Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2020 - 11:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Find og sammentæl indhold i tabel

Hej

Jeg har et område, f.eks. A1 til P10

I det område er celler med værdien 0
Der er også celler med værdien "hund", "abe", "kat". Der kan være en, eller flere celler, der indeholder hver slags dyr. Altså kan tabellen se ud som følger:

abe 0 0 hund abe 0 abe 0 0 0 0 hund osv...
kat 0 0 hund abe 0 abe 0 0 0 0 hund osv...

Jeg ved ikke på forhånd hvilke slags dyr der står. Måske er der også en giraf, eller hvad ved jeg.

Hvordan får jeg opstillet en liste, hvor der står alle slags dyr og antallet af dem?

Altså en liste som denne:
abe: 7
Hund: 2
Giraf: 1
Hval: 1

Kan det gøres UDEN VBA?
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2020 - 12:14 #1
Du kan gøre det, ved at definere nogle celler med de navne du vil tælle. f.eks i kolonne R1 og ned sætter du navne, og bruger nedenstående formel.
=TÆL.HVIS(A1:P10;R1)
Avatar billede Jan K Ekspert
19. april 2020 - 12:55 #2
#1 Kræver vel, at man ved, hvilkevdyr, man vil tælle? 8g det ved op jo netop ikke.
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. april 2020 - 14:01 #3
Hej martin

Jeg har lavet en opsætning uden VBA, med du skal bruge kopi med indsætning af værdi, og fjern dubletter.

Vedhæftet link.

Jeg hører gerne dine kommentarer om du kan bruge indlægget eller ej.

https://www.dropbox.com/s/9f3kdluwrketdev/Find%20og%20samment%C3%A6l%20indhold%20i%20tabel_mads32.xlsx?dl=0

m v h mads32
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2020 - 14:38 #4
#2 - Nej, det ved OP måske ikke, men går ud fra, at han kan indsætte de han vil tælle i den foreslåede kolonne.
Er det ukendte navne han søger i tabellen, så har jeg misforstået spørgsmålet. Ellers må han definere det lidt nærmere.
Og svaret i #2 gir jo ikke et nærmere defineret svar!
Avatar billede kim1a Ekspert
19. april 2020 - 16:56 #5
Hvis et dyr står i en celle, så kan man vel blot lave en pivot?
Avatar billede Jan K Ekspert
19. april 2020 - 17:35 #6
Jeg har prøvet pivot, men det virker ikke helt efter hensigten hos mig, da den tilsyneladende ikke kan sortere rigtigt. Måske fordi der ikke rigtigt er nogen struktur i den måde data står på.
Avatar billede kim1a Ekspert
19. april 2020 - 17:50 #7
Hm ja det kan jeg godt se. Kunne en ide være at skabe en tabel der så er struktureret. Måske "bare" transponere alle rækker til en lang kolonne?
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. april 2020 - 19:08 #8
Hej kim1a

Det er det jeg har gjort i mit forslag. indlæg #3
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2020 - 19:49 #9
Måske er opgaven allerede løst med Mads32s forslag.
En anden (fuldt automatiseret) mulighed er at bruge Power Query, hvis du har adgang til det.
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2020 - 21:05 #10
#1: Jeg aner ikke hvilke dyr der optræder i tabellen - det er netop det der er udfordringen.

#3: Tak for forsøget, men jeg kan ikke rigtig se at det løser problemet - dey er jo en "manuel optælling", der forudsætter at man ved hvad der skal tælles op.

Tabellen indeholder et antal dyr. Disse dyr er ikke en del af en forud defineret mængde - det han være et af alle de milliarder af dyr der findes.

Jeg prøver at omformulere:

Tabellen indeholder et antal celler, der enten er tomme (værdi = 0), eller har en eller anden tekst-værdi (i eksemplet: et dyr). Hver gang der er en tekst-værdi, skal værdien tælles og oplistes i en kolonne. Er der flere sammenfaldende værdier, skal de summeres i kolonnen.

Værdierne er i dette tilfælde (for eksemplets skyld) dyr. Tabellen kan skifte indhold - det er derfor at optællingen skal automatiseres. Om muligt uden VBA - i VBA tror jeg godt, at jeg kan strikke en løsning sammen. Men hvis muligt, vil jeg meget gerne undgå VBA.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2020 - 21:31 #11
@martin_moth

Hvorfor ingen kommentarer til #9?
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. april 2020 - 22:18 #12
Hej Martin

Har du overhovet set på mit forslag. Det laver nøjagtig et du efterlyser. Det finder alle de forskellige dyrdu måtte have i tabellen. bearbejder dem til en liste, hor antal af hver dyr tælles.

Kom med i kampen.
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2020 - 22:24 #13
Hej. Havde overset #9. Ved ikke hvad Power Query er.

#12 (= #3): Som jes ser det laver du en masse manuelt arbejde. Du kopoere det hele over i en lang kolonne. Så udpeger du selv - manuelt - de forskellige slags dyr, og lister dem op. Derefter fjerner du - manuelt, som jeg ser det - alle dubletter. Derefter laver du et helt simpelt "tæl.hvis" opslag.

Hvis jeg nu gav dit en ny tabel, der måskel fyldte 1000 rækker og 1000 kolonner, og havde 2500 forskellige slags dyr - heraf flere gengangere - ville din metode så virke? Jeg har svært ved at se hvor automatikken optræder. Men forklar mig gerne, hvis du selv vil ind i kampen :-)
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2020 - 22:27 #14
Ovenstående er fyldt med slåfejl. Her gengivet:

Hej. Havde overset #9. Ved ikke hvad Power Query er.

#12 (= #3): Som jeg ser det laver du en masse manuelt arbejde. Du kopierer det hele over i en lang kolonne. Derefter fjerner du - manuelt, som jeg ser det - alle dubletter. Derefter laver du et helt simpelt "tæl.hvis" opslag.

Hvis jeg nu gav dit en ny tabel, der måske fyldte 1000 rækker og 1000 kolonner, og havde 2500 forskellige slags dyr - heraf flere gengangere - ville din metode så virke? Jeg har svært ved at se hvor automatikken optræder. Men forklar mig gerne, hvis du selv vil ind i kampen :-)
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. april 2020 - 22:57 #15
Hej martin

Hvis du oprette et spørgsmål med mere specifikke ønsker og ikke et lille eksempel, så ville du måske få bedre svar.

Der er ikke fjernet Dubletter manuelt. Det er en funktion der findes i EXEL når der er opstillet en liste. At opstille en lang liste ud fra en tabel, kan klares med at lave en makro:
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2020 - 01:06 #16
Power Query kan gøre nøjagtigt det du efterspørger fuldt automatisk om der er 10 eller 1000 rækker/kolonner. Det gør ikke brug af hverken VBA eller formler, men kan (i det her tilfælde) sættes op ved hjælp af forholdsvis få tastetryk.

Men du må selv finde ud af hvad Power Query er, og, om du har adgang til det.
Avatar billede martin_moth Mester
20. april 2020 - 08:54 #17
Takker, prøver m Power Query

/M
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2020 - 06:23 #18
@martin_moth

Fik du det til at virke med Power Query?
Avatar billede martin_moth Mester
27. april 2020 - 16:56 #19
Nej, men jeg blev inspireret til at løse opgaven på en anden vis.