Avatar billede Ann-Charlotte Novice
01. maj 2020 - 11:28 Der er 7 kommentarer

Er iMac uden SSD blevet langsommere de sidste 11 år?

Jeg købte en "ny" iMac, årgang 2017, i efteråret 2019.

21,5 tommer, 1000 SATA Gigabyte, 2,3 GHz-dual core, hukommelse 8 GB.

Den er langsom, både i opstart, og mellem apps. Det tager sin tid f.eks. at bede om oplysninger om macén, i åbningen af FOTOs, WORD m.m.

Min gamle iMac fra 2008 var også uden SSD - og fungerede rigtig godt frem til sidste sommer, selv med 500 GB materiale på.

Kan denne opstartstid, som jeg har målt flere gange passe:

Efter 11 sekunder begynder æblet at vise sig på den sorte skærm (ingen lyd længere, men det er sikkert ændret fra min 2008-udgave)
Efter 1,43 minut er "cigaren" færdig med at fylde op
Efter 2,05 minut kommer dokken frem
Efter 2,16 minut er ting på skrivebordet figureret
Efter 2,31 minut kan jeg gå på nettet
På en som sagt ny computer, hvor kun 200 GB er brugt? Mvh. Ann-Charlotte
Avatar billede thomas_bk Ekspert
01. maj 2020 - 11:41 #1
Hvis du har målt det flere gange, så passer det vel :-)

Du kan jo forsøge at køre en defragmentering af disken og se om det giver noget.

Ydelsen på en harddisk her formegentligt ikke ændret andet end minimalt de senere år
Men softwaren bliver 'tungere og tungere' så jeg vil mene det er svært at lave den sammenligning med de to imacs.
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2020 - 12:04 #2
Det kan almindeligvis ikke anbefales at defragmentere harddisken på en Mac. Det er kun i yderst specielle tilfælde, det kan være nødvendigt.

Dette link fortæller om de typiske måder at rydde op på.
https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/speed-up-slow-mac-3636548/

Jeg kører med en iMac fra 2010, hvor jeg dog har skiftet disken til en SSD. Den er væsentlig hurtigere i almindeligt brug, end det du beskriver.

Slukker du iMac'en eller går du bare på vågeblus?

Apple har en indbygget hardwaretest, start med D-knappen nedtrykket. eller alt + D (internetudgaven).

Nulstille NVRAM med opstart med følgende taster nedtrykket: Alt+CMD+P+R.

Kan selvfølgelig være en fejl på HDD. Derfor test den. I diskværktøj findes mulighed for førstehjælp på disken. Kører og retter evt. fejl uden at slette programmer eller data.

Det er selvfølgelig altid godt at have kørt en backup med Timemachine, før du eksperimenterer 😀
Avatar billede Ann-Charlotte Novice
01. maj 2020 - 12:32 #3
Mange tak for begge svar. Jeg vil afprøve diskværktøjet i hvert fald. Min iMAc fra 2008 blev altid slukket om natten, og også af og til om dagen. Med den "nye2 (fra 2017) har jeg fortsat den adfærd, men er blevet fortalt, at det ikke er nødvendigt - ja, faktisk bedre at lade den stå tændt hele tiden. Det er lige en vane, der skal indlæres (ikke at slukke)! ;-)
Avatar billede egonspock Seniormester
01. maj 2020 - 14:19 #4
Bemærk også de seneste par generationers styresystemer er meget bedre med SSD,  som er meget, meget hurtigere til at lade data slippe ind og ud af computerens hukommelse, og det har de bevidst udnyttet, så almindelige diske er blevet langsommere at arbejde med. Det ses, som du også bemærker, især ved opstart og åbning af programmer - og også ved skift mellem dem, da der så skal indlæses data fra harddisken. Det sidste kunne man afhjælpe en smule ved at købe mere RAM, men det store spring kommer ved skift til SSD. - som ikke er nemt. Hvis det til gengæld er en Hybrid-disk, der er i computeren,  dvs. en blanding af SSD og traditionel disk, så vil den blive hurtigere med tiden, da den så vil optimere ved at lægge de oftest tilgåede filer på SSD-delen, så de hurtigere kan komme i brug, men det tager lidt tid at træne den til det. - og i øvrigt, lad blot computeren være tændt, så kan den også gennemføre diverse oprydningsoperationer og indekseringer mens du sover, det kan også hjælpe en smule.
Avatar billede Ann-Charlotte Novice
01. maj 2020 - 15:17 #5
Tak for dette svar også. Det bekræfter mig, at Apple giver os et "let skub" i retning af at få os til at vælge SSD, fordi det ikke længere er optimalt at bruge SATA...De tager i forvejen mange penge på deres produkter, med SSD bliver det en ordentlig klat oveni....
Butikken har også forklaret, at det med en hydbrid-disk vil kunne afhjælpe lidt på langsomheden. Nu er jeg blevet klogere til næste gang - og om denne her også holder 11 år som den forrige, kan man have sine tvivl om.

Vil holde den på vågeblus om natten, tak :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
01. maj 2020 - 15:32 #6
Blot til sammenligning: min Macbook Pro SSD læser 1850 MB/sekund mens harddiske  som regel læser og skriver under 100. Dvs. en faktor 20 til forskel. Men ganske rigtigt, så længe man ikke selv kan skifte dem, så er de stadig hundedyre.
Avatar billede Ann-Charlotte Novice
01. maj 2020 - 16:04 #7
Tak til ink for linket.

https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/speed-up-slow-mac-3636548/

Meget lærerigt til selv at holde sin mac i orden og i øvrigt finde rundt der. Jeg kan dog ikke sige, at det er selve løsningen, for det er - som man man se ud af de forrige beskeder - et spørgsmål, om man har valgt SSD eller SATA fra starten. Det er lidt som, når man bliver lokket ind og købe briller til 800 kr. - men så viser det sig, at de egentlig ville fungere meget bedre, hvis man købte tyndere glas og et par tilvalg mere- og så går man derfra og har købt for 3000 kr. briller i stedet...