Avatar billede ravencmp Novice
27. januar 2020 - 13:01 Der er 3 kommentarer

Bootable USB from .wim file

Hej

Jeg har en .WIM fil med et serverimage, og jeg kunne godt tænke mig at lave et diskpart script som kan formatere en usb nøgle som bootable med dette image, jeg har søgt nettet tyndt men har endnu ikke fundet noget jeg kunne få til at fungere.
Jeg ønsker ikke at bruge nogen former for 3. parts programmer, men blot de tools som er indbygget i Windows Server/10 til at udføre opgaven, derfor det er Diskpart og ikke et af de fine GUI programmer jeg spørger efter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2020 - 13:56 #1
Du skal have ændret dine begreber - Diskpart er udelukkende til at partitionere og formattere en harddisk. Den kan du ikke bruge sammen med WIM filer.

Afhængig af hvilken type WIM Serverimages du har, skal du snarere ud og lede efter en WinPE bootdisk, og i denne have lagt WIM imaget.

Eller som minimum droppe diskpart, og fokusere på DISM værktøjet i stedet - det er det der håndterer WIM images i Windows.

Men det kan være en større historie, afhængig af hvad der er i WIM filerne. Ikke alle WIM filer kan lægges direkte på den første og bedste partition på harddisken, men kræver noget forbehandling.
Avatar billede ravencmp Novice
27. januar 2020 - 14:15 #2
Planen er at det skal være en form for terminal script om det er DISM eller DISKPART er underordnet, selv PowerShell er velkomment, eneste krav er at det er uden gui
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2020 - 14:47 #3
Men du er jo nødt til at have noget bootbart bygget rundt om DISM og din WIM fil.

Igen - kig på Windows PE - den har også DISM indbygget. Og er defacto standarden for at håndtere WIM filer. Den kan også håndtere evt. netværksdrivere og nok noget mere nødvendigt, diverse harddisk/controller drivere, der sætter boot-mediet i stand til at se dine RAID diske - eller hvad det måtte være.

Er det ikke noget du har rodet med før, har du en hel del at læse...

WinPE er et værktøj bygget ind i forskellige værktøjs-samlinger fra Microsoft. For nuværende er det vist ADK - Assessment and Deployment Kit: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/download-winpe--windows-pe

Jeg er ikke klar over om der er udviklet et værktøjskit imod Windows Server - men som jeg har oplevet det, er alle "bagud kompatible", så jeg kan kun anbefale at man kører med den nyeste.