Avatar billede LRG Praktikant
06. april 2020 - 13:18 Der er 6 kommentarer

Ændrinf af dpi + fra RGB til CMYK

Hejsa.

Jeg skal have trykt en avisannonce, hvor de beder om billeder i 173 dpi og CMYK. Jeg har billeder fra fotograf i 72 og 300 dpi, dog RGB. Jeg har prøvet at redigere disse i Photoshop (billede --> billedstørrelse), men hver gang jeg ændrer det til 173 og gemmer det, så står der i "egenskaber" på billedet at det er 96 dpi.

Jeg har prøvet at gøre det samme i paint.net, og her kan jeg godt ændre til 173 dpi, men kan ikke ændre til CMYK. Og når jeg ændrer det billede, jeg først har redigeret til 173 dpi i paint.net, så bliver det 96 dpi efter en tur i Photoshop, hvor det bliver omdannet til CMYK.

Er der nogen, der kan hjælpe mig her? Findes der en vej udenom, hvor man kan rette disse to ting? På forhånd tak :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. april 2020 - 13:57 #1
Du går ind i Billede/Billedstørrelse
Her slår du Gensampling fra og går op i Opløsning og skriver 173 - bemærk at den står til Pixel/tomme og IKKE Pixel/Centimeter
Herefter er det blot at trykke på OK

Hvad angår CMYK er det mere kompliceret, da der findes masser af CMYK profiler, og chancen for at du rammer den rigtige som avisen benytter, er som at spille i Lotto.

Hvis de ikke kan oplyse præcis hvilken profil de benytter, så send dem filen i RGB
Avatar billede LRG Praktikant
06. april 2020 - 14:56 #2
Tak. Men det er præcis det, jeg allerede har prøvet, og når jeg så gemmer billedet på ny, højreklikker og vælger "egenskaber" og "detaljer", så står det angivet, at dpi er 96.

Jeg prøver at spørge dem ad, hvilken CMYK profil, de bruger.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. april 2020 - 15:15 #3
Hvordan gemmer du billedet på din computer?

Prøv med 'gem som'
Avatar billede LRG Praktikant
06. april 2020 - 15:40 #4
Jeg prøvede både eksporter som og gemsom.

Men jeg har netop fundet en løsning: Opret et blankt canvas i samme størrelse/opløsning som billedet, angiv 173 pixels/tomme og indsæt billedet bagefter, gem som og så passer det :-)

Tusind tak for dine bud :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. april 2020 - 17:20 #5
Så er der kun CMYK problemet - vend tilbage når du har talt med avisen !
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. april 2020 - 08:09 #6
En lille forklaring:
Til avistryk er det ekstra vigtigt at bruge den rigtige farveprofil. Trykfarverne er mere tyndtflydende end ved bogtryk, og avispapiret er mere sugende. Derfor vil de enkelte rasterpunkter udvide sig voldsomt, når de overføres til papiret - helt op til 35% punktbredning.
Avistrykkeriets farveprofil tager højde for det ved at reducere rasterpunkternes størrelse, så de efter udvidelsen vil have den ønskede størrelse.
Punktbredningen er ikke ens over hele farveskalaen og trykkemaskinerne er forskellige. Derfor har de fleste aviser deres egen CMYK-profil indeholdt i en .icc fil, som kan lægges i Photoshops mappe med de øvrige .icc filer. Så kan denne profil vælges ved konvertering.
Avistrykkeriet bør kunne tilsende dig deres .icc fil.