23. maj 2020 - 00:19 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

HP stationær computer starter ikke ved 1. forsøg

Computeren lyser blåt, men starter ikke, selv om det lyder som om den starter og også lyder som om den tilslutter skærmen. Når man trækker stikket til strømforsyningen ud og tænder igen, tænder computeren, men er meget lang tid om det. Tit skal dette gentages endnu 1 gang før computeren starter. Har konstateret, at når computeren så endeligt starter, så kommer der kortvarigt foruden det blå lys, der hele tiden er tændt, når computeren er tændt, også kortvarigt et gult/rødt glimt og dette glimt er der med mellemrum når compuiteren er tændt.. Hvis computeren er startet og man f.eks. har foretaget sig noget, der kræver at computeren skal genstartes og man trykker på genstart er der ikke noget problem så starter computeren med det samme. Hvad kan det være? Er noget træt af det for hver gang er man i tvivl om, om computeren overhovedet vil starte. Hvad er der i vejen med computeren?
23. maj 2020 - 01:01 #1
lyder som et driver problem prøv og køre denne her https://slimdrivers_free.da.downloadastro.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 08:19 #2
Det vil sige den starter helt normalt op når pc er gennemvarm?
Også fra en lukning hvor du med det samme vælger at starte pc op igen?
Hvis begge tilfælde her er gældende, så har du problemer med komponenter på bundkortet af computeren. Også kaldet hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 09:29 #3
Kan også være strømforsyningen der er ustabil ved stationær pc.
Avatar billede kirpo Juniormester
23. maj 2020 - 09:59 #4
Jeg har haft problemer med opstart af 2 stk stationære indenfor relativt kort tid.
I det ene tilfælde var det skærmen, som var problemet, så en ny skærm løste dette.
I det andet tilfælde var det batteriet i pc som skulle skiftes.
Måske du kan have gavn af disse oplysninger, hvis ikke de andre løsningsforslag giver gevinst.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 10:22 #5
👍 #4 rigtigt. Har haft et tilsvarende problem med skærm :-)
Kan også være ekstern monterede hardware der er problem i en opstart.
Så usb tilsluttet tilbehør på nær tastaturet og mus burde man måske også prøve at koble fra :-)
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 14:43 #6
enig med #2 bundkortet er træt
23. maj 2020 - 15:22 #7
Tak for jeres hjælp. Computeren er jo et kært eje, der har været meget dyr og er en computer, der er meget kraftig, så man opgiver den jo ikke lige så let, hvis der kan findes en løsning. Den har meget power og bruges til redigering af store videoer. Jeg har prøvet at have computeren til undersøgelse hos Phønix Computer, der fandt ud af at de troede det var bundkortet, men de kunne ikke reparere/udskifte det. Vi nu høre en mening mere fra et lille reparationsfirma, vi tidligere har brugt, inden jeg helt opgiver og køber en ny, som jeg kan se bliver meget dyr, hvis den bare skal kunne det samme som den gamle. ØV, så trist måske at skulle skrotte en computer, der dog stadigt kan starte, men som er meget længe om det. Det af Overgaard 1654 anbefalede program var jeg inde på, men var bange for at bruge, da jeg nærlæste det, så jeg fjernede det igen.
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 15:40 #8
At phønix computer ikke har kunne lave det, fortæller jo kun om at computeren er MAGET gammel. og ja den har sikkert været dyr den gang men den forhold til en ny er den sikkert også meget energi ineffektiv.

men du kan jo fortælle hvad det er for en så skal jeg fortælle hvad en ny koster som kan det samme som den du har
23. maj 2020 - 18:20 #9
opdater driver :)
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 18:25 #10
#9 så du mener at et hardware problem forsvinder med opdatering af en driver?
23. maj 2020 - 18:29 #11
nej det ved man jo ikke om det er !!!!!
23. maj 2020 - 18:31 #12
men ellers kan man jo og køre en HARDWARE DIAGNOSTICS
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 19:58 #13
#7 Ja at bruge 3 part software til drivere er heller ikke det jeg ville anbefale hvis man kan finde dem på anden måde.
Tip:
Prøv inden du starter computeren næste gang, at tage strømmen fra, og hold så startknappen nede i 30 sekunder. Monter strøm og prøv så opstart.
Starter den så i første hug?
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2020 - 20:39 #14
Jeg er helt enig med #8. Alle spørgsmål her i kategorien "Hardware" burde have et krav om, at spørgeren oplyser om mærke og model på computeren og styresystem og dets opdateringshistorie. Den slags oplysninger kan i mange tilfælde udelukke en masse fejlmuligheder. Har der været udskiftning af hardware?

