Avatar billede brasso Forsker
26. marts 2020 - 16:02 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Excel diagram??

Hej
Jeg er ingen haj til diagrammer i Excel, derfor håber jeg på hjælp her i foraet.
Jeg har lavet en test fil:
https://www.dropbox.com/scl/fi/edtmq044n95l64868g2el/Testark.xlsx?dl=0&rlkey=0tdeer46haba68y25ajthjme4
der er 2 serier af data, ialt vil der være 9 serier ialt.

Jeg forestiller mig et søjlediagram, der viser status Label (Nysyn, Ændr+udsk, Siksyn) pr måned. Søjlerne må gerne være stakket, så der er en søjle for hver af dem, og status stakket.
Altså f. eks en januar søjle for nysyn, hvor antal Åben er i bunden, antal Ændr+udsk i midten, og Siksyn i toppen.
En februar søjle for nysyn, hvor antal Åben er i bunden, antal Ændr+udsk i midten, og Siksyn i toppen, osv.

Jeg tænker så at er skal være et diagram pr. gruppe (henholdsvis orange og Blå), men kan de kombineres ind i et 3d diagram, kan det måske blive rigtig fint.

Der skal ikke være nogen summering, blot en præsentation af data.

Håber meget på hurtig hjælp, da jeg har en bunke data der skaltrække sud i morgen og præsenteres i et diagram.
Avatar billede Dan Novice
26. marts 2020 - 18:25 #1
Hej Brasso!
Det kan ikke lade sig gøre uden du laver dataene om til Pivot tabeller, og så bruger en Pivot graf til at vise det med.
For at dine data skal kunne bruges, skal de opdeles i flere kolonner således:

Først kolonne overskrifterne:
Område  Måned    Datatype  Jobtype  Antal

Og så dataene ind i disse kolonner:

"1"          "Januar"    "ÅBEN"  "Nysyn"          "20"
"1"          "Januar"    "ÅBEN"    "Ænd+udsk"  "30"
"1"          "Januar"    "ÅBEN"    "Siksyn"          "20"
"1"          "Januar"    "FRID"  "Nysyn"          "40"
"1"          "Januar"    "FRID"    "Ænd+udsk"  "30"
"1"          "Januar"    "FRID"    "Siksyn"          "15"
"1"          "Januar"    "AFSL"  "Nysyn"          "60"
"1"          "Januar"    "AFSL"    "Ænd+udsk"  "40"
"1"          "Januar"    "AFSL"    "Siksyn"          "50"

osv....

Det er jo noget bøvl! ... og derfor skal du bruge den funktioner under fanebladet "DATA" - ikon gruppen "Hent og transformer data" og ikonet "Fra tabel eller område".

Herefter skal du lave dine tabeloversigter om til det jeg har vist ovenfor.

Jeg kan se du har travlt, så du er velkommen til at kontakte mig via LinkedIN - Dan Johansen, Freelance BI konsulent. Jeg kan lave det for dig i aften.
Avatar billede brasso Forsker
26. marts 2020 - 20:29 #2
#1 - Tak for tilbudet. Jeg må klare mig med data udtrækket i morgen, og så præsentere tallene i nogle pivot tabeller, og så lige gruble lidt over, hvordan jeg måske kan dele udtrækkene op på en anden måde, så de bliver nemmere at behandle. Der er en måned til næste omgang, så der er lidt tid til at overveje om det kan gøres på en nemmere måde.
Men nok en gang tak for tilbudet.
Det skal jo gerne ende op med at jeg selv kan håndtere det de kommende måneder. :-)
Avatar billede Dan Novice
26. marts 2020 - 20:39 #3
Selvfølgelig, det var blot et "corona" tilbud om hjælp i en presset situation.
Men ja, jeg kan kun anbefale dig at gå i gang med at lære om forespørgsler i Excel, for er det én gang på plads, så er det blot at udskifte dataene med næste måneds data, og så klikke på "opdatér"  -  så kan du holde fri resten af dagen med god samvittighed :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. marts 2020 - 20:56 #4
Avatar billede brasso Forsker
29. marts 2020 - 20:30 #6
Hej xl-Enthusiast nu fik jeg tid til at kigge på dine eksempler. Det er lige præcis sådan noget i den retning, De data der ligger til grund for de enkelte måneder er summerede, det vil sige status i marts indeholder også data fra januar og februar, så det samlede antal bliver større og større, status afspejler, så bare hvor mange der aktuelt har de 3 forskellige status.
Det ultimative vil så være hvis hver periodes resultat kan vises i samme diagram, hvis man tænker et 3d diagram, hvor hver måned ligger ud af den tredie akse. Alternativt vises hver måned grupperet ud af akse X. Det er lidt svært at beskrive med ord, hvad man forestiller sig inde i hovedet. :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. marts 2020 - 05:59 #7
Skal det forstås sådan, at du i samme diagram vil vise:
- månedens tal
- akkumuleret år til dato?

Jeg vil fraråde, at du viser de to ting i samme graf. Det bliver svært at få grafen til at se nogenlunde pæn ud og grafen bliver sværere at fortolke. 3D-grafer gør efter min mening kun det hele endnu værre.

Hvis du ønsker jeg skal hjælpe med mere, må du prøve at give faktiske data og forklare lidt bedre, hvad det er, du ønsker.
Avatar billede brasso Forsker
30. marts 2020 - 16:55 #8
Hej xl-Enthusiast
Jeg har fået strikket noget sammen til ultimo marts måned, med nogle pivottabeller.
Så nu afventer jeg lige at få en melding på, hvor detaljeret ordregiveren (min chef), ønsker oplysninggerne. Så jeg siger foreløbig tak for din indsats. Måske vender jeg tilbage med et nyt spørgsmål, når jeg ved nærmere.