Avatar billede Søren Mortensen Juniormester
20. maj 2020 - 17:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CPU

Davs med jer....
Jeg er rimelig noob på det her område, men har da lige et spørgsmål alligevel
Jeg kunne godt tænke at skifte min CPU og få hurtigere RAM i. Men ved ikke helt rigtig til hvad eller hvilken størrelse jeg skal gå efter?

Det jeg har i computeren nu er:

16 GB DDR4 2133Mhz fra Hyper X
Intel i5-6600 3,30 GHz
RTX 2060S
Bundkort hedder noget med: Asus B150M-A

Det jeg godt kunne tænke mig er:

16 GB DDR4 3000Mhz C15 fra Hyper eller Vengeance
Intel i5-9600k 3,7 GHz
Grafikkortet bliver det samme

Mit spørglsmål er så: Vil denne nye opgradering passe i mit bundkort eller skal det også udstiftes, fordi det ikke kan køre med de ekstra kræfter jeg vil hæld i computeren ?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2020 - 18:04 #1
Som jeg ser det kan du ikke bruge den cpu du ønsker:
https://www.asus.com/Motherboards/B150M-A/HelpDesk_CPU/
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2020 - 18:08 #2
Og hvis du vælger en anden der er understøttet, så skal du tjekke om du har den rette bios version før du putter den nye cpu i.Har ikke selv erfaringer med det, men har hørt at andre har haft problemer med bios efter skift på cpu hvor pc ikke ville starte, og selvom man herefter puttede den gamle i igen så ville pc ikke starte op. Bios var blevet korrupt af udskiftningen fordi bios og cpu ikke passede sammen. Det skal være på plads før opgradering.
Avatar billede Slater Ekspert
20. maj 2020 - 18:09 #3
Korrekt, selvom de er samme socket er den CPU ikke officielt understøttet af bundkortet, så der skal nyt til.

Til gengæld kan du godt spare pengene på at opgradere RAM. Clock-hastighed på RAM er komplet ligegyldigt til almindelig brug, og er totalt spild af penge.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2020 - 18:13 #4
#3 Enig med hensyn til ram.
Det er så lidt man får ud af det så det er spild af penge.
Risiko er også at de clocker ind på en lavere hastighed end det de er opgivet til, da chipsættet ikke kan håndtere det.
Måske også igen på grund af at man har en gammel bios version.
Spild af tid og penge som slater skriver :-)
Avatar billede Søren Mortensen Juniormester
20. maj 2020 - 21:50 #5
Hej alle...
Tak for svar
Kanon så behøver jeg ikke at lave en kæmpe fejl med at købe noget jeg ikke kan bruge til noget som helst
Hvis jeg skulle opgradere min pc, hvad ville jeres anbefalinger så være? alså sådan at det hele passer sammen uden at skulle rode med Bios eller andet som jeg overhovedet ikke aner noget om
Vil stadig beholde mit grafikkort i pc,en da jeg kun bruger den til spil
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2020 - 06:44 #6
#5 Det kommer helt an på hvilke spil den skal kunne afvikle? Personligt spiller jeg ikke så et bud herfra får du ikke lige på den sammensætning.
Dog skal du have i mente at ved en opgradering på bundkort med nye ram og hurtigere cpu, der skal du muligvis også ud i at købe en ny licens til Windows, da det ikke er den gamle pc længere og licensen sikkert er bundet til denne.
Avatar billede Søren Mortensen Juniormester
21. maj 2020 - 11:27 #7
Tak for svar...

De spil jeg spiller er ret grafiktunge

Tror bare jeg køber ny pc når tid er....Har ikke lige lyst til at rode med for meget selv uden helt at have forstand på, hvad man skal købe og hvad passer sammen.
Skrives ved når jeg når til det punkt

Igen tak for info
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2020 - 13:11 #8
Velbekomme :-)