ikke præcis, hvilke begrænsninger, du er ramt ind i Dandomain, men det kan jo være afgørende for om du skal vælge Shopify eller Shoporama (eller noget helt tredje).
Mht placeringer så tør jeg godt love dig vejledning i forbindelse med migrering, så du i hvert fald ikke mister placeringer. Vi har flyttet rigtigt mange (også fra Dandomain) og som regel stiger de alle i placeringen. Vi flyttede sågar én fra Dandomain der også fordoblede konverteringsraten. Men alt det afhænger jo af mange ting. Så det nemmeste er næsten at du smider en mail til mig på vadskaer@shoporama.dk med dit telefonnummer, så skal jeg give dig et tilbud med tilfredshedsgaranti og et tilbud, du ikke kan sige nej til.

Du er også meget velkommen til at tage et kig herinde:
https://www.facebook.com/groups/301461790044779/
Der kan du også få svar fra andre Shoporama brugere.
Avatar billede AlexanderL Praktikant
05. februar 2020 - 17:06 #3
Tilbage i 2011 lavede jeg en webshop i Shopify. Jeg var rigtig glad for systemet, men efter 2-3 år løb jeg ind i nogle begrænsninger - bl.a. at Klarna ikke var mulig som betalingsløsning i Shopify dengang.

Derfor skiftede jeg til Magento (skiftet gik iøvrigt helt problemfrit uden nogen indflydelse på min organiske trafik). Magento er et godt system, hvor næsten alt er muligt, og jeg fik min Klarna-betalingsløsning integreret let. Dog er Magento også så omfattende - eller var i hvert fald dengang - at selve håndteringen af webshoppen, ordrer m.m. blev noget mere omfattende for mig, end da jeg brugte Shopify.

Siden dengang har jeg fulgt lidt med i udviklingen hos Shopify og har været meget imponeret over den flotte udvikling. Systemet virker til at have fundet den perfekte balance mellem mange funktionaliteter og stadig en brugervenlig håndtering. Virker også til at være meget fleksibilitet designmæssigt, plus økosystemet er blevet så stort, at der er mange muligheder ift. templates og apps. Hvis jeg skulle starte en webshop i dag, ville jeg kraftigt overveje at gøre det i Shopify. Der er sket så meget siden 2011-2013.

Dog: Jeg har også hørt en masse godt om Shoporama og ved, at Morten er blandt de førende e-handelseksperter i Danmark. Så jeg kan kun forestille mig, at Shoporama også er rigtig godt.

Vh Alexander
https://arono.dk/
Avatar billede Morten Dybdal Praktikant
22. juni 2020 - 23:32 #4
Jeg kan på alle måder anbefale Shopify eller Woocommerce som løsninger, du bør overveje. Shopify, som vi selv benytter på https://merchhub.dk/ er utrolig effektiv på SEO og i forhold til behandling af content.

Så snart du begynder at have virkelig mange SKUer, så begynder det at blive et problem. Masse-håndtering af produkter, omnichannel-løsninger på smart logistik, forskellige kampagne-muligheder - ja der er mange begrænsninger, når butikken vokser sig meget stor - men til det grundlæggende formål at køre en simpel ecommerce shop, der er de små platforme sublime. De giver simpelthen små virksomheder muligheder for at være med i et game mod de helt store.

Du bør også overveje at se på performance, når først du får sat din shop op. Performance er faktisk een af de parametre som google score din side på, når det handler om at rangere højt. Her har de små platforme også flere måder at optimere dette på. Dertil kommer en meget rimelig prissætning af omkostningen af at bruge sitet.

I forhold til betalingsmodul og indløsningsaftale kan jeg i øvrigt varmt anbefale Pensopay og Clearhaus. Du slipper for hele det game med at håndtere dårlige betalere og kan meget nemt klikke de enkelte betalingsmoduler op uden de store problemer.

