Avatar billede David Juniormester
13. februar 2020 - 17:04 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Login HTML

Hej. Er der nogle der kender HTML koden for en login funktion.
Funktionen skal bare være at når man indtaster brugernavn og kode kommer man ind på en bestemt side.
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. februar 2020 - 17:10 #1
Personligt mener jeg, at Login er noget af det, man skal være mest påpasselig med overhovedet. Personligt kigger jeg herhen, når jeg ikke kan undgå at skulle lave et:
https://www.wikihow.com/Create-a-Secure-Session-Management-System-in-PHP-and-MySQL

Hvis ikke du programmerer så avanceret, så kan det ofte være en god genvej at bygge ovenpå et allerede eksisterende CMS, der opdateres jævnligt. Til det formål kan man fx bygge sine ting ind i et WordPress site. WordPress opdateres jævnligt, og holder derfor styr på tingene for dig.
Avatar billede David Juniormester
13. februar 2020 - 17:19 #2
Okay mange tak, mit formål er heller ikke at det skal være sikkert da jeg mest laver fx. hjemmesider som ikke er professionelle men mest som en hobby, og jeg er også klar over at det link jeg vil sende folk hen til er muligt for alle. Men tak.
Avatar billede Slater Ekspert
13. februar 2020 - 17:23 #3
Bare for at gøre det klart, så findes der ingen HTML-kode til at lave et login. Det kan ikke lade sig gøre i HTML.

Teknisk set kan det lade sig gøre at bede om brugernavn og password i client-side Javascript, men det er så usikkert at det slet ikke kan kaldes et login, og vil kun narre din gamle farmor der ikke kan finde ud af at klikke vis kilde.

Der skal noget server-side til, som f.eks. PHP, som Ejvindh foreslår. Men det kommer an på hvad du har tilgængeligt.
Avatar billede David Juniormester
13. februar 2020 - 17:27 #4
Okay jeg forstår, mange tak.
Avatar billede JackJazz Seniormester
14. februar 2020 - 08:20 #5
For mange år siden lavede jeg selv en løsning, som er totalt simpel og overhovedet ikke sikker, men den spørger simpelthen efter et kodeord, og ved indtastning går den til den underside, som hedder det der er skrevet.

Jeg kan ikke huske, hvordan jeg lavede det, men koden på siden er:

<input onclick="location.href = this.form.kode.value +'.htm'; return false" type="submit" value="Godkend">
Avatar billede Slater Ekspert
14. februar 2020 - 08:24 #6
@JackJazz: det er faktisk ikke et helt dårligt bud. Det er mere sikkert end så meget andet, fordi koden netop ikke står i kildekoden, men kun i filnavnet på den fil man går til, som så kan være noget totalt random.

Man skal bare lige sikre sig at der ikke er slået directory indexing til, så man kan få en liste over alle filer i mappen. Så hjælper det ikke meget. Og naturligvis er det stadig ikke meget sikkert - men det er nok det bedste man kan gøre uden server-side teknologi.
Avatar billede David Juniormester
14. februar 2020 - 14:15 #7
Okay tusind tak
Avatar billede Slater Ekspert
14. februar 2020 - 15:22 #8
@David Olsen: husk at kalde den skjulte side noget tilfældigt. Altså ikke sådan noget som side2.html, men f.eks. Jzd70k7Q9H68.html - så den ikke kan gættes.