Avatar billede eliot Juniormester
05. februar 2020 - 14:17 Der er 10 kommentarer

Netværksdrev beskyttet med password

Jeg har et Sharecenter fra D link med to harddiske i.

Kan jeg sikre at man kun kan adressere indhold på diskene med et password?

Nu er de blot oprettet som alm. drev hvor man har fuld adgang.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. februar 2020 - 16:08 #1
Nu kender jeg ikke det specifikke NAS, men du kan normalt oprette navngivne brugere og tildele dem rettigheder på de drev, der oprettes.
Avatar billede eliot Juniormester
06. februar 2020 - 10:44 #2
Kan det ikke gøres fra windows10 ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. februar 2020 - 10:58 #3
Jeg tror du misforstår måden, det fungerer på:
Dit NAS "ejer" de shares, der oprettes på det, og bestemmer derfor også, hvem der kan tilgå dem.
Det sker normalt ved at man opretter brugere på NAS'et med samme navne og adgangskoder, som benyttes på de Windows-konti, der skal tilgå dem.
Alternativt kunne man f.eks. lave en model, hvor hvert share oprettes på NAS med hvert sit brugernavn/adgangskode og kun udleverer dem til de brugere, der har brug for adgangen.
Uanset hvordan vi vender det, er det NAS'et, der bestemmer - ikke Win10-klienten.
Avatar billede eliot Juniormester
06. februar 2020 - 11:46 #4
CRKrogh, jeg er nok lidt tung i det, det må du undskylde ;-) Jeg er glad for at du gider hjælpe mig.

Så når jeg højreklikker på netværksdrevet eksempelvis G: i stifindren og ser på Egenskaber - Sikkerhed - Tilladelser. Så kommer alt der står der fra opsætningen af NAS delen?

Det må så betyde, at da de to diske og Sharecenteret blev sat op, så valgte jeg blot at tilslutte dem til Arbejdsgruppen "Hjemme" helt uden restriktoner?

Alle på nettet kan i dag se dem og tilslutte sig dem uden restriktioner.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. februar 2020 - 11:58 #5
Nu skal jeg lige være lidt forsigtig med, hvordan jeg fortsætter - indtil nu har jeg givet lidt almene råd. Jeg vil gerne lige kigge vejledningen til dit NAS igennem, så kan jeg komme med en konkret idé til det.
Det lyder lidt til at den har en grad af integration til Windows, vi kan gøre brug af.
Avatar billede eliot Juniormester
06. februar 2020 - 12:10 #6
Det er en DNS-320L Sharecenter fra D-Link.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. februar 2020 - 13:17 #7
Link til vejledningen her:
https://media.dlink.eu/ftp/products/dns/dns-320l/documentation/DNS-320L_A3_Manual_v1-30.pdf

Der er en gennemgang af, hvordan du opretter brugere og giver dem rettigheder til shares fra side 92 og frem.

Den simpleste måde at gøre det på er, at give de brugere du opretter, samme navn og adgangskode, som I bruger til daglig i Windows.
Avatar billede eliot Juniormester
06. februar 2020 - 16:20 #8
Hej igen CRKrogh,

Tak igen fordi du gider.

Jeg har selv fundet manualen også og har læst i den.

Som jeg ser det gælder den opsætning man laver der kun hvis man adressere NAS direkte via dens eget interface altså indtaster IP adressen eks. 192.168.1.71 hvor hver bruger så har sine rettigheder efter den profil der er oprettet på dem.

Men det er jo ikke som et netværksdrev, og det kan jeg ikke få folk til at forstå. De lever jo i Office verdenen og bruger drev som eksempelvis G:\ eller H:\
Avatar billede eliot Juniormester
06. februar 2020 - 16:48 #9
Side 34.

Sådan er NAS sat op, og det var derfor jeg troede at man via windows kunne begrænse adgang til drevene som jeg har brug for. Man kan jo se rettighederne når man højreklikker på drevet direkte.

Ville ønske man kunne paste et billede ind i tråden...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. februar 2020 - 20:39 #10
Jeg mener at jeg forstår dit problem, men... som jeg foreslog ovenfor, så ser det ud til at det vil spille på den måde, jeg beskrev ovenfor, altså spejle dine Windows-brugeres informationer på NAS'et og tildele dem rettighederne her.
Det er som sagt NAS'et, der bestemmer hvem der må hvad og hvor - ikke Windows.