Avatar billede Mads Juniormester
28. april 2020 - 17:01 Der er 5 kommentarer

Smart løsning!

Hejsa, jeg har længe overvejet at købe en dedikeret server. Primært til at lære på, og vil gerne lære det omkring hosting i Danmark. Så mit spørgsmål er vil det være billigst at hoste servern i et datacenter? Eller fx i ens lejlighed?

Den server jeg har tænkt at købe er en Dell Poweredge T40, som har en 300W strømforbrug, hvilket er 5.265 Kr om året der hvor jeg bor.
Vil man kunne spare penge hos et datacenter?
Måske værd at vide jeg har regnet udfra at den kører 24/7.
Avatar billede Slater Ekspert
28. april 2020 - 17:11 #1
Meget muligt du har tænkt over det, men vi er nok nødt til at stille det åbenlyse spørgsmål først: Er der en særlig grund til at du vil have en fysisk maskine, i stedet for en VPS / cloud-løsning, som stort set alle bruger i dag, og som er billigere, nemmere at have med at gøre og kan skaleres som du vil?
Jeg kan jo ikke være fordi du vil pille ved hardwaren, hvis du overvejer et datacenter.
Avatar billede Mads Juniormester
28. april 2020 - 17:32 #2
Godt spørgsmål, den primære grund er peformence mæssigt. Jeg kunne sagtens vælge en cloud løsning fx men med de krav som jeg skal bruge 3,3GHZ mindst og en del ram bliver det meget dyrt i sidste ende.

Og har overvejet en VPS men da det er en delt server, vil jeg ikke kunne garantere peformencen. Dermed heller ikke give en garanti for forbindelsen hvis der for eksempel er en anden kunde på samme sever som trækker mere end de andre.

Så enkelt sagt er det primært for peformencen skyld, også vil jeg dermed også langt hellere eje noget hardware selv og have det hostet i Danmark for bedst mulige forbindelse. Selvom det er blevet meget propulært at købe Cloud-Løsninger. Og udnytter da også selv cloud/vps løsninger, dog kun til web releterede løsninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2020 - 18:55 #3
bare kør den hos dig selv - så ved du også, hvornår du reelt tester, og kan lukke ned for den ellers - så dit strømforbrug vil nok lande på 75 kr/år.
i øvrigt, når en pc/server har en strømforsyning på 300w, så er det ikke det samme som at den bruger 300w 24/7 - den kan sagtens løbe rundt med 50w, og endnu mindre i tomgang.
300w er når pc/server trækker maksimalt, og er tæt på at brænde sammen - og i så fald skal du sætte en 600w psu i dyret.
Avatar billede Mads Juniormester
28. april 2020 - 19:45 #4
Det er også hvad jeg tænkte frem til ;)

Men det vil da blive betydeligt dyrer hvis den kører 24/7 som er planen udmiddelbart.
Men ender nok med at hoste derhjemme, eller få designet en rack server evt købe et rackskab hvis det bliver mere seriøst :)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2020 - 21:07 #5
Det er op til den trafik, du forventer - går du viralt med en timelang video og flere tusinde kunder i timen, så er det båndbredde, der skal til.
Hvis det kun er test i en gruppe på 5-10 personer, der henter et par wordfiler pr dag, så er en brugt pc til 500kr rigeligt.