Avatar billede Kyle Novice
13. maj 2020 - 20:18 Der er 3 kommentarer

Bachelor vs Kandidat i datalogi

Jeg er en student der pt. overvejer om det er værd at tage en kandidat i datalogi, fremfor en bachelor og derefter komme ud på arbejdsmarkedet.

Jeg ønsker gerne at arbejde hos et større firma som IBM, Microsoft, Accenture, Capgemini eller lign., men er det hos disse virksomheder et krav at have en kandidat? Jeg har hørt fintech firmaer som Google og Facebook lægger stor vægt på din uddannelse.
Hvis det er muligt vil jeg hellere arbejde de 2 år i stedet, hvis det alligevel ikke giver nogen markant lønforskel når alt kommer til alt.
Hvor stor er forskellen på løn, og hvor meget lægger virksomhederne vægt på uddannelsesniveauet?

Vh.
Andreas
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2020 - 22:36 #1
Det afhænger af virksomheden og af landet.

Spm hovedregel vil større virksomheder ligge mere vægt på uddannelsens længde end mindre virksomheder.

Som hovedregel vil visse lande bl.a. USA of Tyskland ligge mere vægt på uddannelsens længde end Danmark.

Danmark:
* kun ekstremte snobbede virksomheder vil frasortere bachelorer (men mange vil frasortere dem under bacgelor niveau)
* moderat lønforskel - størrelsesorden 2500 om måneden

USA:
* en del virksomheder vil frasortere bachelorer og rigtit mange virksomheder vil kræve 5 års mere erfaring af en bacelor end af en kandidat  (kandidat + 5 års erfaring elller bachelor + 10 års erfaring ses tit som som krav)
* større lønforskel - størrelsesorden 15000 dollars om året

Bemærk at IT er er område med meget stor spredning i løn efter evner og indsats, hvilket betyder at en dygtig bachelor der arbejder 55 timer om ugen vil tjene langt mere end en under-middel kandidat som arbejder 40 timer om ugen.
Avatar billede Kyle Novice
14. maj 2020 - 08:01 #2
Tak for et detaljeret svar Arne,

Har godt set at lønningerne i USA er lidt ude af normaler proportioner, især når man kigger hos silicon valley eller Seattle.

Ved du så hvordan lønforskellen ser ud om 7-8 år, hvis der overhovedet er en forskel?
Det giver god nok mening at startlønnen er forskellig, men på langt sigt, har det så også betydning? Her tænker jeg specifikt i Danmark.
Man kan vel opveje den forskel i løn der er, ved at arbejde 2 år før?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2020 - 14:49 #3
Der er en vis forskel på lønninger i Jylland  og København. Og der er endnu større forskel. Der er større forskel på lønninger forskellige stater i USA (omkring San Francisco, Seattle, New York, Boston, Austin etc. er niveuaet højt mens det er meget lavere i Kansas, Idaho, Alabama, Mississippi etc.).

Men tilbage til Danmark.

Gennemsnitligt set tror jeg at lønforskellen holder sig gennem hele karrieren. Men spredningen efter evner og indsats vokser over tid. Efter 25 år er der vel en 30000 til forskel mellem  top og bund og så betyder de 2500 ligesom ikke meget.

Ja. Man kan regne på det. 40 år x 12 måneder x 2500 - 2 år x 400000 er ingenting.