Avatar billede SEDO Novice
28. maj 2020 - 22:30 Der er 19 kommentarer

Haster - WD harddisk viser ikke billeder

Kære alle

Jeg har mega vigtige billeder på min harddisk. Harddisk navnet dukker op i “finder” (har en MacBook), men når jeg trykker på navnet, kommer der ingen billeder op.

Hvad gør jeg???

Der er ingen kliklyde, altså tegn på beskadigelse. Jeg er nødt til at få adgang til de billeder, da der er minder fra vigtigste øjeblikke i mit liv.
Avatar billede SEDO Novice
28. maj 2020 - 22:52 #1
Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe eller bare fortælle mig at billederne stadig ligger der og de VIL komme frem.

Der står under info at diskpladsen er brugt og antal GB, hvilket tyder på, at billederne ligger der endnu?
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 06:48 #2
Hvordan er billederne lagt på harddisken?
Er det fra Mac’en evt. med timemachine?
Hvis det er fra en Windows pc, er formateringen ikke tilpasset tilslutning til en Mac.
Billederne er der sikkert alligevel, men svar lige på ovennævnte, inden jeg kommer med løsningsmuligheder.
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 07:19 #3
Tusind tak for svar og din tid. Billederne er overført via min søsters MacBook. Det har virket optimalt lige indtil igår aftes, hvor billederne pludselig ikke kunne ses. Jeg har prøvet igen imorges, men ingen billeder, når man trykker på “harddisk”.
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 07:28 #4
Gå til hjælpeværktøjer og brug disk værktøj. Her vælger du førstehjælp, der gennemgår disken og retter evt. fejl uden tab af data.
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 07:29 #5
Du skal selvfølgelig vælge den eksterne disk 😀
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 07:37 #6
Det har jeg lige forsøgt og den siger “førstehjælp mislykkedes. Hvis muligt sikkerhedskopier data på denne enhed”
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 08:02 #7
Hvis du ikke kan få den til at virke på hverken din eller din søsters Mac, så må du nok forsøge gendannelse med et særligt program. De bedste er købeprogrammer, men tilbyder ofte en gratis afprøvning. Hvis det virker må man så til lommerne.
Du kunne overveje fremover at gemme dine billeder i skyen ud over på en ekstern harddisk. Formoder problemet er manglende plads på din Mac.
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 08:09 #8
Ok forsøger på min søsters bærbar også inden gendannelse. Hvilket/hvilke programmer anbefaler du til gendannelse? Bliver billederne tilgængelige via gendannelse?

Der skulle gerne være plads på Mac’en. Da det ikke er mange ting der er på den.

Hmm. Øv. Håber virkelig jeg kan få adgang til de billeder. De er alt for mig.

Næste gang laver jeg helt sikkert backup på billederne og gemmer dem flere steder.
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 08:21 #9
Har ikke lige adgang til min Mac, så kan ikke huske hvilket program, jeg selv købte for 1-2 år siden. Men søg på nettet, der findes flere og ofte med uvildige bedømmelser.
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 09:20 #10
Ser at Recuva også findes til Mac. Programmet er gratis, så forsøg evt. med det.
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 09:35 #11
Det vil jeg gøre. Mange tak. Men altså plejer sådan en gendannelse at få billederne frem igen? Er det din erfaring at den gør det?
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 10:18 #12
Jeg har med succes gendannet filer og billedfiler fra harddiske der var reformateret, samt diske, der ikke kunne læses gennem finder/stifinder. Jeg ved ikke om recuva kan gøre det, men det er da et forsøg værd. Du må under ingen omstændigheder reformatere eller slette noget på disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2020 - 13:25 #13
Er ikke Mac bruger, men jeg tror at fremgangsmåden med at gemme på andre destinationer end der man gendanner fra også gælder under Mac.
Det vil sige du må ikke i første omgang gemme filerne på den disk du forsøger gendannelse fra.
Problem med at se filer kan formodentlig også under Mac være at disken har været i brug når den er pillet fra. Det ødelægger den tabel der holder styr på hvad disken indeholder.
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 14:14 #14
Okay stikket faldt nemlig ud. Når du skriver det ødelægger tabellet - betyder det så at billederne ikke kan findes frem igen? Er den så som udgangspunkt altid ødelagt
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 14:14 #15
Når jeg skriver faldt ud, mener jeg at det skete uden jeg fik trykket “skub ud”.
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 14:18 #16
Da jeg fik den overrakt af min mand bemærkede han ikke harddisken ikke kom med, så derfor faldt den ud. Men tænkte ikke over at det kunne være det der gjorde det. Jeg vil som sagt bare have mine billeder :(
Avatar billede INK Ekspert
29. maj 2020 - 14:20 #17
Nej, data kan genskabes. Når du har reddet alt over på din Mac (eller anden ekstern harddisk), så kan du slette og reformatere med diskværktøj.
Avatar billede SEDO Novice
29. maj 2020 - 15:16 #18
Det lyder lovende 🙏🏼 Jeg prøver at gendanne via Recuva i første omgang. Giver lige en opdatering.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2020 - 17:27 #19
Som ink skriver bør du kunne gendanne filer.
Om du får alle filerne ud kan jeg ikke love dig.
Vigtigt er at du ikke foretager dig andet end at gendanne filer på disken indtil den proces er afsluttet helt.
Herefter kunne man forsøge at genskabe filtabellen på den forulykkede eksterne disk hvis muligt på Mac før men reformatterer disken
Der findes værktøjer til dette i Windows i hvert fald.
Værktøjet skal blot kunne "se" disken i program vinduet.
I Windows har jeg for sjov prøvet at gøre det, på en disk med data jeg ikke havde brug for længere
Ved den lejlighed var det et Easeus værktøj jeg brugte.
Du kan på video her se hvordan en fil lagres på en disk i praksis.https://kb.easeus.com/data-recovery/30010.html  I dit tilfælde er det "kataloget" der mangler for at se filerne vil jeg mene. Ved gendannelse får du et større arbejde med at få ryddet op i dem. De originale navne for hvad det er gemt i fra start af, eksisterer ikke mere, når men gendanner data. Det tager rigtig lang tid at gendanne filer.
Kan man genskabe en filtabel vil data blive synlige igen og med de rigtige navne tilknyttet. Men inden man leger med det, skal man igennem processen med at gendanne og have dem gemt et andet sted.