Hvis du er bange for at skifte grundet tab af SEO, så overvej en migrering af dit site. Prøv at starte her: https://help.shopify.com/en/manual/migrating-to-shopify

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede matthiasmoeller Praktikant
14. juli 2020 - 17:06 #5
Jeg tilslutter mig Morten ovenfor - Shopify er et rigtigt godt valg når det kommer til SEO. Jeg har dog også hørt, at Shopify kan blive lidt tungt at bruge, når man har mange varenumre. Dette er dog ikke noget jeg har haft problem med endnu på min egen webshop https://www.mensclassics.dk/ hvor der er ca. 100 varenumre. Dette er derfor en god idé at have med i tankerne, når du skal vælge nyt system.

Umiddelbart bør du ikke være nervøs for at miste organiske rangeringer ved at skifte til Shopify, så længe du sørger for at sætte redirects rigtigt op til den nye side. Det findes der mange guides til på nettet og på Shopify's support side (og ellers har Shopify en super kompetent support, som altid er meget behjælpsomme!).

Ellers er der selvfølgelig altid Wordpress med WooCommerce koblet op, som jeg også har hørt rigtigt godt om, og som er brugt bredt inden for e-handel. Her er det dog værd at huske, at man hos Shopify får webhotel og SSL-certifikat med i prisen i modsætning til Wordpress.

Held og lykke med skiftet!

Vh. Matthias
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
14. juli 2020 - 17:40 #6
Hvis du har en langsigtet plan, der siger du kun vil skifte 1 gang - så hedder det WP og WooCommerce ;-)
Avatar billede MogensR Praktikant
03. oktober 2020 - 18:10 #7
Vi har en webshop hos Dandomain på 10. år og en på WP m. WooCommerce som vi kun har haft i et års tid.

Er så glad for WooCommerce systemet at vi også flytter Dandomain shoppen til WooCommerce.

Vores WooCommerce shop som sælger børnetøj ( https://just-kids.dk ) benytter Flatsome theme og en række plugins for at forbedre sitet.

I forhold til en hosted shop skal du dog huske regne med at bruge tid på opdateringer af systemet og kontrollere at alt virker efter opdatering.
Der er forskellige plugins som er udviklet af forskellige firmaer og selvom at det skulle spille sammen er det ikke altid tilfældet.

Vh.
Mogens
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
04. oktober 2020 - 13:25 #8
Til #7
De nyeste opdateringer af WP, giver dig mulighed for auto opdatering af WP og plugins.
Hvis du ellers er lidt kræsen i brugen af plugins mv. er det absolut begrænset, hvilken tid der manuelt skal benyttes.

Vedr. migrering har https://inboundcph.dk/viden/guides/ lavet migreringsbogen, hvilket jeg kan anbefale, så undgår du de værste SEO fejl!
Avatar billede MerchGuru Novice
29. marts 2021 - 15:37 #9
Jeg ved ikke om det stadigvæk er relevant, men jeg kan klart anbefale Woocommerce og wordpress. Det kan måske være lidt tungt i starten, at komme igang med. Men mulighederne er fremadrettet er så meget bedre end så meget andet.

Specielt hvis har mange varenumre og det får de fleste med tiden https://printbyorder.dk/

Du kan eventuelt tjekke mit site ud, der er lavet i wordpress/woocommerce
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
31. marts 2021 - 05:14 #10
I starten af wp - var der fejl, med en begrænset database, systemet var udviklet som et Blogger system. Men de fejl ligger tilbage i 2007 og er intet problem idag.

Har selv et par webshops med ca. 1000 varenumre uden problemer.
https://skole-leg.dk/
https://cykel-gaarden.dk/

Arbejder samtidigt med kunder, rent SEO mæssigt, der har mere end 40.000 varenumre. Så kan herfra blot sige at den rigtige og fremtidssikrede løsning, ville være en WordPress med WooCommerce, samt de absolut nødvendigste plugins.

På din side https://roligan.dk/ kunne jeg forestille mig, at i har brug for et lagerstyrings system som https://wordpress.org/plugins/atum-stock-manager-for-woocommerce/, samt et POS system som https://wordpress.org/plugins/woocommerce-pos/

Hele ovenstående er fuldt tilgængelige i gratis versioner.

Rent faktisk er det eneste plugin, som jeg nogensinde har købt i Pro udgave, mit back-up plugin https://a3-seo.dk/backup-kopiering-cloning-wordpress/