Avatar billede nemlig Professor
26. januar 2020 - 09:38 Der er 10 kommentarer og
7 løsninger

PC er blevet sløv- er det tid til opgradering eller geninstallation

Hejsa.
En ældre ven har en 6 år gammel PC, som nu er blevet meget sløv. Den bruges til internet, mail og officepakke, og den har været meget hurtigere. PC'en har fået en tur med PC-cleaner, men det har stort set ikke hjulpet.
Spørgsmålet er, om den kan gøres hurtigere igen, fx. ved en formatering og geninstallation eller om den skal udskiftes.

Hardwaren er:
Processor: intel® core, i 7-4790, CPU @ 3,60 GHz, 4 cores,
RAM: 8 GB
HD: 1 TB
Styresystem = Windows 10
Avatar billede poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 09:57 #1
Når du skriver er det tid til opgradering.
Vil det så sige at han ikke løbende har hentet de opgraderinger der jævnligt kommer?
Prøv i søg at skrive  Winver  tryk ok og du burde se hvilken version den kører.
Nyeste er 1909
https://ibb.co/x1hsT3r
Avatar billede nemlig Professor
26. januar 2020 - 10:16 #2
Windows opdateres automatisk.
Jeg har ikke udtrykt mig tydeligt..... Opgradering = Udskiftning af pc.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 10:34 #3
Ok Windows opdateres automatisk Det er så ok hvis den virkelig gør. Du fortalte ikke hvilken version?
Først og fremmest ville en grundig oprydning nok hjælpe en del.
Dernæst kunne det måske hjælpe med at fjerne en del programmer der kører i baggrunden  fra opstarten
Avatar billede nemlig Professor
26. januar 2020 - 10:48 #4
Version: Tjekker jeg med Winver, skriver den 1903, men går jeg ind under Indstillinger og Windows Update, skriver den version 1909. Men under alle omstændigheder, så er den opdateret ;).

Ok, jeg kan da starte med at rydde op og deaktivere unødvendige opstartsprogrammer.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 10:53 #5
Når den under Winver skriver 1903 er den 1903 Det kan du være sikker på
Prøv at se om den finder noget her?
https://ibb.co/PYDLYhx
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2020 - 10:56 #6
Enig med poko1.
Den er sløv fordi den kløjes i Windows Update problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2020 - 11:15 #7
Prøv evt dette:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. skriv nu (eller kopier) følgende kommandoer (tryk på ENTER efter hver kommando og HUSK alle mellemrum):
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver kommando
5. Herefter indsætter du
Sfc /scannow
6. Genstart din PC og kør Windows Update igen
Vær opmærksom på det tager lidt tid
Avatar billede poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 11:18 #8
Avatar billede nemlig Professor
26. januar 2020 - 11:27 #9
Nu er det version 1909 begge steder. Tak for hjælpen. Det har dog ikke hjulpet på hastigheden.
#7 Handler opskriften om en rensning eller er det en løsning til konflikten med windows-versionen (som ikke længere er en konflikt)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2020 - 11:30 #10
#9 Vil tro en kombination af begge dele :-)
Er den stadig sløv må du videre med programmer der starter med Windows.
Er listen lang nede ved uret?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2020 - 11:32 #11
gå i jobliste og find start fanen. Vis lige et billede af hvad der starter med Windows her :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2020 - 11:33 #12
Hvor meget friplads på c drevet?
Hvor meget loadet ram i joblisten af det der er installeret?
Avatar billede nemlig Professor
26. januar 2020 - 11:35 #13
Tak for alle jeres gode input. Vi er i gang, men bliver snart optaget af andet.
Jeg vender tilbage, når jeg har nyt - men det kan godt være, at det først bliver i morgen.
Indtil da, endnu engang stort tak for jeres hjælp :).
Avatar billede poko1 Ekspert
26. januar 2020 - 11:50 #14
Nej den kørsel retter fejl i Windows 10
Du kan køre denne oprydning som fjerner en hel del.
https://ibb.co/f25KGLh

Og så er den klassiske Ryd op på C: Drevet
Avatar billede hjolsen Ekspert
26. januar 2020 - 17:47 #15
Sæt en SSD Harddisk i og du får en "ny" pc !
En roterende harddisk på 6 år er helt sikker blevet sløv !
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. januar 2020 - 11:49 #16
Enig med #15.
Det er en fin pc, men giv den en opgradering med en SSD harddisk fremfor den der sidder i nu.
Avatar billede nemlig Professor
29. januar 2020 - 21:41 #17
Hermed en status:
Det viste sig, at der var et problem med Microsoft account'en, OG efter den kom op at køre korrekt, OG efter vi gennemførte rensninger, scanninger og deaktivering af opstartsprogrammer, er PC'en blevet flyvende igen.
Udskiftning af Norton Antivirus med MS Defender tror jeg også har givet en lille forbedring i opstarten.

Endnu engang tusinde tak for jeres gode råd.

PS. Vi opgraderer formentligt også med en SSD, så den kan blive endnu hurtigere.