Avatar billede nemlig Professor
27. april 2020 - 12:05 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Ny PC og flyt indhold af C: fra gammel til ny

Hejsa.
Jeg er ved at sælge min PC og skal derfor have en nøjagtig kopi (image) af mit systemdrev (C:), som jeg efterfølgende skal kopiere til min nye PC (bygger selv).
Min C-disk er en Samsung SM961 på 500 GB. Jeg har en NAS med masser af plads og tænker, at jeg kunne lægge kopien på den.
Men hvordan får jeg kopien tilbage igen på den nye og helt tomme PC (systemdisk vil være på 1 TB ).
Eller er der en smartere metode? Udfordringen er, at jeg først køber min nye byg-selv pc, når den nuværende er solgt.

Og giver det en udfordring med Windows 10 på den nye PC, da den er knyttet til den gamle PC. Er det blot at købe en ny ”nøgle” og indtaste den?

Tak om I kan hjælpe mig med nogen gode råd?
Avatar billede milter Ekspert
27. april 2020 - 12:29 #1
Mit råd vil være at glemme alt om at flytte Windows og programmer over på den nye. Det lykkes måske, men mest sandsynligt er, at det ikke lykkes, eller at det bliver noget rod. Windows arbejder tæt sammen med drivere til al hardware, og til den nye hardware skal der bruges nye drivere.

Mit forslag vil være at kopiere alle dokumenter, dvs. tekstdokumenter, billeder, video, osv. over på din NAS og så flytte det over på den nye PC, når den er fuldt installeret og virker. Mht. Windows licensnøgle, så vil jeg lade andre råde dig, men det bedste er formentligt at installere fra et nyt medie, evt. en downloadet version på USB. Når Windows så er på plads, skal du installere alle dine programmer/apps.
Avatar billede nemlig Professor
27. april 2020 - 12:54 #2
#1 Tak for input. Jeg er enig med udfodringerne med drivere mm., så jeg vil følge dit råd. Alle mine dokumenter, videoer, fotos, mails mm. ligger i forvejen på NAS'en , så på den nye installation, skal jeg blot ændre nogle default-stier til NAS'en. På systemdrevet har jeg stort set kun installerede programmer, så jeg må lige få styr på, hvert eneste program, der skal installeres igen.

Køb af ny Windows og installere fra USB har jeg styr på.

Så er min eneste udfordring, at nulstille Windows10, så den er klar til en ny bruger. Men det er måske bare at formatere systemdrevet og installere Windows10 på ny ??
Avatar billede Pedersen67 Novice
27. april 2020 - 13:15 #3
skriv i søgefeltet ved start, nulstil denne pc
der kan du nulstille pc og selv bestemme hvad der skal gemmes på pc,
skal siges at jeg aldrig har brugt denne funktion.
Avatar billede milter Ekspert
27. april 2020 - 15:27 #4
Hvis computeren skal sælges som brugt med styresystem til en fremmed, så er det nok ikke så god en ide blot at formatere. Efter en formatering kan gendannelsesprogrammer finde rester af de dokumenter, som du havde gemt på drevet, så derfor skal der en "wipe" af hele drevet til for helt at slette alle spor.

https://www.minitool.com/news/factory-reset-windows-10.html
https://www.minitool.com/help-pw/wipe-disk.html
Avatar billede puren Ekspert
27. april 2020 - 15:39 #5
fra et sikkerheds syns punkt ville jeg aldrig have ændre mine stier direkte ud til min nas box pga ransomware.

jeg ville bruge et program til at lave et sync mellem din computer og din nas (dog ikke windows eget men et godt bud kunne være allways sync) der kun køre ved minuttallet (X)X:00 og og når windows lukker

og alt efter hvor sikkert det skal være kunne man jo bede din nas box om at lave et sync til et nyt sted på den(med en anden bruger konto)
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. april 2020 - 16:15 #6
Enig med Miller #1 #4 Han anviser den rette fremgangsmåde.

Jeg tror nu nok kloning kunne lade sig gøre - men en ny installering er det rette. En kloning via windowstogo ville nok lykkedes - det system er lavet til at håndtere forskellig hardware - men der efterlades nok ting ting. Og du sparer ikke tid ved det. Det vil nok give dig en aktiveret windows på den nye - men det er vist ikke efter bogen.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2020 - 16:33 #7
Jeg er også enig i alle milters forslag (#1 og #4)
Og ja du er nødt til at købe en licensnøgle til den version du vælger at installere på den nye pc.
Husk der er både Home og Pro version i Windows 10.
Avatar billede nemlig Professor
27. april 2020 - 16:46 #8
#5
fra et sikkerheds syns punkt ville jeg aldrig have ændre mine stier direkte ud til min nas box pga ransomware.

Hmmm, jeg kan tilføje, at jeg hver nat har en backup-service kørende (Synology Hyper backup), hvor der tages backup af alle ændringer på NAS'en. Jeg benytter mig af "backuprotation" med 256 versioner og backup sker til ekstern NAS.

Det bør, efter min opfattelse, være en ret sikker og god backupmetode. Rammes jeg af virus / ransomware, så har jeg gode muligheder for at reetablere mine data igen.

Ret mig gerne, hvis I stadig mener, at det er en risikabel løsning med direkte links til NAS.
Avatar billede nemlig Professor
27. april 2020 - 16:49 #9
#7 Jeg benytter lige nu Windows 10 Home. Er det bedre med prof-versionen, når jeg nu alligevel skal ud at købe licensen?
Sidste gang købte jeg licensen på eBay. Det var ret billigt og skulle være helt lovlig.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2020 - 17:04 #10
#9 Vile vælge pro versionen.
Prøv at kigge på siden her der viser forskellene:
https://www.coolblue.nl/en/advice/windows-10-home-vs-windows-10-pro.html
Avatar billede milter Ekspert
27. april 2020 - 17:28 #11
#9.
Jeg valgte for ca. 2 år siden Home-versionen til en ny computer og har egentlig fortrudt det i dag. Jeg har fortrudt det, fordi jeg godt kan lide at "lege" med indstillinger i Windows, og der giver Pro-versionen flere muligheder. Det gælder især mulighederne for at forhindre eller udsætte mange af de automatiske opdateringer, som Microsoft påtvinger deres brugere, især til hardware. Jeg vil helst kunne fortælle Microsoft direkte, at de fand.... ikke på nogen måde skal røre ved driveren til min scanner eller mit FireWire-kort f.eks.

Hvis du ikke tænker i den slags baner, så gå efter Home-versionen. Men, hvis Pro-versionen kun koster dig f.eks. 200 kroner ekstra eller et andet beløb, som ikke bekymrer dig, så ville jeg købe den :-)
Avatar billede nemlig Professor
28. april 2020 - 09:23 #12
#5 Puren:
Jeg vil være glad om du vil komme med en kommentar til mit svar i #8.
Måske har jeg overset en sikkerhedsbrist i mit setup, og da du har kastet en bold op i luften, vil jeg gerne have den grebet igen ;)
Avatar billede puren Ekspert
28. april 2020 - 17:43 #13
#12 kender ikke til synology hyper backup men lyder som om du har tænkt på sikkerhed i en eller anden form men husk ingen backup er bedre end sidste restore
Avatar billede nemlig Professor
28. april 2020 - 21:55 #14
Tak for jeres input. De har været super. Min PC er nu solgt og jeg skal igang med at "nulstille" den.