Avatar billede Erik R Mester
27. marts 2020 - 16:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvilke tegn?

Hvsi jeg kopierer en tekst fra Gmail til et Word-dokument, fremkommer i Word nogle tegne (som måske er html-tegn?) som minder om symbolet for fx celcius grader (en lille bolle).

Eksempel kan ses på dette billede: http://kortlink.dk/25fae
Hvilken funktion/navn har disse tegn?
Hvis jeg gerne vil rense word-dokumentet for tegnene med søg/erstat - hvilken tastekombination kan jeg så bruge for at søge efter tegnene?
På forhånd tak for hjælp
Erik R
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. marts 2020 - 16:23 #1
Hvis du istedet indsætter i notesblok - slipper du så for de sære tegn ? - i så fald kan du så kopiere videre fra notesblok.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. marts 2020 - 17:22 #2
Som Kurt54 skriver, bruges Notepad i stor stil som mellem-kopierings station, for at rense det kopierede for "formattering". Det ville nok kunne hjælpe.

Dog lægger jeg mærke til at der også er "gangetegn" mellem nogle af ordene. Det får mig til at tænke på om "Formatteringssymboler" er blevet slået til i Word - i standard menubjælken skal du lede efter et tegn der ligner det græske bogstav PI i sektionen "afsnit". Hvis den er aktiv, skal den slås fra.

Men ellers er det at markere et af tegnene, trykke CTRL+C for at kopiere det. Så trykker du CTRL+H for at kalde dialogen "erstat", og trykker nu CTRL+V for at sætte specialtegnet ind i "Søg efter" feltet, og lav et mellemrum i "erstat med" feltet. Resten giver nok sig selv :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. marts 2020 - 18:06 #3
Mere info om tegnene, der ligner gradtegn:
Som Ole også skriver: Tegnene skyldes, at formateringsmærker er vist i Word. Du kan slå formateringsmærker til og fra med ikonet med det omvendte P på fanen Hjem/Startside, eller du kan taste Ctrl+Shift+8.

De små tegn, der ligner gradtegn, er hårde mellemrum (non-breaking space i engelsk version), dvs. mellemrum, som holder teksten sammen med det næste, hvis en linje deles. Hårde mellemrum optræder tit f.eks. i indhold kopieret fra Excel. De er helt og aldeles nyttige i mange sammenhænge, f.eks. hvis man skriver tal efterfulgt af en enhed (f.eks. 100 kr.) – hvis man bruger et hårdt mellemrum, holdes tal og enhed sammen. Der er mange andre steder, hvor hårde mellemrum er nyttige.

I Word kan man lettest indsætte et hårdt mellemrum ved at taste Ctrl+Shift+mellemrum i stedet for blot at taste mellemrum.

Du kan søge og erstatte de hårde mellemrum, som Ole skriver. I stedet for at indsætte et kopieret mellemrum, kan du skrive ^s i feltet ”Søg efter”, eller du kan taste et hårdt mellemrum med Ctrl+Shift+mellemrum direkte i feltet.

Når formateringsmærker er vist, kan man se alle de tegn, der ikke printes (mellemrum, afsnitstegn, sektionsskift osv.).

Du kan se mere info om formateringsmærker i min artikel: https://www.thedoctools.com/wordtips/tips-om-formateringsmaerker-i-word/
Avatar billede Erik R Mester
28. marts 2020 - 08:45 #4
Tak til kurt54, ole_madsen, og lene-fredborg for forslag og oplysninger
Jeres svar har hjulpet mig både konkret (teknikken at kopiere via notesblok) og i forhold til en forståelse af begreberne (”hårdt mellemrum-non-breaking space” er helt nyt for mig).
Til kurt54:
Ja, der er ”gangetegn” (blanktegn) mellem nogle af ordene – for jeg kunne jo ikke få vist de hårde mellemrum uden at have funktionen ”vis formatteringssymboler” slået til.
Fremhgangsmåden med at kopiere et formatteringsmærke [”CTRL+C for at kopiere det. Så trykker du CTRL+H for at kalde dialogen "erstat", og trykker nu CTRL+V”] virker vist ikke. Jeg tror, at det kun er de teksttegn som normalt er synlige, man kan kopiere og indsætte. Hvis jeg fx søger efter afsnitsmærker (tryk på ”enter”) taster jeg ”^p” (uden anførselstegn) i søgeltet. Hvis jeg søger efter linjebrud (ny linje i samme afsnit) søger jeg efter ”^l”
Venlig hilsen
Erik
Avatar billede Erik R Mester
28. marts 2020 - 10:11 #5
En supplerende observation:
Som et alternativ til at kopiere via notesblok - når man ønsker at rense en dokument for "skjulte tegn" - man man vist bruge
Sæt ind…→ Indsæt speciel…→ Ikke formateret tekst
eller Højreklik-→ Instillinger for Sæt ind→ Behold kun tekst