Avatar billede ABCit Juniormester
24. januar 2020 - 12:54 Der er 1 løsning

Skjule forretningslogik

Jeg har lavet en client/server løsning, hvor client kalder en servlet med en xml-fil indeholdende input til en beregning, som foregår på serveren. Strukturen samt navngivning af elementer i xml-filen afspejler forretningslogik, som jeg helst vil undgå at publicere. Hvordan kan jeg bedst undgå at forretningslogikken bliver offentlig tilgængelig?
•    Kan jeg kryptere filen? (er måske ikke så anvendelig, da andre software leverandører skal kunne anvende servletten og dermed kende xml fomatet (dette er dannet ud fra en XSD-fil)
•    Kan jeg anvende unikke numre til hvert element i xml-filen, som kan benyttes til at mappe fra en hvilken som helst xml-fil over i min xml struktur, hvilket kan foregå på serversiden, hvorved min forretningslogik/-struktur vil være skjult?
•    Andre muligheder??
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2020 - 17:43 #1
De lyder umiddelbart som en noget tricky situation.

Du kan åbenlyst ikke gemme struktueren for dem der skal skrive data i det format.

Du kan omddøbe felterne. Det er er en ret triviel operation at omdøbe alle element navn og attribut navne i XML. XSLT, W3C DOM kode eller banal String kode,

Men hjælper det noget? Hvis du har et felt <topsecretbusinesslogic>noget</topsecretbusinesslogic> og erstatter det med <e7>notet</e7> og skriver i dokumentationen at e7 indeholder topsecretbusinesslogic - hvad er så skjult??

Den rigtige løsning må være at definere et format som kun afspejler input og output men ikke noget om implementations logikken.