Avatar billede Paulsen Praktikant
06. marts 2020 - 01:44 Der er 13 kommentarer

Min harddisk er låst med en kode

Hej Venner :)

Jeg har en Toshiba Harddisk der låst med en kode.... og når man trykker 3. gang så låser den disken og lukker ned :/

Er der noget jeg kan gøre så den fjerner min kode ?
Jeg har prøvet at sætte den til som ekstern hardisk men windows kan slet ikke se den :(
Er det noget jeg skal gå til en prof. med ?
Håber i kan hjælpe mig :)
MVH. Paulsen
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
06. marts 2020 - 07:25 #1
Med hvad er din disk låst, Toshiba´s eget program eller andet FileVault, BitLocker eller andet ?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
06. marts 2020 - 07:26 #2
Rettelse- glem FileVault, du skrive jo Windows.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2020 - 07:48 #3
Password på harddiske sættes typisk via BIOS - men findes vist kun i "Enterprise" (erhvervs) produkter. Jeg har kun brugt det på Lenovo maskiner, så jeg ved ikke om det findes i andre produkter, men Lenovo bruger i stor stil Toshiba diske.

Jeg er ret sikker på det ikke er muligt at fjerne koden - hvilket vel også er det den er designet for :-)

Du må have fat på den/dem du har fået harddisken fra, og høre om du kan få låst den op.

Når så det er sagt, er det selvfølgelig altid muligt at omgå den slags, men så skal man ud på internettets "grå" sider, og muligvis ud og købe hardware til formålet.Det kan som regel slet ikke betale sig.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2020 - 14:49 #4
@ ole_madsen
Kan disken ikke bare formateres, eller forhindres det af koden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2020 - 15:11 #5
Koden ligger i chipsettet på harddisken, så PC´en får ikke lov at lave I/O, før koden er tastet ind.

D.v.s. det er en "hardware" kode, ikke en "software" kode.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2020 - 16:15 #6
#5    Takker :-)
Avatar billede Paulsen Praktikant
08. marts 2020 - 00:00 #7
Det eneste jeg gerne ville have er at få filerne ud den, da nogle af dem er af min søns fødsel :( resten er jeg ligeglad med :)
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2020 - 01:04 #8
Nu har ole_madsen jo givet svaret. Du kan ikke omgå eller slette koden, så der er ingen her på Eksperten, som kan hjælpe.
Men problemet undrer mig fordi, når du har brugt disken og installeret på den, så må du da have kendt koden?
Avatar billede Paulsen Praktikant
08. marts 2020 - 02:17 #9
Det var fordi jeg roedet med nogle indstillinger i bios, og ja jeg tænkte ikke over helt hvad den kode skulle være da jeg troede det var noget andet, så jeg kan ikke huske hvad jeg fik trykket. det er en nybegynder fejl.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
08. marts 2020 - 08:38 #10
Det er muligt at fjerne koden fra disken, men det er meget billigere at købe en ny disk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2020 - 10:45 #11
Det letteste ville selvfølgelig være at kunne det oprindelige password. Vær opmærksom på at der kan findes TO passwords:
Et boot/PowerOn password der altid skal tastes ind, hvis man forsøger at boote på disken.
Desuden kan der være sat et HDD "administrator" password, som kræves i BIOS hvis man ønsker at ændre det første password. Men det er ikke sikkert dette er sat.

Til folk der ikke har mødt disse systemer endnu - nej, der er IKKE tale om BIOS normale user/supervisor passwords - Disse passwords påvirker ikke selve BIOS opsætningen - udelukkende harddisken. Og derfor kan password fra harddisken heller ikke fjernes med alle mulige BIOS/CMOS hacks, da disse kun påvirker BIOS.

Som tidligere nævnt - alt kan (formentlig) hackes - jeg har bare ikke selv haft mulighed/held med HDD password hacks. Men der findes masser af sider/værktøjer der hævder at kunne: https://www.geckoandfly.com/4093/unlock-and-recover-hard-drive-password-hard-disk-password-removal-tool/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2020 - 10:48 #12
Igen til skeptikere - og til almindelig afklaring, så kan hdd password funktionen ses i BIOS på billede to på denne side: http://bios-fix.com/index.php?threads/unlock-bios-password-for-lenovo-thinkpad-l540.38337/
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2020 - 13:26 #13
#10 Du har sikkert ret, men det væsenligste problem er, at spørger har nogle billeder på disken, som er vigtige for ham.
Måske skulle det så på disken "Husk at tage backup" :-)