Avatar billede ps76 Forsker
18. maj 2020 - 17:19 Der er 7 kommentarer

Bunkemails

Jeg er administrator i en stor forening, sender ofte mails ud til alle ca. 600 medlemmer - og får hver gang klager fra nogle som påstår de ikke modtager den. Og altså ikke bare fordi de er havnet i spamfilter/uønsket mail og hvad det hedder. Det har folk efterhånden lært at checke.
Nej, de kommer åbenbart slet ikke helt ud til modtagerens computer, selvom jeg kan se, at de faktisk bliver afsendt fra os. For at komme ud over problemerne med at sende så mange mails på én gang bruger vi et mail program: "Sendblaster.com" og som igen bruger en smtp server: https://serversmtp.com/ - men alligevel er der mange, som ikke modtager. Et medlem har haft kontakt med sin udbyder - Yousee - som stædigt fastholder, at fejlen ligger i vores system. Men jeg kan jo se, at vores mailprogram afsender til pgl. adresse, så jeg vil jo påstå, at Yousee og lign. har et filter, som tolker vores mail som spam gr. antallet, og stopper mailen dér, i stedet for at videresende til deres kunde. Eller hvad?
Løsningsforslag modtages gerne.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2020 - 17:47 #1
den er jeg også på - skal modtage opdateringer til en hjemmeside via mail, men nogle når aldrig frem. Skifter afsender til min gmail, så virker det, så helt klart, at min web-udbyder har et filter på, som sorterer for meget fra.
Jeg ved ikke, om man kan give fri adgang fra enkelte afsendere til en selv, så deres spamfilter ikke aktiveres fra godkendte afsendere
Hos mig er det Simply.com (UnoEuro) der ikke sender mails til mig.
Avatar billede ps76 Forsker
18. maj 2020 - 17:56 #2
ja ok, hvis en modtager bruger gmail, så burde der ikke være noget, der stopper mailen undervejs? Så er der jo ingen mailudbyder med et lidt for hidsigt filter.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2020 - 18:19 #3
nok misforstået, hvad jeg mente. Min udbyder Simply har et filter, som jeg ikke kan styre (har eget domæne hos dem, så burde kunne styre fx positiv-lister over kontakter) - og deres filter frasorterer en af dem, der skal fodre mig med info vedr en hjemmeside, som jeg ajourfører. Efter en del frem og tilbage (mig og afsender) fandt vi ud af, at min gmail kunne modtage de ellers afviste mails, så det valgte vi som løsning.
Men skrappe filtre findes, og det er op til udbyderen, om man kan justere på dem selv, eller om de alene vide.
Avatar billede ps76 Forsker
20. maj 2020 - 17:20 #4
Har fået nogle forslag fra Turbo-SMTP support om at ændre DNS, eller rettere tilføje til DNS en SPF record, en Domainkey record, og en DKIM record. Man sætter en txt ind disse 3 steder - skulle hjælpe, påstår de.
Jeg kunne ønske mig et helt andet sted at sende fra hvor disse operationer var inkluderet som en naturlig ting, så man ikke selv skulle sidde og sætte sådanne data ind - med chance for at gøre det forkert. Måske nogen kender...?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2020 - 17:46 #5
Hvis der er en udbyder, der sætter det ind fra start på alle mails, tror du så ikke, at vedkommende hurtigt bliver kendt som den, der sender spam til alle? Og så bliver blokeret af de store browsere og virus-bekæmpere...
Avatar billede ps76 Forsker
20. maj 2020 - 18:01 #6
Tjo, det er selvfølgelig også en risiko.
Avatar billede leif Seniormester
20. maj 2020 - 21:30 #7
Når man sender fra services som mailchimp, sendblaster og lign. er det vigtigt at have alt på plads.

Fx. lad os sige at den afsender du bruger har en SPF record men at sendblaster ikke er registreret i din SPF er det første skridt.

Det næste er DKIM og DMARC som skal være på plads og hjælper på det.

Om en mail leveres er afhængig af flere faktorer.

Det første jeg ville sikre mig er om der er en SPF record for domænet som bruges som afsender, er der ikke det så start med en korrekt SPF record (der skal være styr på hvilke systemer / servere som sender mails)