Avatar billede Mette Praktikant
13. januar 2020 - 10:41 Der er 4 kommentarer

Mærkværdighed i Google søgning

Håber, I kan hjælpe. Jeg er ikke tech-person, og min terminologi på området er ikke god, jeg håber, I vil bære over med mig.

Google er endnu ikke blevet god til at betragte ental og flertal som synonymt på dansk. Så jeg prøver at lave et eksempel til danskundervisning, der viser, at det kan være klogt at søge på både ental og flertal.
Jeg ville gerne vise, at der er mange dokumenter, der nævner “rollemodel” uden at nævne “rollemodeller”, og at man derfor skal tage at søge på (rollemodel OR rollemodeller)
Men hvad er det, der sker, når jeg søger således;

1. Rollemodel
Ca.  219.000

2. rollemodel -rollemodeller
Ca. 241.000 resultater

Hvordan kan det nu være, at jeg får FLERE resultater, når jeg forsøger at trække dokumenter med den specifikke term “rollemodeller” ud af ligningen?

Tak,
Mette
Avatar billede anedi Ekspert
13. januar 2020 - 10:53 #1
Prøv at lave søgningen med hvor dit minus tegn ikke hænger sammen med rollemodeller, så ændres antallet af resultater i hvert fald.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2020 - 11:57 #2
Du skriver: "Google er endnu ikke blevet god til at betragte ental og flertal som synonymt på dansk."  Det gælder også med engelske søgninger. Prøv at læse her:

https://www.google.com/search?q=google+search+plural+singular&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&oq=google+search+plural+singular&aqs=chrome..69i57j0j69i64.19969j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
07. februar 2020 - 17:19 #3
Prøv med en eksakt søgning "rollemodel" 152.000 resultater
og med "rollemodeller" 1.090.000 resultater

Husk ""
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
14. august 2020 - 11:48 #4
Luk dog spørgsmålet, hvis du har fået svaret.
Eller reager på anden måde ....