Avatar billede Tvins Juniormester
19. marts 2020 - 09:05 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Bærbare med mulighed for at putte sim kort i

Hej, er der nogen der kan linke til bærbare med mulighed for at putte sim kort i direkte. Behøver ikke være en fancy bærbar. Men skal have SSD harddisk, da den skal kunne bruges i bil mens bilen er kørende, altså kunne tåle rystelser. Desuden skal det være regelret bærbar/pc styresystem og ikke et mobilt styresystem.

Har selv fundet: LENOVO YOGA C630 WOS
https://www.fcomputer.dk/lenovo-yoga-c630-wos-13-3-snapdragon-850-8-gb-ram-256-gb-ssd-nordisk

Men synes den er for dyr, og funktioner jeg ikke har brug for som touchskærm.

Er endvidere stødt på nogle lenovo modeller, men de virker for dyre og for tunge.

Er der nogle bærbare med mulighed for sim kort jeg har overset?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2020 - 09:39 #1
Jeg synes prisen lyder fornuftig for en mellemklassemaskine.

Finder du nogen i en lavere prisklasse, vil den ikke være særlig robust i forhold til at arbejde på farten.

Det er jo typisk "business" maskinerne der er indbygget UMTS i - og der starter prisklassen normalt lidt højere ved 7-8000,- - så umiddelbart et godt bud.

Mit umiddelbare andet bud, ville være en Lenovo X280 serien, der bruges i erhvervslivet - men her er du oppe på 12-14.000,-
Alternativt den tungere T480, der ikke er meget billigere...

En liste fra EDBPriser på maskiner med UMTS 4G, under kr. 9000,-: https://www.edbpriser.dk/computer/computere/baerbar-laptop/?laveste_pris_inkl_fragt=0-9000&mobilt_bredbaand=4g&q=&sortering=popularitet&sort_retning=desc

Der findes en enkelt lidt ældre X270 på listen (forgænger til X280) - men det er en demomaskine, og det kan ikke udlæses af specifikationerne om den har UMTS modulet - selv om den jo optræder på listen.

Uanset hvad, lyder det altså som om du i forvejen har fundet et rigtig godt bud...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2020 - 09:42 #2
Lidt andre muligheder - deling af mobil netværk fra din telefon - men jeg synes jeg har læst i en anden tråd, at det ikke var ønskeligt (Selv om det jo ikke tager mange sekunder at aktivere via en genvej).

Men i stedet kan du købe en mobil bredbåndsrouter på batteri: https://www.lomax.dk/elektronik/computer-og-tablet-tilbehoer/netvaerk/d-link-dwr-730-mobil-router-3131910/?pla=1&gclid=CjwKCAjwsMzzBRACEiwAx4lLG1-DSP4UHq5S92VkzZav7bBAcgTZE54QzeRQwJTOBnBULGXFPXhnzRoCvZgQAvD_BwE

Den vil lave et lokalt WiFi netværk i din bil, som PC´en kan være på. Det giver lidt større mulighed for at vælge en anden PC...
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2020 - 10:41 #3
hvis du efterlader mobil router / sim-kort i bil, så kan det stjæles - sørg for, at du kan lukke ned for det via din udbyder.
Avatar billede Tvins Juniormester
19. marts 2020 - 11:21 #4
Tusind tak for svaret :-)

ole_madsen: Det modem du linker til, er det med 4G/LTE? Er der noget specielt man skal se på i specifikationer ifht. et modem og hvor gode de er til at modtage og videregive signal fraset download/upload hastigheden selvfølgelig.

Kunne man forestille sig at en bærbar med indbygget SIM kort mulighed vil have bedre netværk i yderkantsområder med dårlig dækning end en ekstern mobilt bredbåndsmodem der først skal modtage signalet og efterfølgende videregive signalet til bærbaren?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2020 - 11:55 #5
signal - det kommer an på, hvordan du placerer pc/router og dens indbyggede antenne. En pc vil du jo nok have oppe foran, mens en router kan placeres skjult under hattehylden (hvis det er tyndt fiber). Strøm til router bør være styret af tændingslåsen, så der er lukket og slukket for wifi når bilen forlades.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2020 - 11:59 #6
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2020 - 12:07 #7
Nej, den jeg linker til er "kun" HSPA+ - et mellemniveau mellem 3G og 4G (LTE)

En ren LTE router er der eks. her: https://www.avxperten.dk/4g-router/tp-link-m7200-4g-lte-mobil-wifi.asp

Pas på når du kigger rundt - jeg har også set HSPA+ benævnt "4G" - men det er det altså ikke helt ( https://www.avxperten.dk/4g-router/wireless-4g-router-til-sim-kort.asp som eksempel)

Ang. signal vil du helt naturligt få en dårligere dækning i en bil - det er jo en form for faraday bur, hvor signalerne kun kan passere gennem ruderne. Det er derfor radioantennen stadig sidder uden på bilen, eller er bygget ind i ruderne.

Men er du ude hvor det er helt urimeligt, kan du måske finde en placering uden på bilen. Og bliver det helt råddent, må du finde en flagstang at hejse den op i ;-)
WiFi signalet den sender videre, rækker fint 20-30 meter, så det skal du ikke være så bekymret for.

I langt de fleste tilfælde er jeg dog ret sikker på at signalet vil være helt fint inde i bilen. Og i hvert fald lige så godt som det indbyggede i en bærbar.

En mulighed er i øvrigt også at montere en ekstern antenne uden på bilen. Men det kræver dels at du finder en 4G antenne at montere på bilen, dels at den router du vælger, har tilslutning for ekstern antenne. Og her må jeg melde pas - det har jeg stort set ingen erfaring med.
Avatar billede Tvins Juniormester
23. marts 2020 - 17:06 #8
Tak for jeres hjælp :-) Jeg endte med at købe en bærbar med integreret LTE, så skal jeg ikke have bøvl med at tilsluttte et modem i bilen også. Købte bærbaren Lenovo X390, 4,6 ghz, 8 GB Ram, 25 SSD intel core i7.