Avatar billede Tvins Juniormester
25. marts 2020 - 19:55 Der er 11 kommentarer

Biloplader til Lenovo Thinkpad X390 20Q1

Hej :-)

Er der nogen der kan være behjælpelig med links til bil oplader til min bærbar. Lenovo Thinkpad X390 20Q1.

Har selv søgt og så støder jeg på ord som jævnstrøm og vekselstrøm og så bliver jeg nervøs. Det må gerne være een på mere end 65 watt tænker jeg, hvis ikke der er risiko for at den brænder sammen. Den almindelige oplader der medfølger er nemlig 65W.

Det må gerne være en original tænker jeg.

Jeg arbejder i sundhedsvæsenet og er på ingen måde IT, bil eller el -kyndig, så bær over med mig.
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2020 - 20:20 #1
Du må se på den 65W adapter og fortælle hvilken spænding den leverer.
Det er sandsynligvis mellem 19Volt og 21Volt, og mange 12Volt omformere
har variabel udgangsspænding.
Avatar billede puren Ekspert
25. marts 2020 - 20:28 #2
du må ikke give den mere eller mindre end den kan klare

billede her er fra min thinkpad https://ibb.co/RTh06Mh under batterie står der kan den kan tåle (kan ske at dit er et andet sted) min kan så klare 20v ved 4.5A eller 6,75A som så er 90/135W

men her er crazy tanke: ring til en forhandler det er faktisk hans job at rådgive dig plus du kan stille ham til ansvar hvis dit shit brænder sammen fordi han har solgt dig et forkert produkt og lad mig hjælpe dig lidt på vej proshop 70 20 50 80 og proconsult 63 11 33 33 og komplett 70 70 19 19
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2020 - 23:30 #3
her er et eksempel:
https://elektronik-lavpris.dk/p97127/n-psupnbc150kn-psu-til-baerbar-150w/
Ved 20 Volt kan den levere 90Watt.
Det med strøm og spænding er begreber mange kløjs i, men man kan sammenligne med et vandløb.
Den hastighed vandet løber med er så spændingen (Volt).
Mængden af vand kan så sammenlignes med strømstyrken (Ampere).
Avatar billede Tvins Juniormester
26. marts 2020 - 09:10 #4
Hej thov og puren. Tak for jeres svar.

Der står 20V ved 2,25A/3,25A, dvs. 45W og 65. Vil det sige at man ikke kan bruge en 90W - og findes det overhovedet som en biloplader.

OBS: Det er en USB-C oplader.

Billeder fra bærbar og batteri:
https://ibb.co/yhcTX0Z
https://ibb.co/cxCWvBW

Og puren, tak for henvisningerne og telefonnumrene. Det med at kontakte en forhandler afventer jeg i første omgang.

Jeg har fundet følgende. Passer de til og kender i andre alternativer? Virker lidt dyrt.
https://www.proshop.dk/Baerbar-Oplader/Lenovo-65W-USB-C-DC-Adapter/2647861?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=EAIaIQobChMI4fiipNa36AIVyaiaCh2JPgrPEAQYBCABEgLkM_D_BwE

https://itdeals.dk/produkt/lenovo-65w-usb-c-dc-travel-adapter-65watt/?gclid=EAIaIQobChMI4fiipNa36AIVyaiaCh2JPgrPEAQYASABEgJlVfD_BwE
Avatar billede klaudi Ekspert
26. marts 2020 - 10:53 #5
Du kan jo os bruge en inverter/omformer som laver 12v om til 230v og så bruge den lader der hører til pc!

Måske lidt vildt men en ide :-)

Eks. på inverter
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/inverter-omformer-300w-12-220v
Avatar billede Tvins Juniormester
26. marts 2020 - 11:35 #6
Hej klaudi. Tak for beskeden. En omformer er ikke en mulighed. Havde jeg også tænkt på, men det skal være så nemt som muligt.
Avatar billede thov Forsker
26. marts 2020 - 13:38 #7
Det er uhyggeligt!
USB stik har, uanset typen, altid 4 tilslutninger.
De har indtil videre været: +5Volt, stel, data+ og data-.
Når så Lenovo går mod strømmen og sender 20Volt gennem 5Volt ledningen,
kan det kun være for at øge salget af apparater.
Jeg har en Lenovo tablet som også oplades med USB-c, og den vil stå i flammer
med Thinkpad opladeren.

En 12Volt til 230Volt inverter er nok løsningen, desværre.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. marts 2020 - 15:19 #8
#7 nu taler vi usb-c

https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

som  er et andet stik end det du taler om
Avatar billede thov Forsker
26. marts 2020 - 18:07 #9
#8
USB-C er tænkt som et vendbart micro-USB stik, sikkert for at ligne
Apples Lightning stik.
Min Asus bærbare har også USB-C, og det fungerer præcis som et micro-USB.
Man kan købe konvertere mellem alle eksisterende USB kabler, så hvis producenterne frit kan vælge funktionen af USB-C tilslutningerne, bryder helvede løs.
Avatar billede Tvins Juniormester
27. marts 2020 - 00:17 #10
Tak for jeres svar. Har jeg forstået det rigtigt at jeg så ikke vil få problemer med at købe følgende oplader?

https://itdeals.dk/produkt/lenovo-65w-usb-c-dc-travel-adapter-65watt/?gclid=EAIaIQobChMI4fiipNa36AIVyaiaCh2JPgrPEAQYASABEgJlVfD_BwE
Avatar billede thov Forsker
27. marts 2020 - 01:37 #11
#10, lige præcis den rigtige strømforsyning.
Og det viser så desværre, at barnetroen om kabler betegnet USB, ikke længere
er bundet til 5 Volt.