Avatar billede simulu Juniormester
15. januar 2020 - 18:38 Der er 3 kommentarer

Sumprodukt for hver 3. række?

Hej
Jeg har nedenstående formel, hvor den leder efter årstal i række 11 og summerer fra række 12.
Jeg kunne godt tænke mig, at den laver det samme for hver 3. række der nedad, således den leder efter årstal i række 11, 14, 17 osv og summere data fra række 12, 15, 18 osv.

For at undgå en lang og uoverskuelig formel, findes der et alternativ til at skrive?
=SUMPRODUKT((ÅR($B11:$Q11)=$C2)*$B12:$Q12) + SUMPRODUKT((ÅR($B14:$Q14)=$C2)*$B15:$Q15) +
SUMPRODUKT((ÅR($B17:$Q17)=$C2)*$B18:$Q18) osv.

Jeg har forsøgt med REST(RÆKKE men må erkende, at der række mine excel-evner desværre ikke.

mvh Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. januar 2020 - 07:42 #1
Hvad er din gode begrundelse for at have dine data så uhensigtsmæssigt struktureret - uhensigtsmæssigt fra et formelbygningsmæssigt synspunkt?
Avatar billede JackJazz Seniormester
16. januar 2020 - 08:44 #2
Jeg tror, at jeg ville lave en ekstra kolonne med formlen (i række 11):
=HVIS(REST(RÆKKE(A11);3)=2;SUMPRODUKT((ÅR($B11:$Q11)=$C2)*$B12:$Q12);"")

Når den formel kopieres nedad, så vil den regne sumproduktet i hver 3. linje, og så kan du jo blot lave en sum af den kolonne.

/JackJazz
Avatar billede simulu Juniormester
19. januar 2020 - 20:08 #3
xl-Enthusiast: Jeg vil gerne vise mit ark, men hvordan vedh. jeg det, så du kan se, hvad jeg mener?