Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2020 - 18:04 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Find hyppigste navn

Hej.

Hvordan finder jeg det hyppigste navn eller tekststreng i et datasæt?

Jeg ved at Hyppigst-formlen ikke kan returnere tekst.

Pft.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. februar 2020 - 18:15 #1
Indtast denne matrixformel

=INDEX(A1:A6; MODE(MATCH(A1:A6;A1:A6;0)))

INDEX og MATCH hedder henholdsvis INDEKS og SAMMELIGN. Jeg kan ikke lige huske hvad MODE hedder på dansk.

Hvis der for eksempel 2 udgaver afd henholdsvis Peter og Jens og Peter kommer før Jens vil den kun returnere Peter..
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2020 - 18:27 #2
Hvordan skal jeg skrive matrixværdierne hvis de ikke står lige ved siden af hinanden med i forskellige celler rundt om i mit ark?

Fx
A1 = 1. navn

C56 = 2. navn

T12 = 3. navn
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2020 - 18:29 #3
men* i forskellige celler rundt om i mit ark?
Avatar billede Jan K Ekspert
05. februar 2020 - 19:53 #4
#1 MODE er HYPPIGST på dansk.
Avatar billede Jan K Ekspert
05. februar 2020 - 19:56 #5
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. februar 2020 - 20:04 #6
I B1 skriv =A1
I B2 =C56
I B3 =T12

og så brug matrixformel

=INDEX(B1:B6; MODE(MATCH(B1:B6;B1:B6;0)))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. februar 2020 - 20:05 #7
Jeg skulle have skrevet B1:B3 i stedet for B1:B6
Avatar billede Jan K Ekspert
05. februar 2020 - 20:56 #8
#6, men det kræver, at man på forhånd ved hvor alle navnene står.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. februar 2020 - 22:31 #9
#8

Enig, men har du et bedre forslag?
Avatar billede Jan K Ekspert
05. februar 2020 - 22:59 #10
#9
Ikke umiddelbart, da MATCH jo kun kan se på enten kolonne eller række og ikke på et område.
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2020 - 23:03 #11
Jeg har skrevet alle navnene op i en seperat tabel, og det virker som udgangspunkt.
Det eneste problem jeg har nu er, at da navnene først løbende vil blive skrevet ind, er den hyppigste forekommende værdi 0. Derfor får jeg altså ikke returneret det navn som er hyppigst lige nu.

What to do?
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
05. februar 2020 - 23:06 #12
Hvis jeg sætter en apostrof ind i de tomme felter for at fjerne 0’tallene, så er den hyppigste værdi så bare ingenting, hvilket gør at mine målfeltet så bare er tomme.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. februar 2020 - 07:22 #13
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2020 - 09:34 #14
His du har adgang til Power Query kan du bruge dette værktøj til altid at få samtlige navne i én kolonne (dynamisk) og herefter bruge tidligere nævnte formel på denne kolonne.

Men du er måske allerede forsvundet igen?
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
07. februar 2020 - 10:46 #15
Nej det er jeg som ikke.

Jeg har bare svært ved at få det til at fungere.

Mine data står i separate tabeller rund om i arket,
Lidt ligesom bilkort, har hver person sin egen tabel, hvori der står noget data som man bliver målt på. Den kalde jeg enheder.

Så har jeg lavet en ny tabel hvori jeg henter alle navnene fra de enkelte tabeller. Kalder jeg navnetabel
Ud fra navnetabellen har jeg så prøvet at lave førnævnte formel.

Problemet her er bare, at når navnetabellen refererer til en tom celle (fordi der ikke er kommet et navn i enheden endnu), får cellen værdien 0, og når jeg så bruger formlen fra frø, så bliver den hyppigeste værdi altså 0, og ikke det navn der fremgår i navnetabellen flest gange.

Jeg har prøvet at lave et mere simpelt eksempel på det her:
https://we.tl/t-TYKdf45yMb
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2020 - 11:11 #16
Og hvad skal de ønskede resultater i B2:B4 så være.

Det ville være hjælpsomt hvis du gav lidt flere eksempler, både på data og ønskede resultater.

Hvordan ser det ud det du nævner i #11 - separat tabel. Hvor tit sker der opdatering og hvordan sker det, og hvor mange rækker og kolonner kan der være tale om. Giv helst fil med et mere virkelighedsnært eksempel. Der er ingen der har lyst til at sidde og gætte på, hvad opgaven er.

Er det det hgyppigste navn i hele området eller er det pr. kolonne.

Er der nogen grund til at have data i så mange forskellige tabeller?
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
07. februar 2020 - 11:23 #17
I det her tilfælde ville det ønskede resultat i B2:B4 være:
Hyp.Navn = Lars
Hyp. Pos = XY
Hyp. Score = N/A (da der ikke er to ens)

Den skal altså fortælle mig de hyppigste værdier på tværs af tabellerne.
Men i og med, at formlen ikke fungere, med mindre at alle navne står ved siden af hinanden, så er jeg som du selv forslog nødt til at samle navnene i en seperattabel, Navnetabellen - samme er tilfældet med de andre variabler, pos. og score.

Problemet er bare, at når jeg i navne tabellen går op og henter datoen fra de enkelte enheder, altså de enkelte tabeller for hver kamp, så returnere den værdien 0, hvis der endnu ikke er sat noget data ind i de pågældende felter.

Ex. står der i navnetabellen at, navnet fra kamp 4 er 0 - og der er jo som sådan rigtigt nok, men det resulterer bare i, at når jeg så i B2:B4 bruger formlen så får jeg den hyppigeste værdi til at være 0, og ikke Lars.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2020 - 13:25 #18
Du så bort fra mit ønske om at få at vide:

1. Hvor tit sker der opdatering og hvordan sker det.
2: Hvor mange rækker og kolonner kan der være tale om.
3. Betydeligt flere data (flere scenarier, mindst 5 navne pr. kolonne) og ønskede
  resultater (indtastet manuel)
4. Er der nogen grund til at have data i så mange forskellige tabeller. Hvorfor ikke
  en kolonne med navn, en med position og en med score.

Herudover - har du adgang til Power Query. Hvis ikke, så er den løsning jeg har i tankerne ikke brugbar.

Besvar venligst de stilled spørgsmål, hvis jeg skal forsøge at gå videre.
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
07. februar 2020 - 14:27 #19
Jeg endte med at skrive en makro der løste mit problem.
Tak ellers.