Avatar billede kim1a Ekspert
13. april 2020 - 12:20 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

laptop hastighed

Kære Eksperter

Mine kære forældre har haft en Acer Aspire 7750Z (2,1 Ghz processor 3GB ram). Den er desværre gået død, og derfor skal de have en ny. jeg ved der er mange del-elementer for at afgøre hastighed, men vi kiggede på denne:

https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbar-computer/acer-aspire-3-173-baerbar-computer-a317-32-c9qg/p/100534318

Og jeg studsede over hvormeget lavere processorens ydeevne lyder til at være. Vil det være mærkbart på performance når vi taler surf, netbank og Netflix?
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2020 - 12:59 #1
Der står i følge specifikationerne 1,1 Ghz og ikke 2,1 GHz. Det virker påfaldende lavt. Det kan være en skrivefejl, eller også har du kommet til at skrive 2,1 ved en fejl. Jeg synes, at du skulle finde en anden med bedre specifikationer. 3 GB RAM er heller ikke ret meget,
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. april 2020 - 13:33 #2
Ydeevne er meget andet en clockfrekvens -instruktionsæt antal kerner mm

CPU benchmark på cpu i Acer Aspire 7750Z  =  833

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+B940+%40+2.00GHz&id=1093

Acer Aspire 3 17,3" bærbar computer A317-32-C9QG = 2627

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N4100+%40+1.10GHz&id=3270
Avatar billede Slater Ekspert
13. april 2020 - 13:51 #3
Celeron CPU'er er lavet til at være de langsomste, billigste i Intels line-up, kun beregnet som billige kontor- og internetmaskiner. Men selv til det ville jeg aldrig vælge en. Det bliver hurtigt meget irriterende, selv til kontorbrug.
Avatar billede kim1a Ekspert
13. april 2020 - 16:28 #4
Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig rigtigt.
Den gamle som nu er stået af er en 2,1 med 3 GB: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+B950+%40+2.10GHz&id=1094

Mens den nye blot overraskede mig at der fandtes en 1,1 fra ny, der dog trods alt har 8 GB ram.

Men tak for jeres hjælp allesammen.
Avatar billede Bo Haggren Praktikant
20. august 2020 - 12:25 #5
Jeg tillader mig lige at låne denne tråd, da jeg har købt lige netop denne model i Bilka...

Kan man opgraderer / udskifte cpu og evt smide mere ram i denne??
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. august 2020 - 15:40 #6
Modellen A317-32-  er solgt med bedre cpu n5000 - men at opgradere til den er nok ikke attraktivt. ( https://www.proshop.dk/Baerbar/Acer-Aspire-3-A317-32-P8Q0/2832379?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=EAIaIQobChMIsKWH2--p6wIVuiB7Ch35jAubEAQYBCABEgKnDfD_BwE ).

Bilka giver ikke mange oplysninger - men mon ikke det med memory passer på proshops side - 4G fastloddet - et ledigt slot der kan tage op til 8G. Memory er nok mere attraktivt at opgradere.