Avatar billede CHC Forsker
24. april 2020 - 13:17 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

Formler med flere betingelser

Hej

Håber på jeres assistance til en lille udfordring!

I celle B50 har jeg flg.:
=HVIS(N47>0;"Fejl";HVIS(B47<>L47;SAMMENKÆDNING(L47;" af ";B47);HVIS(B47=L47;L47/B47*100;L47/B47*100)))

I Celle C50 har jeg flg.:
=HVISER(B50="Fejl";"i afkrydsning";B50=100;"% udført";OG(B50<>"FEJL";B50<>"100");"forudsætninger udført")

Idéen er, at jeg i kolonne B har nogle sat nogle "X" ud for nogle testforudsætninger (kolonne C), når disse testforudsætninger er udført sættes "X" i kolonne L.
Hvis der ikke er udført nogle skal der i B50:C50 stå: "0 % udført"
Hvis der kun er udført nogle af disse skal der stå "X af Y forudsætninger udført"
Hvis alle forudsætninger er udført skal der stå: "100 % udført"
Hvis der sættes kryds i kolonne L, ud for testforudsætninger som ikke er valgt i kolonne b, så skal der stå: "Fejl i afkrydsning"

Efterfølgende kommer den betingede formatering, men den kan vi lige vende tilbage til. ;-)

Vh CHC
Avatar billede CHC Forsker
24. april 2020 - 13:19 #1
Fik ikke lige tilføjet, at udfordringen er at få tilføjet "0 % udført".
Avatar billede CHC Forsker
28. april 2020 - 11:19 #3
Hej xl-Enthusiast

Tak for indsatsen, men kke helt. Jeg har måske ikke forklaret tydeligt nok.

- Jeg vil gerne have, at B50 og C50 formlerne fortsat er i hver deres celle.
- Pt. er der 9 test, så hvis der er sat kryds i B11:B19 og f.eks. Kryds i celle L11:L12, så skal der stå "2 af 9 testforudsætninger udført" (betinget formatering gul)
- Hvis der er sat kryds i B11:B19, men ingen i kolonne L, så skal der stå "0 % udført". (betinget formatering ingen farve)
- Hvis der er sat kryds i B11:B19, og i L11:L19, så skal der stå "100 % udført". (betinget formatering grøn)
- Hvis der er sat krydser i celler i kolonne L og der ikke samtidig i samme række er kryds i kolonne B, så skal der stå "Fejl i afkrydsning" (betinget formatering rød)

Det virker pt. det meste, men kun i procent, så ændringen er, at hvis der er sat krydser i kolonne L, ud for afkrydsning i kolonne B, så skal der i stedet for procent stå "X af Y udført", altså i stk. og ikke procent.

https://www.dropbox.com/sh/pmqgcj4c3xhv51c/AADfQbYRieNl9WVR0GYBONAia?dl=0

Jeg håber, at det giver mening.

Vh CHC
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. april 2020 - 15:48 #4
Avatar billede CHC Forsker
30. april 2020 - 14:40 #5
Hej xl-Enthusiast

Det kan I den grad bruges - tusind tak for hjælpen, det er værdsat.

Vh CHC
Avatar billede CHC Forsker
30. april 2020 - 14:47 #6
Lige et bonusspørgsmål:

Kan man lave en betinget formatering, som er på betingelse af, at to ord skal være indeholdt i cellen?

Vh CHC
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. april 2020 - 15:59 #7
Prøv at give eksempler på, hvad det er du ønsker.
Avatar billede CHC Forsker
01. maj 2020 - 07:29 #8
Cellen skal formateres i en farve, hvis den indeholder begge ordene "af" og "udført".
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. maj 2020 - 08:53 #9
Avatar billede CHC Forsker
04. maj 2020 - 09:26 #10
Hej xl-Enthusiast

Nej, slet ikke, men jeg har en oversigt (ark), hvor jeg samler oplysninger fra andre ark, hvor jeg har behov for denne formatering.

Her er der tale om en celle, som skal formateres gul, hvis den indeholder begge ordene "af" og "udført", men den kan egentlig bare indeholde ordet "testforudsætninger".

Jeg har pt. flg.:

=$O2="0 % udført" --> hvid med sort skrift
=$O2="100 % udført" --> grøn med sort skrift
=$O2="Fejl i afkrydsning" --> rød med sort skrift
=$O2=??????????????????? --> gul med sort skrift (hvis den indeholder ordet "testforudsætninger" i cellen, f.eks. "1 af 5 testforudsætninger udført" eller "2 af 8 testforudsætninger udført")

Kan man det?

VH CHC
Avatar billede store-morten Ekspert
04. maj 2020 - 10:03 #11
Måske:
=$O2="*testforudsætninger*"
Avatar billede CHC Forsker
04. maj 2020 - 12:03 #12
Tak Store-morten

Havde prøvet løsningen, men fejl 40.
Avatar billede CHC Forsker
04. maj 2020 - 13:13 #13
Nej, sgu, det virkede ikke alligevel.
Hvad gør jeg forkert?

Gode bud modtages gerne.
Avatar billede CHC Forsker
05. maj 2020 - 12:32 #15
Hej

Se venligst denne:

https://www.dropbox.com/s/pv5g007gu7j0fa3/X%20af%20Y.xlsx?dl=0

Celle O2 skulle gerne være gul, når der som nu står "2 af 9 testforudsætninger udført"

Pt. virker flg.:
=$O2="0 % udført" --> hvid med sort skrift
=$O2="100 % udført" --> grøn med sort skrift
=$O2="Fejl i afkrydsning" --> rød med sort skrift
Avatar billede store-morten Ekspert
05. maj 2020 - 12:52 #16
Prøv formlen fra xl-Enthusiast løsning i #14

=ER.TAL(SØG("testforudsætninger";O2))
Avatar billede CHC Forsker
11. maj 2020 - 11:15 #17
Hej xl-Enthusiast og store-morten

Tusind tak for hjælpen, det sætter jeg pris på.

Vh CHC