Avatar billede jcr18 Professor
10. maj 2020 - 13:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan lige med batteri ledningerne?

Hej. Jeg har absolut intet forstand på hvordan batterier er sammensat og i det hele taget ingen kenskab til strømforhold m.v.
Derfor stiller jeg jer følgende spørgsmål i håb om at jeg kan få forklaret hvordan jeg lige løser min problemstilling.
Jeg har overtaget en lille marksprøjte hvis motor bliver koblet på mit batteri. https://pasteboard.co/J7IreeA.jpg. Desværre sidder der en blå ledning ude i luften som skal kobles på et eller andet. Den sidder på plus polen. https://pasteboard.co/J7It13Y.jpg
Hvordan lige her?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. maj 2020 - 14:28 #1
Det øverste link viser ikke noget billeder.

Det nederst viser batteriet. Jeg kan se at polen med den blå ledning er PLUS + og den til venstre er MINUS -. Jeg tror ikke at du skal tage dig for meget at farven på ledningen, for vedkommende der har sat den på har sikkert ikke haft en rød. Rød er jo ellers farven på PLUS kablerne.

Inden du går videre vil det være en god ide at rense batteriet, da det ikke ser helt rent ud ;-). Dette kan give dårlige elektriske forbindelser.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. maj 2020 - 15:48 #2
Det øverste link viser fint et billede - hvis man fjerner det sidste punktum :-)

Desværre kan man ikke rigtig se hvordan de elektriske forbindelser er lavet, så det giver ikke mig nogen hints...
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. maj 2020 - 15:54 #3
Tilføjelse: Det ser ærligt talt ikke ud som om, det er en professionel der har lavet dette ;-)
Farve på den blå ledning får mig til at til tænke på, at der er brugt et stykke ledning fra et lysnetledning, hvor den blå angiver at det er "0" lederen, og brun er "fasen". Farven er i og for sig underordnet, med det er ledningens tværsnit derimod ikke, afhængig af hvor mange ampere der skal  igennem.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. maj 2020 - 16:35 #4
Mon ikke de 2 ledninger der går til venstre skal mødes i en Start kontakt?
Avatar billede store-morten Ekspert
10. maj 2020 - 16:56 #5
Mon ikke det er som:

Batteri:
Batteri pol, plus --> blå ledning --> i strømtyv, rød ledning --> 10 Amp. sikring --> rød ledning --> strømtyv --> rød ledning --> samleklemme --> rød ledning --> hunstik.

Batteripol, minus --> sort ledning --> samleklemme --> hvid ledning -->hanstik.

På pumpen:
Hanstik --> rød ledning.
Hunstik --> sort ledning --> 5 Amp. sikring.

Så pumper får:
plus på rød ledning, sikret med 10 Amp.
Og minus på sort ledning, sikret med 5 Amp.
Avatar billede jcr18 Professor
10. maj 2020 - 17:30 #6
Tak for svar. Jeg prøver at finde hoved og hale i det. Jeg går ud fra at der er tale om nogle små sikringsbokse? (de sorte). Da der er brug for relativ lidt batteri power kan jeg være i tvivl om disse ledninger skal køre gennem nogen form sikringsboks? For ellers kunne man vel bare lade 0-ledning være nulledning og så koble plus og minus på systemet? (Ligesom ved lyskontakter).
store-morten: Jeg kan lige have nærlist dit tip også.
I får alle mange tak for input, og jeg melder tilbage med løsningen så snart en er fundet:)
Avatar billede store-morten Ekspert
10. maj 2020 - 17:55 #7
Ja, de sorte bokse er sikringerne.
Selv ved lille strøm forbrug så behold dem.
Så er du sikret ved kortslutning 😀
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. maj 2020 - 18:28 #8
Et sådan batteri kan levere rigeligt strøm til at smelte isoleringen på ledninger og starte en brand. Så sikringer er et must.
Avatar billede Søren H Juniormester
19. maj 2020 - 09:00 #9
du finder nogle eksperter inden for batterier her https://altomteknik.dk/indhold/el-og-elektronik/batterier/ - Klaus fra Setronic kan måske hjælpe dig
Avatar billede jcr18 Professor
20. maj 2020 - 09:39 #10
Søren H. Tak for dit link som jeg gemmer til en evt. anden gang. Batteriet er blevet lavet og løsningen var den STORE-MORTEN skitserede. God dag.