Avatar billede Nichlas_321 Praktikant
12. marts 2020 - 15:16 Der er 3 kommentarer

Min skærm flimre

Hej, jeg står i et problem. Min skærm flimrer helt sindsygt, det kan ses på denne video: https://www.youtube.com/watch?v=wzfbAycPjeE

Jeg har søgt rundt omkring på nettet, men ingen løsninger har fungeret. Det er underligt fordi når jeg går i fejlfinder mode på computeren. Så er der absolut ingen problemer. Eller hvis jeg skifter grafikkortet til det der hedder noget med "Windows Basic skærmkort", eller noget i den stil, eller når windows lige starter op, og den skal til at logge ind, så oplever jeg ingen problemer med flimre på skærmen, lige indtil den er loggede ind. Det er vildt irreterende fordi kan faktisk ikke spille, da det går helt amok når der kommer bevægelse på skærmen.
Grafikkort: "NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti"
- Håber nogle vil kunne hjælpe, mvh. Nichlas.
Avatar billede Slater Ekspert
12. marts 2020 - 15:51 #1
Ja, det der har ikke noget med skærmen at gøre, det er en hukommelsesfejl. Eftersom du siger det virker med onboard grafikkort, er det sandsynligvis VRAM på grafikkortet der er problemet.
Det kan dog skyldes flere ting, inkl. overophedning, for lidt strøm eller bare at kortet ikke er forbundet ordentligt. Eller, naturligvis, at hardwaren er i stykker og skal skiftes.

Er det en laptop eller stationær?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2020 - 15:57 #2
Mit første bud er at skærmkablet er defekt. Prøv derfor at tilslutte et andet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2020 - 22:09 #3
Normalt ville jeg være enig i skærmkabel - specielt hvis det er analogt (VGA). Jeg har godt nok skiftet mange kabler på "flimmer" kontoen. Men det plejer at være kontinuerlig "flimmer" - som sne på en gammel TV-forbindelse.

Det kan dog også skyldes dårlig forbindelse mellem grafikkort og bundkort - prøv at tage det ud og sætte det på plads et par gange, for at fjerne evt. snavs fra kontaktfladerne.

At det virker i fejlsikker tilstand eller med "Basic" grafikdriver, samt før du logger ind, skyldes at der her ikke køres i fuld opløsning/frekvens. Så situationen opstår tilsyneladende kun når kortet kører i fuld opløsning/frekvens.