Så, Kirsten Møldrup Frederiksen, prøv at fortælle os lidt mere om din computer.
Hvad slags video bruger du den til? Der er stor forskel på krav til videoredigering i SD, HD og UHD, og selv om det måske ikke har noget med dit startproblem at gøre, så har det en hel del at gøre med, om en computer har "meget power" og kan klare "store videoer".

Farven på lyset i den LED, som viser aktivitet på din HDD, varirer fra producent til producent, men vi kan ikke hjælpe dig med at tyde den, medmindre vi ved helt nøjagtigt, hvilken computer du har.

Du skriver: "...inden jeg helt opgiver og køber en ny, som jeg kan se bliver meget dyr, hvis den bare skal kunne det samme som den gamle." . Hvis din computer er f.eks. seks år gammel, så tror jeg ikke, du får stort besvær med at finde en nuværende model, som kan det samme som den gamle til halvdelen af den pris, du betalte for den gamle.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. maj 2020 - 08:43 #15
Hvis computeren er meget gammel, så vil jeg foreslå at skifte det lille runde batteri på bundkortet som en del af fejlsøgningen.
25. maj 2020 - 10:04 #16
Batteri på bundkort er skiftet for nogen tid siden uden resultat, for øvrigt noget før jeg opgav længe før jeg sendte computeren til Phønix for at få den lavet, hvilket de jo ikke kunne, sagde de og før jeg skrev til jer. Har i går/natten til i dag arbejdet med computeren igen. Har prøvet at resette alt og genindstille det igen. Her til morgen tændte jeg den og som sædvanligt lyste lampen straks blåt, men der skete ikke noget efter at have ventet en rum tid. Jeg trykkede på startknappen mens jeg trak stikket ud og ventede lidt tid, hvorefter jeg tændte igen og computeren startede straks igen, hvilket er 1. gang i meget lang tid den startede så hurtigt 1minut /7sek. Er snart ved at være træt af det. Computeren hedder: HP Pavilion P6754SC og har 8 GB ram og 1TB harddisk og jeg bruger den uden problemer til at redigere store HD videoer. Når først computeren er tændt er der heller ingen problemer med noget. Det er opstarten, det er galt med, ellers fungerer alting normalt. Hvad kan være skyld i at computeren ikke vil starte ved 1. opstart, selv om knappen lyser blåt?
25. maj 2020 - 10:10 #17
Hvis jeg skal til at købe en ny computer, så skal det være en model, der har multi optisk drev, så man bla. kan udskrive CDer og den skal også have kortlæser.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. maj 2020 - 10:13 #18
Hvis du ønsker forslag til et muligt køb af en ny computer skal du nok også nævne budget?
Det vil også være relevant at vide hvilket skærmkabel du bruger mellem pc og skærm (hdmi, vga, display port)
Avatar billede milter Ekspert
25. maj 2020 - 12:21 #19
Du skriver om " kortvarigt et gult/rødt glimt og dette glimt er der med mellemrum når compuiteren er tændt."  Jeg har fundet linket herunder, som måske kan hjælpe med at finde fejlen:

https://support.hp.com/th-en/document/bph07107

Får du nogle beep-lyde, når du første gang trykker på startknappen? Og kan dit problem have noget med slumre-eller dvaletilstand at gøre?

https://support.hp.com/us-en/document/c03383935
Avatar billede puren Ekspert
25. maj 2020 - 12:24 #20
hey Kirsten lovet dig at skrev du hvad du havde for en computer så fandt jeg en ny.

din computer har en CPU der blev udgivet i Q2 2010 så ca 9-10 år siden at den var ny.

her er hvad der er i den
Processor    AMD Phenom II 1035T 2.6 GHz tri-core med hyber
RAM    8 GB DDR3 RAM
Harddiskplads    1000 GB 7200 RPM
Grafik    NVIDIA GeForce GT440 med 3072 MB GDDR3 VRAM
Optisk drev    Super Multi DVD Writer (DVD ± R) med understøttelse af Double Layer
Kablet netværk    Op til 100 Mbps
Lydkort    Understøtter 7.1 surround sound
HDMI    Et HDMI-udgang
DVI    En DVI-udgang
VGA    En VGA-udgang
USB 2.0    Seks USB-porte

