Avatar billede ae03 Novice
08. juni 2020 - 22:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

PC-skærm går kortvarigt i sort ved online spil

Min søns nye gamer-pc er begyndt kortvarigt (et par sekunder) at få sort skærm, når han navigerer rundt i online-spil. Det behøver ikke at være i selve spillet, det kan også være ved skift mellem menupunkter ude i hovedmenuen. Lyd og spilafvikling er ikke påvirket.
Den gør det på Steam, Epic Games, Blizzard og alle andre testede platforme. Den gør det fx i GTA online, men den gør det ikke, hvis han spiller GTA offline. Det indikerer for mig, at det kunne hænge sammen med netværket. Jeg har derfor prøvet at sætte den til at afspille 6 programmer på DR TV og 9-10 YouTube-videoer samtidig for at prøve at presse pc og netværk. Det fik den ikke til at gå i sort, og den var da heller ikke i nærheden af at være presset.
Der er ikke nogen indikationer i ydeevne i Windows på, at pc'en skulle være presset på nogen områder, når det sker. Hårdest presset var trods alt nok netværket, men bortset fra enkelte kortvarige peaks lå belastningen nede på nærmest ingen ting det meste af tiden, når den gik i sort ude i menuerne. Bredbåndsmåleren på It-borger viste godt 280 Mbit/s ned og 40 op, så kapaciteten burde være fin.
Under alle omstændigheder bør den vel ikke være mere presset ude på menusiderne af onlinespillene, end den blev ved samtidig afspilning af de mange tv-programmer og videoer.
Er der nogen, der kan give et kvalificeret bud på, hvor fejlen er, og hvordan den evt. kan rettes op?

Vh Lars
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. juni 2020 - 08:27 #1
Jeg har haft en lignende oplevelse hvor jeg med et nvidia grafikkort aktiverede g-sync i driveren.
Men skærmen understøttede ikke g-sync og var heller ikke på kompatibel listen. Det medførte kortvarigt sort skærm, men kun i spil.

Blot en tanke om at det kan være det.
Avatar billede ae03 Novice
09. juni 2020 - 09:22 #2
Hej Thomas
Tak for svaret, som måske kan bringe mig videre.
Det er helt sikkert ikke lige nøjagtigt det problem, min søn oplever, da både grafikkort og skærm kører FreeSync, men jeg skal da lige se på, om han kan have fået ændret indstillingerne, så de to ikke spiller sammen af en eller anden grund.
Vh Lars
Avatar billede ae03 Novice
10. juni 2020 - 00:14 #3
Af uransaglige årsager var FreeSync slået fra på grafikkortet. Problemet blev løst ved at slå det til igen.