Avatar billede BacceDK Juniormester
08. juni 2020 - 19:45 Der er 4 kommentarer

Køb af nas, eller byg selv.

Hej Eksperter.
Jeg står og skal igang med nas. Jeg har aldrig haft en, og derfor er erfaringen ikke lang.
Spørgsmålet er om jeg skal bygge en selv (server) eller købe et færdigt produkt.

Formålet med nat er følgende.
Streame mit digitale indhold, primært til mit LG Oled tv, men også til andre tv via chromecast.
Den SKAL kunne streame i 4K. dog er det ikke noget jeg har brug for lige nu, men der er ingen grund til at spare det væk, for så at investere på ny senere.
Så skal den fungere som "online" hdd for konen og jeg. Vi skal selvfølgelig have hver vores mapper, der kan tilsluttes fra computere og telefoner.
Vi er kun 3 i husstanden så den vil formentlig aldrig skulle komme til at streame mere end max 3 samtidigt.

Sidst men ikke mindst skal den kunne tilgåes ude fra lokal nettet. Router delen er ikke noget problem.

Jeg overvejer som sagt både et færdigt produkt og / eller at bygge selv. men hvad er jeres erfaringer.

i begge tilfælde skal den køre plex til streaming.
i selvbyg vil prisen ligge på ca 4500 + - uden diske naturligvis.
i færdig produkt har jeg kigget lidt på Synology  og er lidt lun på deres 1019+ model. Den kan fåes for omkring 5500 også uden diske.
hvis i har andre færdige nas som skulle være bedre til mit behov hører jeg også gerne om dem.

Jeg ser selv fordele og ulemper ved begge løsninger og spørger derfor jer erfarende nas brugere til råds.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juni 2020 - 20:41 #1
Jeg har ingen erfaring med byg selv, men har en 1019+ som min 6. eller 7. nas.

jeg ville aldrig gide selv at bygge en NAS, fordi det hurtigt kan tage længere tid i vedligehold end jeg får ud af den.

Mine erfaringer med Plex er lidt blandet - når den kører, kører den godt. Men jeg oplever fra tid til anden at den fryser og går i stå - og så skal programmet genstartes på NAS´en.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juni 2020 - 21:20 #2
Jeg synes begge dele ser lidt 'overkill' ud - men det er trods alt lettere at leve med end noget der yder for dåeligt - hvad er dit pladsbehov ?
Avatar billede puren Ekspert
09. juni 2020 - 00:12 #3
har aldrig rodet med plex på en NAS box

har der imod rodet med byg selv løsninger og plex en god del og når min nas box dør bygger jeg en selv så har jeg 100% kontrol over hvad der sker og hvorfor det sker og jeg får ikke deepthroatet et eller andet fordi min box mener jeg skal det.

plus at skulle den uventet dø mit i noget vigtigt så kan jeg bare gå og hente mit raid kort og harddiskene, smide det efter min computer og jeg har adgang til min data igen
Avatar billede BacceDK Juniormester
09. juni 2020 - 07:51 #4
Kurt54>> hvorfor mener du det er overkill ? har du eventuelt andre forslag der måske passer bedre ? man ved jo aldrig hvad behovet vil blive i fremtiden, men tænker at de første 6 - 8 TB hurtigt er væk. og derefter går det sikkert op af i et mere rolig tempo.

Puren>> Ja det er netop nogle af fordelene ved selvbyg.