Avatar billede malenejakob Mester
10. juni 2020 - 13:44 Der er 5 kommentarer

Tilføj ny måned til diagrammerne samtidig

Jeg sidder med flere diagrammer jeg gerne vil have til at opdatere med et eller flere tryk til at medtage data for den næste måned.
der er ca. seks diagrammer der indeholder jan, feb, mar osv og der skal en ny måned på hver måned.
Data står således an jan-dec står i B2:B13 actual tal kommer i C2:C13, budget i D2:D13 og netto udvikling i E2:E13
og fra B14:B26 igen jan-dec og igen samme opbygning
Jeg ønsker nu at jeg på en simpelt måde kan opdatere til at medtage den nye måned i diagrammerne så jeg ikke skal ind i hver enkelt diagram og ændre.

Nogen forslag??  det kan også være en makro
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. juni 2020 - 14:09 #1
Giv os en fil at arbejde med, selvfølgelig uden fortrolige data.
Ingen har lyst til selv at sidde og konstruere et eksempel.
Avatar billede jens48 Ekspert
10. juni 2020 - 14:52 #2
En måde at gøre det på er at navngive de områder det skal vises i grafen og så definere de navngivne områder i stil med nedenstående. Det navngivne område bliver større, når der sættes mere data ind:

=OFFSET('Dynamic Charts'!$A$2;0;0;COUNTA('Dynamic Charts'!$A:$A)-1)

I dansk oversættelse:

=FORSKYDNING('Dynamic Charts'!$A$2;0;0;TÆLV('Dynamic Charts'!$A:$A)-1)
Avatar billede kim1a Ekspert
10. juni 2020 - 17:02 #3
Jeg havde en løsning med vis skjul rækker, forstået på den måde at grafen refererede til et sted hvor jeg styrede om det blev vist eller skjult f.eks. med et x for oven. Så:

Hvis ([sted med x];så tal grafen skal vise;"")

På den måde kan du måske allerede have alle måneder "klar" og så blot indsætte tal når der er noget at vise, og derefter styre grafen til at have rækken/kolonnen med.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. juni 2020 - 19:29 #4
Det nemmeste er lave dit dataområde til en Excel tabel. Så udvider grafen sig automatisk når du indtaster data for en ny måned.
Avatar billede malenejakob Mester
15. juni 2020 - 12:20 #5
jeg tror løsningen bliver at starte forfra så det bliver lavet som en tabel så det er lettere at opdatere. Desværre var meningen ikke fra starten af at der skulle være diagrammer med i denne rapport og derfor er data ikke så intuitiv bygget op ;O)
Men tak for jeres forsøg

jeg kommer med en anden en som jeg skal have hjælp til ;O)