Avatar billede ravencmp Novice
22. januar 2020 - 14:15 Der er 9 kommentarer

Sammanlægning af data

Jeg har et stort regneark med en masse brugere som hver især har flere forskellige produkter.

Jeg har sorteret arket ud fra deres navne alfabetisk så hver brugers data står samlet

A1 = Navn / B1 = Email / C1 = Produkt

Hvis jeg så for eksempel har en bruger som så har 4 linjer, vil det betyde at der er de samme data i A og B kolonnerne, men C kolonnen vil afvige

Jeg ønsker at lave en automatiseret opgave på en eller anden måde så den flytter den afvigende data op ved siden af i en ny kolonne på brugeren i stil med for eksempel:

A1 = Navn / B1 = Email / C1 = Produkt1 / D1 = Produkt2 / E1 = Produkt3 osv.

Og ender dermed ud med kun at have en række pr. bruger.

Hvordan gøres dette nemmest?
Avatar billede ravencmp Novice
22. januar 2020 - 14:18 #1
Min ide er noget i retning af at hvis B2 og B3 er ens så skal den flytte data i C3 op ved siden af C2
Avatar billede thomas_bk Ekspert
22. januar 2020 - 15:01 #2
Spørgsmål: Kan du risikere at der er to forskellige personer med nøjagtig samme navn dog med forskellig mail adresse?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2020 - 15:22 #3
Hvor mange brugere og produkter er der tale?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2020 - 15:30 #4
Måske kunne en database også være en løsning?
Avatar billede ravencmp Novice
22. januar 2020 - 15:34 #5
Der er tale om mange hundrede brugere.. alle emailadresser er unikke så jeg tænker det skal være ud fra det på. og database er ikke en løsning eftersom det er et ark jeg får tilsendt og skal sortere, der er i snit op til 5-6 produkter pr. bruger
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2020 - 15:48 #6
Ok - hvor tit modtager du det tilsendte ark og hvad indeholder det?
Er det en opdatering af det bestående eller..?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2020 - 15:59 #7
Avatar billede ravencmp Novice
22. januar 2020 - 23:03 #8
Jeg modtager arket en gang om måneden, men det er helt nye ark hver gang, men med samme slags indhold.

Det minder meget om det du har der xl-Enthusiast... hvordan gør du ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. januar 2020 - 06:24 #9
Hvad skal jeg sige - der er jo ikke noget der er skjult i filen.

Formlen i B18 (og ned) genererer de unikke email-adresser og formlerne i C18:F18 genererer alle de produktnumre der findes hvor email i $B$2:$B$12 er lig med email i B18.

Formlerne (matrixformler) kan selvfølgelig placeres på et separat ark, hvis du ønsker det.

Det ville være nemmere at hjælpe, hvis du uploader en eksempelfil (annonymiseret) til Dropbox.