Avatar billede ExcelNovice Juniormester
30. januar 2020 - 10:15 Der er 7 kommentarer

Hjælp til tæl.hviser med større / mindre end dato

Jeg bruger excel 2016. Jeg har et meget stort datasæt - 250000+ linjer - hvor jeg har brug for at få optalt noget fra. Data kommer ind løbende og er logget med det tidspunkt hændelsen skete, fx. 30-01-2020 10:14
Jeg vil gerne kunne tælle specifikke typer hændelser udfra en række kriterier, et af dem er at de falder i et bestemt tidsrum (mellem dato X og dato Y).
Jeg vil også meget gerne lave mit optællingsark sådan, at jeg selv løbende kan indtaste hvilke datoer der skal tælles på, uden at skulle ændre alle formlerne, så en art felt, der peger ned i formlen, hvor dato kan indtastes.

Kan nogen hjælpe med den? :-)
Avatar billede JackJazz Seniormester
30. januar 2020 - 10:32 #1
Du kan tælle antal hændelser med en TÆL.HVISER-funktion.

Først og fremmest skal du sikre dig, at du har en kolonne, hvor der kun er datoer (altså uden tids-angivelser).

Hvis den kolonne er B, så kan du lave en tælle-formel, om ser således ud:
=TÆL.HVISER(B:B;"<"&F1;B:B;">"&G1)

Den vil tælle antal datoer MELLEM dato i G1 og dato i F1.

/JackJazz
Avatar billede ExcelNovice Juniormester
30. januar 2020 - 12:09 #2
Hvad hvis jeg i stedet angiver dato inkl. tidsangivelse, så formatet matcher det, der står i cellerne?  Det jeg prøver at undgå er at jeg skal ind og pille rundt i et kæmpe datasæt hvergang jeg skal hente noget fra det :-)
Avatar billede JackJazz Seniormester
30. januar 2020 - 12:48 #3
Det burde kunne lade sig gøre med samme formel, idet enhver dato i virkeligheden er et heltal og en tidsangivelse er decimaltal.

Beklager, at jeg glemte det første gang.

/JackJazz
Avatar billede Jan K Ekspert
30. januar 2020 - 14:08 #4
Du behøver ikek at taste tidsangivelser i de celler, hvor d taster de to grænsedatoer, selvom der er tidsangivelser i de celler, du vil undersøge - med mindre at du også vil tidsafgrænse intervallet.

Med dato i I-kolonnen ig fra-dato i N1 og Til-dato i N2

=TÆL.HVISER(I:I;">"&N1;I:I;"<"&N2)

så er der plads til at indsætte så mange hændelser, du har lyst til.
Avatar billede Tangelang Novice
31. marts 2020 - 15:37 #5
Hvis jeg ønsker at tælle antal af f.eks. "S" i kolonnen ved siden af de datoer der opfylder ovenstående kriterier, i stedet for at tælle antal af hændelser, hvad gør jeg så?
Avatar billede Tangelang Novice
31. marts 2020 - 16:03 #6
Ok, fandt selv ud af at jeg bare skal tilføje et nyt kriterie.
Avatar billede Butterfly Ekspert
09. maj 2023 - 09:38 #7
Hej
Er =TÆL.HVISER(I:I;">"&N1;I:I;"<"&N2), måden at tælle noget mellem 2 datoer?
Jeg vil gerne tælle salgsordre i 2022, men de har alle den dato de er oprettet, hvordan trækker jeg 2022 ud af det?