Avatar billede Flodebollen Praktikant
25. marts 2020 - 21:41 Der er 15 kommentarer

PC vil ikke starte efter skift af CPU i7-7700k

Jeg har en pc med følgende specifikationer:
Bundkort: Asus B150M-A rev.1.03
Gbu: Asus Gtx960 DC20C 4GD5
2 stk.Ram. FA-3000C16D-16GISB
Strømforsyning. Corsair VS550
Ssd Hd.
CPU: i5-6402p SR2nj 2,8 GHz

Jeg har prøvet at skifte CPU fra i5-6402 til i7-7700k SR33A 4.20 GHz Herefter vil pc ikke starte.
Jeg satte herefter den gamle CPU i - men den ville igen ikke starte.
Har prøvet at tage alt fra - incl. batteri, gbu, ssd-harddisk, ram.
Starter ikke skærm op, og jeg kan derfor ikke gå i bios.

PC'en starter op i ca. 2 sek. hvorefter den går i dvale - den får ligesom ikke fat i noget for at starte op.

Hvad skal jeg gøre? - købte en brugt CPU - kan det være derfor, har den ødelagt noget?

mvh. John
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2020 - 22:02 #1
Når du havde strømmen af og det lille bios batteri trykkede og holdt du så på startknappen så bundkortet blev helt afladet?
Avatar billede Flodebollen Praktikant
25. marts 2020 - 22:15 #2
Nej, skal man det? Har haft batteriet ude i ca 10 min. Hvor længe skal den holdes nede så?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2020 - 22:19 #3
Hold den nede i 30 sekunder uden noget strøm på bundkortet.
Men man kan jo ikke udelukke din "nye" cpu har skadet andet hardware.
Ved du hvor meget mere strøm den I7 trækker i forhold til den gamle I5?
Er forsyningen på grænsen med I5 kan man måske få problemer med I7.
Avatar billede Flodebollen Praktikant
25. marts 2020 - 22:22 #4
Det hjalp ikke noget at holde knappen nede - gjorde det i 2 minutter. Måske er det strømmen - men så burde den jo kunne starte med den gamle CPU?
Avatar billede puren Ekspert
25. marts 2020 - 22:39 #5
#0 som #3 er inde på ved installation af cpu fra gammel til ny eller fra ny tilbage til gammel og der med fucket dit bundkort..  ved du hvad bios version der er i den?? din gamle cpu kræver minst v0310 og din nye kræver minst v0316..

#3 hvis du nu lige gad selv at kigge på det så ville se at strøm forbruget er ca 25 watt i forskæl iføgle https://outervision.com/power-supply-calculator så men mindre has PSU er defekt skulle der jo være rigeligt med power i 550W
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2020 - 22:58 #6
#4 Ja det det kunne jeg måske have fundet ud af. Men jeg behøver altså ikke se på dine nedladende kommentarer. Så skriv i en sober tone fremover tak.
Jeg tror i bund og grund på at den såkaldte "nye"  cpu ikke er i orden og har ødelagt enten bundkortet eller forsyningen. Det er mit bud.
Avatar billede puren Ekspert
25. marts 2020 - 23:14 #7
#6 så gør det, hæv kvaliteten på svarene der bliver fyret af herinde
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2020 - 23:24 #8
#7 I lige måde med hensyn til hvordan man henvender sig til folk ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
26. marts 2020 - 08:31 #9
Du har vel sikret dig at det er samme sokkel der er flere typer
, LGA 1150
, LGA 1151
, LGA 1156
Blot nogle af dem
Avatar billede Flodebollen Praktikant
26. marts 2020 - 09:09 #10
Den passer i. Det er den størst CPU, som kan sidde i det bundkort. (LGA 1151)
Avatar billede Jan Seniormester
26. marts 2020 - 09:23 #11
jojo, men passer din nuværende RAM til den nye cpu ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. marts 2020 - 09:41 #12
#11
¿Que?

Vil du sätte ram PÅ / I cpu??? Jeg plejer at sätte dem i bundkortet
Avatar billede garrett Seniormester
26. marts 2020 - 09:47 #13
Har du opdateret bundkortets BIOS til nyeste version inden du skiftede CPU'en ?

Iflg. https://www.asus.com/support/FAQ/1031846 skal du op på en version 30xx for at kortet understytter 7. generations Intel CPU'er. Kan ikke helt gennemskue sætningen remember to update BIOS two times to 30xx version manually, om det betyder at du skal køre BIOS opdateringen 2 gange for at det virker.
Avatar billede Flodebollen Praktikant
26. marts 2020 - 09:58 #14
#13 Jeg fik ikke opdateret bios inden jeg skiftede cpu.
Men derfor skulle den vel alligevel starte op, når jeg sætter den gamle cpu i?
Den starter blæser og grafikkort op i et kvart sekund, og så slukker den igen. Den får ikke "fat" i noget.
Avatar billede garrett Seniormester
26. marts 2020 - 10:30 #15
Ah, havde ikke set at du ikke kunne starte med den gamle CPU. Prøv evt. at starte op kun med 1 enkelt RAM-klods i + CPU og intet andet.

Tjek grundigt at du ikke er kommet til at bøje nogle pins på CPU/socket, bare een enkelt at køre at systemet ikke vil starte.