Avatar billede Lbj Novice
12. marts 2020 - 08:23 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

metadata Iphone billed screenshoot

Hej, tak for jeres tid – det er et skud fra hoften for at finde den rette der kan svare. Prøvede at google metadata Iphone og blev ikke meget klogere.

Har et spg. jeg skal finde en prof og kompetent  til at hjælpe mig med at svare på :

Hvis jeg har taget et billed taget med en Iphone feks. I 2017, finder det på min Iphone (tager screenshot) strukturerer i ny mappe (på Iphone) og sletter tidligere billed – på det nye screenshot der er bliver genereret vil man ikke kunne se på metadata at originalt billed er taget i 2017 eller fortæller metadata kun nye screenshot dato etc. som nye original data?

Dette kunne også være en mail man for tilsendt med billed,  åbner med Iphone og tager screenshot af dette og strukturerer i mappe og sletter tilsendt mail..

Jeg er totalt lost og har behov for en derude der kan hjælpe mig. Kender du en eller?

På forhånd tak for din tid og undskyld ulejligheden.

Db.
Pete
Avatar billede INK Ekspert
12. marts 2020 - 08:39 #1
Et screenshot gemmer kun dato mv for det tidspunkt du tager det. De oprindelige metadata for et foto gemmes ikke.
Har jeg misforstået spørgsmålet?
Avatar billede Lbj Novice
12. marts 2020 - 08:50 #2
@ink tak ink, det virker som det helt rigtigte svar.  Dvs. man ikke på nyt billed (screenshot) kan gå ind med en software og finde oprindelige data for hvornår billedet blev taget originalt? 1000 tak.
Avatar billede Gix Juniormester
12. marts 2020 - 08:55 #3
Det du snakker om er EXIF data.
Der er programmer til det... Alternativt findes der også flere fornuftige hjemmesider til det...

F.eks.: https://exifdata.com/

Så er du sikker på du ved hvad det er der bliver gemt.
Avatar billede Richard Thune Forsker
12. marts 2020 - 09:48 #4
Det ser ud til at du tror et screenshot er det samme som kopi.
Et screenshot tager bare et billede af hvordan skærmen ser ud og ved intet om hvad det er der bliver vist. F.eks. så tager telefonen et billede med en opløsning der svarer til billedchippen f.eks. 4032*3024 punkter men et screenshot af samme billede vil kun have skærmens opløsning f.eks. 1920'1080.
Og da et screenshot som sagt intet ved om hvad der blev vist på skærmen har det naturligvis kun oplysninger om sig selv.
Hvis du vil kopierer et billede til en mappe (i Arkiver?) viser du billedet og forneden er der så den lille kasse med en pil op (dele menuen), når du trykker på den kommer der mulighed for at kopiere billedet og så kan du gå til mappen og indsætte billedet der.
I mail kan du holde fingeren på billedet og så kommer der en menu, vælg delemenuen og samme procedure.