Avatar billede pauvre Novice
19. januar 2020 - 20:36 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hjemmelavet netværks kabel linker kun med 100 mbit

Hej Alle

Jeg står med en udfordring, som jeg ikke kan gennemskue, som jeg håber, der er en der kan fortælle mig hvad der er galt.

Jeg har lavet et nyt netværkskabel, hvor jeg selv har monteret rj45 stik på. Når jeg sætter det nye kabel mellem min computer og min switch linker den kun med 100 mbit.
Hvis jeg udskifter kablet med et der er købt, så linker min computer fint med 1 gps

Stikket er monteret efter T-568B standarden og ledningerne er sat i, hvor klipsen på rj45 stikket vender nedaf

Orange/Hvid – Orange – Grøn/hvis – Blå – Blå/hvid – Grøn – Brun/Hvid – Brun

Stikkene jeg bruger hedder Lanberg Plug RJ-45 UTP CAT6, 8P8C (20PCS) Pass Trough
Jeg bruger en lanberg crim tang, som skærer den overflødige ledning fra, der stikker ud af stikket.

Kablet jeg bruger hedder Cat6 UTP Blød Netværkskabel

Specifikationer

•    Type: Blød Cat6 U/UTP - AWG 24/7
•    Inderledere: CCA ( Kobber plateret aluminium )
•    Kappe: PVC
•    Båndbredde: 250 MHz
•    Kabeldiameter: ca. 5,8 mm
•    Farve: Hvidt
Jeg har nu prøve at skiftet stikket 5 gange, hvis der skulle være en knækket ledning, men lige meget har det hjulpet.

Jeg har ikke nogen kabeltester endnu, den er bestilt, men håber jeg kan finde fejlen hurtigst muligt

Håber der er en der kan hjælpe.
Avatar billede pauvre Novice
19. januar 2020 - 20:40 #1
Glemte at skrive at det skal bruges på min fiberforbindelse der kører 1000 mbit, så lidt kedeligt hvis kablet kun kører med 100 mbit
Avatar billede mort1 Ekspert
19. januar 2020 - 20:55 #2
Ser ud til at du har en løsning- Må vi andre høre, hvad løsningen var.
Avatar billede nopsen Ekspert
19. januar 2020 - 20:59 #3
#2
hvor ser du at han har fundet en løsning?
Avatar billede Hans Mester
19. januar 2020 - 21:39 #4
Prøv at nærstudér begge ender under en god lyskilde. Hvad der ligner en vellykket påsættelse kan godt være fejlbehæftet :)
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. januar 2020 - 22:00 #5
Og du har anvendt  T-568B standarden  i Begge ender.... Har du prøvet at trække i kabel efter stik er monteret. Dette for at teste om tråde er fastgjort korrekt.
Avatar billede mort1 Ekspert
19. januar 2020 - 22:14 #6
#3 - Fordi indlæg #1 kl. 20.55 var markeret som løsning - det er det tydeligvis ikke mere
Avatar billede nopsen Ekspert
20. januar 2020 - 03:10 #7
#6
det er ok, et indlæg har været markeret som løsning da du så det, men det har siden ændret sig.. det sker tit herinde :-)
Avatar billede pauvre Novice
20. januar 2020 - 20:49 #8
Nu lykkedes det at få den til at linke med 1000 mbit, jeg lånte en kabel tester, der viste at leder 7 og 8 ikke var forbundet.
Jeg linker med 1000 mbit når stikket er sat helt i bund i netkortet, hvis jeg hiver i stikket så springer leder 7 og 8 fra igen, er det fordi at de pins der forbinder ledningerne ikke har rigtig fat eller?

@Uvanga - ja, det er T-568B  i begge ender, men når du skriver at jeg skal prøve at trække i kablet efter jeg har monteret stikket, hvordan kan jeg ud fra det se, om de er fastgjort rigtigt?
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. januar 2020 - 23:48 #9
#8 Hvis du trækker i kablet, og det ryger ud, sidder det ikke korrekt fastgjort. Men jeg vil anbefales et måleinstrument, så kan du måle helt eksakt hvilken tråd der evt. ikke sidder rigtig.
Avatar billede pauvre Novice
21. januar 2020 - 15:49 #10
Som sagt har jeg fundet fejlen, det var leder 7 og 8 der ikke var monteret rigtigt.

Tak for hjælpen