Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 16:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kompatible Ram opgradering.

Hej med jer,

Jeg skal have opgraderet min PC med noget hukommelse, mit bundkort er :
Gigabyte GA-Z97P-D3
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z97P-D3-rev-10/sp#sp

Jeg har lige nu 2 klodser af hver 4gb, altså 8gb, og det begynder at knibe med ydelsen. Som jeg læser det så skal der opgraderes parvist, er der en ekspert der kan fortælle mig hvad der er bedst at gøre, om jeg skal anskaffe yderligere 2 klodser og lade de eksisterende sidde i, eller og jeg i stedet skal købe nye og droppe dem der er i ? Frekvensen på de eksisterende ligger i CPU-Z appen og skifter mellem 800 mhz til 3400 mhz, det er det nærmeste jeg kan komme med at identificere dem. Og foruden kompatibiliteten så link venligst til det mest prisvenlige produkt.
Tak :)
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2020 - 16:38 #1
Hvad får dig til at tro, at dine RAM er årsagen til, at det kniber med ydelsen?

Hvad bruger du computeren til?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2020 - 16:40 #2
2*8gb - gem de gamle i de etuier som de nye kommer i.
de klarer alle data ddr3, 1600mhz, dual channel - og er de billigste, som de har på lager (dvs ingen ventetid på at skaffe varen hjem)
https://www.proshop.dk/RAM/Kingston-HyperX-Impact-DDR3-1600-C9-DC-16GB/2448442
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 16:40 #3
Nu fandt jeg alligevel emballagen på de Ram der sidder i :

https://www.kingston.com/dataSheets/KVR13N9S8H_4.pdf
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 17:06 #4
Hej Claes,
Tak for svar. Så du linket som jeg uploadede efter, altså det om de eksisterende ram ?, du mener stadig at det er bedre at købe nye end at købe 2 klodser i stil med dem jeg har så dermed at have alle 4 porte i brug ? Prismæssigt vil det jo være billigere. Kan det passe at dem jeg har kun kører 667mhz, jeg mente de var 1333, men det er vist noget andet det der 1333 står for i databladet?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2020 - 17:13 #5
glimrende.
Forskellen ligger i, at din nuværende er 1333mhz, og jeg har valgt det maksimale på 1600mhz - det er ikke den store forskel, men når man nu kan, så hvorfor ikke. Og pga skiftet fra 1333 til 1600, så pilles de gamle ud og erstattes - i stedet for at supplere.

Du kan også - hvis du ikke har - overveje at sætte en ssd-disk ind som primær boot. Det giver også mere luft, da windows' temporære filer så skrives/læses hurtigere.
Men med alt andet hastighed - du vender dig til den nye, og glemmer alt om, hvor meget det hjalp - mer vil have mer. Har selv 250gb ssd til boot/programmer, og en 500gb ssd til data (det er lettere mht backup, synes jeg)
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 17:13 #6
Hej Milter,
Tak for svar. Jeg installerede et spil som kører mega dårligt, første gang jeg har haft problemer. Jeg googlede problemet, og mange skriver at problemet skyldes at 8GB ram ikke er nok, så primært derfor.
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 17:20 #7
Hej Claes,
Tak for svar igen, jeg har en ssd disk i som kører windows og programmerne, resten ligger på almindelige sata diske. Tak for tippet dog, og du har fuldstændig ret, efter jeg fik ssd'en så startes der mega hurtigt op:)
Er du rar at undersøge hvad de billigste ramklodser er for nogle, altså hvor jeg bibeholder de eksisterende og kører med 4 x 1333, bare så jeg er sikker på jeg køber de rigtige, jeg blir sgu lidt rundtosset af alle de forskellige betegnelser :)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2020 - 17:33 #8
ved at beholde de gamle, og bare sætte 2 ekstra i, så det samlet er 16gb 1333mhz, så sparer du 300kr - https://www.proshop.dk/RAM/Corsair-VS-DDR3-1333-DC-8GB/2283111
husk porto osv oveni.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juni 2020 - 17:43 #9
#4 DDR Double Data Rate -> 2x667 =~ 1333MHz :-)
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 17:44 #10
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 18:03 #11
Hej 220661,

Mange tak for opklaringen, så blev jeg klogere igen ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2020 - 18:06 #12
#10 de er ikke Dual Channel, så ikke optimalt. Derudover, så er firma til ram næsten ligegyldigt. Hvis de skal arbejde meget, og sidder tæt i kabinettet, så kan det dog være en fordel at købe et sæt med kølefinner.
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 18:13 #13
Er der en der kan bekræfte at dem jeg fandt kan spille sammen med bundkortet og de eksisterende ram? Jeg tror Claes har travlt med at skrælle kartofter nu (det burde jeg faktisk også *G*) Så kan jeg få klikket på bestil og lukke og slukke :)
Avatar billede goonerkim Mester
07. juni 2020 - 18:19 #14
Ok Claes,
Jeg bestiller dem du linkede til, tusind tak for hjælpen, og også til jer andre der bidrog, god søndag aften! :)
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2020 - 19:06 #15
@ goonerkim, #6.

Dine ram er af DDR3-typen, som blev erstattet af de fleste bundkortproducenter  omkring 2014 med DDR4. Derfor tror jeg, at din computer må være mindst fem år gammel.

Du skriver ikke noget om, hvilket spil, det er, som giver dig problemer, men fem år i spilverdenen er nærmest en menneskealder, når det gælder hardwarekrav, især krav til grafikkort. Mængden af RAM (8 eller 16 GB) spiller meget sjældent nogen væsentlig rolle.

Vi kender jo ikke noget til, hvilket spil, det drejer sig om, eller hvad slags hardware der sidder i din computer, men jeg er slet ikke overbevist om, at du vil kunne løse dit problem med det nye spil med en opgradering fra 8 til 16 GB RAM :-)