et bud på en ny kunne være denne https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/40941/hp-pavilion-tp01-0815no-stationar-computer
25. maj 2020 - 14:31 #21
Til puren
Jeg har faktisk selv kigget på den af dig foreslåede computer, men hvis man kunne få den gamle til at starte hver gang, uden at man skulle være bange for at den slet ikke ville starte, ville jeg jo gerne spare de 6000 kr. en ny koster. Vi har kopieret harddisken, så vi er klar til at installere en ny, hvis det bliver nødvendigt, eller vi ikke gider brokke mere med den gamle, der trods alt jo er ca. 10 år gammel, men ellers, når først den er tændt, fungerer upåklageligt. Jeg takker endnu engang for de mange forslag, hvoraf jeg har prøvet flere, desværre uden resultat. Er nu spændt på hvordan computeren starter næste gang, for der var trods alt mere liv i den i dag, da jeg startede den, end der har været længe. Det er måske, som en her på tråden har skrevet, at bundkortet er ved at være "træt". Der er måske en indbygget levetid. Min mand har d.d. undersøgt markedet, og nyt bundkort til den er ikke til at få, hvilket også Phønix sagde, men man vil jo gerne undersøge alt selv, inden man skrotter en PC, der stadigt fungerer upåklageligt, når først man får den tændt. Det har ellers været en super computer.
Avatar billede milter Ekspert
25. maj 2020 - 15:21 #22
Hvis du beslutter dig for en ny, så vær opmærksom på, at du ikke får for lidt lagringsplads. HD-video fylder og kræver en del plads, så de 1000 GB, du har nu, må være minimum.
Avatar billede milter Ekspert
25. maj 2020 - 15:27 #23
Og her er så lidt flere fejlsøgningsforslag, hvis du har mod på det:

https://www.computerhope.com/issues/ch000776.htm
26. maj 2020 - 12:30 #24
220661 Din løsning med at tage strømmen fra og holde startknappen inde i 30 sekunder, monterer strøm igen og så igen starte op virkede her til morgen. Computeren startede med det samme. Hvad kan der så være galt, når den før dette nu i 2 mdr. har skullet startes mindst 2 gange før den startede?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2020 - 17:07 #25
Problemet er at når komponenter slides ændres karakteristikken på disse. Det gør så at den måske tror de er "tændt" selvom pc er slukket. Og det kan boot processen ikke finde ud af. Når men laver strøm trikket, så aflades alle komponenter til nul så der startes helt forfra.
Det er formodentligt på bundkortet problemet ligger, men det kan også være på forsyningen.
Håber du forstår denne forklaring?
Tippet her har jo en holdbarhed man ikke kender til. Derfor ville jeg være obs på at man jævnligt laver backup af filer så man ikke mister data.
27. maj 2020 - 14:53 #26
220661
Det ser ud til at det virker. Når jeg gør som du foreslår og venter mindst 30 sek. inden jeg tænder igen, så starter computeren, ganske vist lidt sløvt. Ikke altid med blåt lys lige med det samme (uden lys), men den starter dog ved 1. forsøg. Jeg giver computeren en chance lidt tid endnu, Jeg sørger for at får lavet backup af de filer, jeg ikke vil miste. Endnu engang tak til alle, der er kommet med forslag. Går jo nu og venter på hvad regeringen kommer med for at sætte gang i forbruget. Der er jo tale om flere ting, bl.a. momsnedsættelse i en periode. Har i forvejen brugt alle de penge, vi skulle have brugt på ferier i år, til køb af ny opvaskemaskine, ny køle/fryseskab, ny vaskemaskine og en indendørs træningscykel samt grenhakkemaskine til haven, så synes indtil videre jeg har støttet Power og Dansk Supermarked godt nok, så så længe computeren virker, vil jeg afvente, om der til sommerudsalgstid, eller hvis momsen bliver sat ned, kommer et specielt godt tilbud på en ny PC, der sikkert bliver den af puren foreslåede, da vi altid har sværget til HP computere, som vi i tidens løb har haft flere af og faktisk ikke har haft problemer med nogle derfra før nu og heller ikke deres printere. At computeren nu starter ved 1. forsøg er da alligevel en forbedring. Computeren har jo indtil for et par måneder siden virket upåklageligt, til trods for næsten 10 års hyppig brug næsten hver dag og til redigering og oprettelse af utallige mere eller mindre lange film, der i en del år efterhånden har været i HD.
08. juni 2020 - 19:06 #27
220661 Jeg prøvede for et par dage siden at slukke computeren efter brug og rykke stikket ud. Når jeg så skal bruge computeren igen sætter jeg med det samme stikket i igen og tænder computeren som normalt. Når jeg gør det tænder computeren som normalt og  på normal tid, så nu gider jeg ikke tænke på køb af ny computer foreløbigt. Men takt for tippet. Nu ved du at man slet ikke behøver holde startknappen nede i 30 sek., men man bare kan gøre som oven for og computeren tænder normalt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2020 - 19:09 #28
#27. Ja når den står i flere dage når spændingen at fise væk før man starter igen ;-)
Godt du kom i mål med det :-)