Avatar billede prox1 Forsker
13. januar 2020 - 22:04 Der er 12 kommentarer

Attribute "read only" default for nye win10 mapper, og kan ikke fjernes?!

win10
Recreate:
Lav en mappe (folder) i enhver anden mappe på maskinen -eks Documents
Så rightclik den og så står Attribute default til "read only"
"Applies to files in folder"
Hva' er dét for noget juks?!
Og hvad værre er, fjern tickmark, klik apply, derefter ok
Fint så
Næhhh
rightclik den og så står Attribute default til "read only" IGEN..!
Og
"Applies to files in folder"

det gælder bare ikke for explorer, men batch igennem cmd den smider:
Access denied - C:\Program Files (x86)\...

Alle jeg har snakket med har samme attribut problem
Hva' med jer... U2..?
hva' er et der for'går..........

er vi ramt af windows-update-virus'n
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2020 - 23:35 #1
Jeg kan godt forstå hvis det foregår i c:\Program.... - mappen, for det er en windows "systembeskyttet" mappe, hvor man ikke bare lige får lov til at skrive.

Men dels burde man (hvis man har rettigheden til det) sagtens kunne åbne for en specifik mappe og tillade skriverettigheder i den mappe. Dels bør "Documents" mappen altid være åben for at kunne skrive, hvis man har rettighederne til det.

Det er ikke et eller andet script, der kører som en anden bruger, end den bruger der har rettigheder til at skrive?
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2020 - 00:04 #2
For godt et år siden var der nogen i nedenstående link, der oplevede noget lignende.

Der angives 4 årsager og (mulige) løsninger. Den, der henviser til W-opdatering som årag, er nummer 3.

https://appuals.com/how-to-fix-folder-keeps-reverting-to-read-only-on-windows-10/
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2020 - 00:10 #3
I øvrigt enig med ole angående "systembeskyttede" mapper.

Sker dette også, hvis du selv opretter en ny mappe?

(Jeg har selv god nytte af en selvoprettet mappe - kaldet f.eks. C:\Prog - til programmer, der ikke installeres v.h.a. f.eks. en msi, men som blot er et spørgsmål om copy/paste af exe-, dll- m.fl. filer.)
Avatar billede prox1 Forsker
14. januar 2020 - 00:50 #4
Har i selv prøvet?
Prøv i Documents -Den nye Mappe er default Read-only
Prøv!
Jeg har talt med 3 andre alle har det her juks
Avatar billede prox1 Forsker
14. januar 2020 - 00:51 #5
Avatar billede prox1 Forsker
14. januar 2020 - 01:00 #6
Glemte lige til
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031672?k=8345598
Det er en batch-kørsel på 3D-data som skal samles til et quad-tree, der er en 60 små filer som alle skal behandles i batch-kørslen, og der skal bygges et quadtree.
Det kaster fejlen Access denied - C:\Program Files (x86)\..
Det er helt normalt, at quadrtee-data skrives til mappen, men det fejler nu. Det var denne opp. som satte mig på sporet af denne mærkværdighed. Derefter opdagede jeg at jeg ikke kunne oprette nogen mappe uden at den war default skrivebeskyttet -altså read-only
-Det er ligegyldigt hvilken folder oe disk. Alle mapper har denne attribut sat til RO
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2020 - 08:52 #7
Jeg tror du skal fokusere et andet sted.

Jeg får også attributten RO ved oprettelse af en mappe et tilfældigt sted. Men det betyder (mærkeligt nok) ikke at jeg ikke kan oprette filer i mappen, så det er tilsyneladende kun selve mappeobjektet der er "Read-only". Filerne der oprettes i mappen er ikke.

Så efter at have afprøvet kan jeg dermed konstatere at det er korrekt - men ikke har nogen praktisk betydning.

Der du nok skal fokusere, er på fanen "Security/Sikkerhed" - her sætter du de rettigheder der gælder for læse/skrive operationer - og det er her du skal sætte Modify og Write atributterne, for at du kan oprette og skrive til filer.
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2020 - 09:30 #8
Oplever det samme som ole.

I kommentarerne i mit link er der (noget af en mulig) forklaring et stykke nede:

"Note Unlike the Read-only attribute for a file, the Read-only attribute for a folder is typically ignored by Windows, Windows components and accessories, and other programs. For example, you can delete, rename, and change a folder with the Read-only attribute by using Windows Explorer.

osv. …
Avatar billede prox1 Forsker
14. januar 2020 - 14:03 #9
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031672?k=8345612
For example, you can delete, rename, and change a folder with the Read-only attribute by using Windows Explorer.

!!! by using Windows Explorer. !!!

JA! Men batch gennem CMD synes ikke at kunne få adgang! Det er dét jeg oplever når jeg kører et batch-script, som skulle tage ~ 60 filer i en mappe, og opdatere dem med anden data -Filer som er i en mappe som har RO attribut!
Jeg får een linje
Access denied - C:\Program Files (x86)\..
for hver eneste fil i mappen...
Jeg tror faktisk at den rigtige vej må være noget i retning af, at lade batch-skriptet selv sætte R/W attribut på hver af de mapper, og alle filer i de mapper, lige før selve opdateringen skal laves. Jeg er bare ikke så stiv i alle batch cmd's, men det må noget i retning af

cd <folder med filer>
attrib -r -s <folder med filer>
attrib -r -s *.*

" noget i retning af " :p ...Dét ska' da sagtens køre ..ya right

Først vil jeg dog forsøge med Oles
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031672?k=8345610
" fanen "Security/Sikkerhed"
Det kan være at jeg kan omgå blokeringen på den måde.
Jeg indfører en løsning hvis jeg finder een..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2020 - 15:38 #10
Du skal som sagt give rettigheder via sikkerhedsfanen til den bruger, der kører CMD filen. Og nøjes nu for guds skyld med at give rettigheder i den ene mappe der skal skrives/ændres i - IKKE hele \Program Files (x86) mappen... - for så giver du carte de blanc til alle vira...
Avatar billede prox1 Forsker
19. januar 2020 - 19:00 #11
Der skrives stadigvæk ikke data til mappen. Mit batchkald skriver at filerne er oprettet og kopieret fra en TEMP folder, og til mappen i \Program Files (x86)
Men mappen er tom.
Nu aner jeg ikke om det er en fejl i
* selve de .exe som køres i sekvens af batchfilen
* batchfilen
* rettighedsblokering
Det er faktisk noget gøjl :/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2020 - 20:37 #12
Hvordan ser rettighederne ud på mappen, du kopierer til? - er den sat til "Full Control" for brugeren?