Avatar billede Pdahl Juniormester
10. februar 2020 - 22:28 Der er 5 kommentarer

Hvordan TÆLLES returnerede tekstdata (uden at medtage "tomme" formle-rækker)?

Jeg har to kolonner (LISTE I og LISTE II) som sammenlignes ved hjælp af LOPSLAG (godt sovset ind i HVIS og ER.IKKE.TILGÆNGELIG -funktioner).

For hver liste sorteres i hhv. "ens" og "unikke" data for hver liste (2 + 2 kolonner i alt), hvor "ens" er de data som forekommer på begge lister, og "unikke" er data som kun forekommer på hver af de pågældende lister.

For LISTE I sorteres data således i følgende 2 kolonner:

"Ens data" (går igen på begge lister)
------------------------------------------------
=HVIS(F6<>"";HVIS(IKKE(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(F6;$E$6:$E$1048576;1;FALSK)));F6;"");"")

"Unikke data" (findes kun på LISTE I)
-------------------------------------------------
=HVIS(F6<>"";HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(F6;$E$6:$E$1048576;1;FALSK));F6;"");"")

(Tilsvarende sorteres data for LISTE II ligeledes i 2 kolonner, hhv. "Ens" og "Unikke")

SPØRGSMÅL:

Med hvilke(-n) formel kan man tælle/opsummere antallet af dataforekomster i hver af de 4 kolonner ???

NB! - Hver dataforekomst består af 5 numeriske tal (og nogle forekomster også af ét efterstillet bogstav! (adskiller f.eks. 12345 fra 12345A).

De rækker (i hver af de 4 kolonner) som IKKE indeholder data, antager (via formlen) værdien "blank" (= ""), - men indeholder naturligvis selve formlen.

DILEMMA:
= TÆL(...) : Tæller KUN rækker med date som udelukkende består af tal (medtager IKKE data som også indeholder bogstaver!).

=TÆLV(...) : Tæller ALLE rækker (- også "blanke" rækker (som indeholder formler)

= ER.TAL(...) : returenerer værdien FALSK
= ER.TEKST(...) : returenerer værdien SAND

= TÆL.HVIS (...; ER.TAL(...)) returnerer værdien 0 ?
= TÆL.HVIS (...; ER.TEKST(...)) returnerer værdien 0 ?

Jeg har desuden lavpraktisk forsøgt at kopierer værdier (uden formler og formater) til en tom kolonne, selvom dette (uden brug af VBA) skal gøres manuelt. Men selvom blanke celler herved "synes" at være tomme, tæller de fortsat med ved anvendelse af f.eks. TÆLV, og medregnes også i "Antal" nederst på proceslinjen???

Håber at der er en Excel-ninja eller to, som kan give et par bud på en mulig løsning?
Avatar billede Mads32 Ekspert
10. februar 2020 - 23:53 #1
Hej Pdahl

Har du prøvet at anvende 0(nul) eller et andet tal i stedet for "" i de formler der ikke skal vise et resultat, så er der nogle af tællefunktionerne der kan anvendes.

mads32
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. februar 2020 - 06:08 #2
Kan du ikke bruge

=TÆLV(område) - ANTAL.BLANKE(område)
Avatar billede JackJazz Seniormester
12. februar 2020 - 08:30 #3
Alt efter formlernes kompleksitet, så kan man nogle gange gøre det med:
=TÆL.HVIS(A:A;"*")

/JackJazz
Avatar billede store-morten Ekspert
12. februar 2020 - 10:29 #4
Prøv:
=TÆL.HVIS(A:A;"?*")+TÆL(A:A)
Avatar billede Pdahl Juniormester
13. februar 2020 - 20:48 #5
Tak for de mange gode svar og bud, som er til inspiration for både undetegnede og andre på her på sitet. (Jeg har selv haft rigtig god gavne af at søge svar på dette og på andre spørgsmål, blandt velvillige fag-nørder, glade amatører og profesionelle).

Jeg er endt ud med en løsning hvor jeg tæller på returværdien (FALSK eller blank) fra Lopslaget:

=HVIS(K8<>"";ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(I8;$F$7:$F$1048576;1;FALSK));"")

=TÆL.HVIS(O7:O1048576;"FALSK")

Måske ikke så kønt, men det virker! :-)