Avatar billede skolevej321 Forsker
05. juni 2020 - 20:39 Der er 10 kommentarer

Hjælp til det rigtige køb af det rigtige!

Jeg vil gerne have en harddisk til billeder og dokumenter.
Max 5 terrabyte.
Jeg synes det vil være risikabelt kun at tilslutte en harddisk til min router - Asus RT-AC 66U. Kan den holde?
Hvis Man skal op og have 2 diske, spejling, hvilken retning skal man så bevæge sig hen.
Jeg er ikke stiv i servere - men skal nok få tingene til at virke -?
Avatar billede puren Ekspert
05. juni 2020 - 23:26 #1
så havde jeg nok købt plads i skyen hos google, apple eller MS
Avatar billede posten Ekspert
06. juni 2020 - 09:32 #2
hvis du ikke køber plads i skyen vil jeg anbefale du køber en på de 4 tb til dine billeder som er mere end rigeligt https://www.compumail.dk/da/p/seagate-barracuda-harddisk-st4000dm004-4tb-3-5-sata-600-5400rpm-992471265?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
og til dit styresystem :https://www.pricerunner.dk/pl/36-2860371/Harddiske/Seagate-Constellation-ES.3-ST1000NM0023-1TB-Sammenlign-Priser
du kan evt købe dem mindre efter det din tegnebog "magter"
Avatar billede wjens Guru
06. juni 2020 - 11:24 #3
Jeg har lang og god erfaring med Synology. God stabil software og mange software moduler. De har relativt billige bokse med plads 1 disk og op til pro udstyr med mange diske.

Flere diske giver mere plads, spejling koster diske og giver sikkerhed mod hardware udfald, så det er et spørgsmål om behov og hvor meget du vil ofre.

Jeg har selv en Synology med et enkelt 4T drev i. Som backup (i stedet for spejling) skyen (delvis) plus en simpel billig NAS, som jeg tænder en gang om måneden og kører et komplet spejl over på. Kopien kan gemmes væk som sikkerhed mod lyn, brand, hacking osv.
Avatar billede Jan Seniormester
06. juni 2020 - 16:35 #4
Jeg backer mine partitioner op på en Synology NAS, ca. 1 gang om md
Herefter tager jeg en alm. fil kopi af alt, på 1 hdd pr partition. som altsammen gemmes langt væk

det er 2 diske i NAS, plus 4 HDD hver for sig.
Avatar billede puren Ekspert
06. juni 2020 - 17:41 #5
glemte at skrive at der også er mega.nz der kan du købe 2 TB plads til 745 pr år

en synology kasse med plads til 2 disk koster ca 2700
2 x western digital disk RED koster ca 975 pr stk

western digital bruger farve kode til deres diske for at fortælle om hvad du er til se mere her https://hddmag.com/western-digital-hdd-colors-explained/
Avatar billede skolevej321 Forsker
14. juni 2020 - 10:21 #6
Jeg har set man kan sætte en NAS server op til at håndtere mails.
Kan den sættes opstil at håndterer flere(2-4) adresser- familie med 4 medlemmer.
Avatar billede wjens Guru
14. juni 2020 - 10:39 #7
Synology har mailserver app, men forudsætter naturligvis at du åbner, så NAS kan ses udefra. Jeg ville også først undersøge om en egen mailserver letter kunne opfattes som spam.
Avatar billede skolevej321 Forsker
14. juni 2020 - 12:15 #8
Vil du venligst uddybe dit svar.  Jeg er ikke helt med på hvad du mener.
Avatar billede wjens Guru
14. juni 2020 - 12:38 #9
Jeg har fået det indtryk at en lille egen mailserver nemmere bliver (ukorrekt) opfattet som en spam-sender og dermed giver problemer for dem du sender til. De store hosting gør jo meget for at blive set som ægte. MEN, jeg ved ikke hvor stort problemet er. Jeg har ikke selv egen mailserver, så jeg har ikke dykket i det.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. juni 2020 - 18:32 #10
Jeg ville ikke køre mailserver inde på en lokal NAS - en mailserver skal være oppe og tilgængelig hele tiden - eller kommer der problemer med returmails - som også kan betyde du slettes hos dem der ikke kan aflevere mail til dig.

Vil du have egen mail på eget domæne så brug B-one eller tilsvarende. Jubii.dk har en mail ydelse gratis - men som for et rimeligt beløb kan udbygges med flere faciliteter.

Der er selvfølgeelig mange flere muligheder - nævnte er bare eksempler.