Avatar billede Magnus Praktikant
29. januar 2020 - 17:56 Der er 3 kommentarer

Valg er bærebar

Hej jeg står med 3 computer at vælge imellem. Der er et par enkelte forskelle og ved ikke om de har de store betydninger..
CPU - fra 4MB til 6MB. forskel?
RAM type - DDR4 til DDR3. forskel?
RAM hastighed MHz - 2400 til 1866. forskel?
Lagringstype - Hybrid til SSD. forskel?
Type grafikkort - Delt til Dedikeret. Forskel?
GPU - Intel UHD 620 til Nvidia Geforce MX 150. Forskel?
Batteritype - Lithium-ion til Lithium-polymer. Forskel?
WHr - 48 til 57,4. Forskel?

Mange tak på forhånd
Avatar billede Slater Ekspert
29. januar 2020 - 18:42 #1
CPU: 4-6 MB drejer sig om cache, altså det lille lager af instruktioner CPU'en kan arbejde på uden at læse det fra RAM først. Det betyder noget, men fra 4 til 6 er andet mere vigtigt, som antal cores og GHz.

RAM type og hastighed betyder meget lidt - det vil du ikke kunne mærke.

En hybrid-disk er en disk med en lille SSD plus en harddisk i. Der er stor forskel, og en SSD er meget hurtigere - men har til gengæld som regel mindre plads og er dyrere.

Grafikkort: Delt eller dedikeret betyder om grafikkortet har sin egen hukommelse eller deler den almindelige RAM, og altså optager en portion af det. Det betyder noget.

Intel UHD eller MX 150 - begge er lavydelse kort til kontorbrug. Uanset hvilket vil du kunne se video og websites med animation osv uden problemer, men ikke spille moderne 3D spil.

Lithium-polymer batterier er lidt nyere end lithium-ion og lidt sikrere og lettere, men har lavere strømdensitet. Det betyder stort set ingenting. Kig hellere på brugstimer og totalvægt.
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2020 - 19:38 #2
Er det brugte PC'er. du taler om?
Avatar billede Str1kez Seniormester
30. januar 2020 - 07:18 #3
Hvad skal computeren bruges til?