Avatar billede Rikke Boje Praktikant
16. juni 2020 - 19:19 Der er 7 kommentarer

Lyd gennem højtaler og tv på samme tid

Hej - ikke et computer spørgsmål, men håber nogen kan hjælpe :)
Mine svigerforælder har købt nyt tv (Thomsen smart tv) og svigerfar bruger bluetooth høretelefoner fra Sony, da han har nedsat hørelse. Han bruger dem efter samme princip som med en teleslynge, så han får lyd gennem dem, samtidig med der kommer lyd ud af tv'ets højtaler - på den måde, kan de have to forskellige lydniveauer. Men nu vil det ikke fungere på det nye tv. Her overtager høretelefonerne lyden (som jo også vil være derfor man bruger dem, normalt) vi kan simpelthen ikke gennemskue hvad problemet er og der var intet med det gamle tv, der satte de bare høretelefonerne til og så virkede det og så fungerede det - kan det passe, at høretelefonerne ikke er kompatible med så nyt et tv, når de var med det gamle?
vh Rikke - der regner med at blive årets svigerdatter, hvis hun løser dette :D
Avatar billede milter Ekspert
16. juni 2020 - 22:05 #1
Hvilket Thomsen TV har dine svigerforældre, dvs. fulde navn/modelnummer?

Hvis vi kan finde en brugsanvisning til det på nettet, kan én af os måske finde den indstilling, der skal bruges. Hvis den indstilling altså findes :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
16. juni 2020 - 22:24 #2
Som Milter skriver, så må du ud med navn og modelnummer.
Samtidig kan du prøve at gå ind i fjernsynets indstillinger og finde noget med lyd.
På mange tv er der her en mulighed for at vælge hvilken/hvilke output enheder, som lyden skal gå til.
På mit tv (som er et helt andet fabrikat) kan jeg under disse indstillinger vælge, at lyden både skal være på hovedtelefoner og på interne højttalere, men der kan også vælges, at de kun skal være på hovedtelefoner, hvis disse tilsluttes.
Så der er måske nogle muligheder der.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
16. juni 2020 - 23:20 #3
Det er desværre langt fra alle tv hvor man kan have lyd ud af både hovedtelefoner (alm. jack stik) og højttalere. På nogle LG smart tv kan man. Hvis de har en Yousee tv-box kan man i nogen tilfælde sætte alm. hovedtelefoner på denne og have lyd samtidig med tv. Det er værd at undersøge inden man køber tv, men desværre ikke noget man kan læse i alm. spcifikationer.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. juni 2020 - 07:43 #4
#3: Det er ikke (mini)jackstik der er tale om, men bluetooth.

Jeg tænker, at måske kan fjernsynet godt sende lyd via minijack/headphone-stikket samtidig med de indbyggede højttalere.

Prøv at teste om der kommer lyd ud gennem minijackstikket, når der er lyd i de indbyggede højttalere. Prøv evt. med et par hovedtelefoner.

Hvis ja, så kan man købe en bluetooth transmitter (afsender) og sætte i minijackstikket.

F.eks denne...
https://www.av-cables.dk/bluetooth-transmitter/bluetooth-4-0-multi-point-af-sort.html

Kender ikke til produktet, men det er da værd at undersøge nærmere.
Avatar billede Rikke Boje Praktikant
19. juni 2020 - 21:16 #5
Hej alle sammen
Først og fremmest, tak fordi I bruger tid på at hjælpe.
Vi har afleveret Thomson tv'et tilbage og har været alle mulige steder og ingen andet end HI FI klubben, kender til denne funktion. Vi har nu købt et Prosonic 32 tommer, hvor man kan justere lyden på både tv højtaler og hørebøfferne, men den kan stadig kun bruge den funktion med lyden, hvis der er koblet en converter til og den har vi så  købt - problemet er dog, at mine svigerforældre ikke kan finde ud af at koble det til og fra - de bruger funktionen i deres sommerhus og tager hørebøfferne med frem og tilbage. Så det vil sige, at en af os skal køre til Ebeltoft sammen med dem hver gang :/
HI FI klubben, mente så, at hvis vi skal undgå de mange ledninger, så er vejen frem, at finde et Panasonic tv og de er så åbenbart ikke bare lige at finde i str. 32 tommer, her i Silkeborg (uden at føle man skal betale for spidsen af en jetjager) :D Men vi prøver det lokale Panasonic Center i morgen. Endnu engang tak for alle jeres gode råd - I er guld værd. Ha en dejlig weekend
Vh Rikke
Avatar billede milter Ekspert
19. juni 2020 - 21:26 #6
Husk lige på, at selv om I finder et 32" Panasonic TV, så er der ingen garanti for, at det kan det, I ønsker. Og jeg er sikker på, at andre mærker end Panasonic kan det samme  :-)
I er simpelthen nødt til at bede sælgeren finde et TV til jer, som kan det, I kræver.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. juni 2020 - 22:19 #7
Mange LG smart tv har en funktion hvor man kan have lyd på hovedtelefoner (Jack stik) og tv samtidigt.
http://kr.eguide.lgappstv.com/manual/w19_mr/dvb/Apps/w4.5_mr_e06/e_dan/settings.html se under lyd, lududgang.
Panasonic var et stort mærke før i tiden. Jeg købte for noget tid siden et 40" Panasonic ikke af billigste model til mine forældre. Desværre var skærm-billedet således at man  kun kunne se billedet hvis man sad direkte foran skærmen. Hvis man sad i en skæv vinkel var billedet dårligt.
Denne her er måske en mulighed https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/24386/lg-32-lm6300-full-hd-smart-tv-32lm6300?gclid=EAIaIQobChMI_ueo39SO6gIVzx0YCh0ZDweMEAYYASABEgIrVvD_BwE&gclsrc=aw.ds sommetioder på tilbud til 1999 men jeg ved ikke om den kan det, køb med returret så det kan afprøves.
Prøv at undgå 32", det er desværre en størrelse på vej bagud, det betyder at du kan finde LG 49 og 55" af højere modeller ( 8000 serie ) som koster kun omkring 3500-4000. Det er er meget lettere at finde noget hvis du går op i 42-43".
En anden løsning er at køre lyden ud af hovedtelefon-udgangen og købe en jack-stik splitter og sætte hovedtelefoner på og et sæt eksterne pc-højttalere med separat volumen-knap.