Avatar billede bpnorskov Juniormester
26. juni 2020 - 15:54 Der er 22 kommentarer

Ny tv antenne efter omlægning af tv signal

Her for en uges tid siden kunne vi pludselig ikke længere se DR1, DR2, Ramachang og TV2 Salto, og nogle mener vi skal have en ny antenne. Men hvad skal vi købe?
Vi har udendørs antenne og et få måneder gammelt LG smart TV.
På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juni 2020 - 16:03 #1
Kan jeres tv modtage DVB-T2 signaler ?
De tidligere DVB T signaler ophørte 1. juni
Avatar billede puren Ekspert
26. juni 2020 - 16:19 #2
hvis du har modtaget signal via  Thisted-senderen så er det fordi de har slukket den gamle DVB-T1 (22/06-2020) sender og gået vidre til den nye DVB-T2 sender så skal din antenne have DVB-T2 og bruger du TV-box så skal den self også have DVB-T2
Avatar billede mort1 Ekspert
26. juni 2020 - 16:36 #3
Du må se meget lidt fjernsyn,  i månedsvis  stod det på skærmen hvad der ville komme til at  ske. Hvis du har prøvet, at lade dit tv søge på kanalerne, så er det nok som der skrives ovenfor dit tv er ikke DVB T2
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juni 2020 - 18:14 #4
Det lyder mærkeligt at tv´et er få måneder gammel og så ikke kan modtage DVB-T signaler. Har du købt tv´et hos en forhandler tror jeg næppe forretningen har undladt at nævne at tv´et i realiteten er ubrugeligt efter 1/6 2020. Noget andet er hvis du har købt tv´et af en privat, så tv´et er nyt "brugt".
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2020 - 18:38 #5
Du skal bare køre en kanal søgning for at få dem tilbage. Var jeg også nødt til :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juni 2020 - 18:38 #6
Tilføjelse/rettelse:
Det skal naturligvis stå DVB-T2 signaler.
Avatar billede bpnorskov Juniormester
26. juni 2020 - 22:23 #7
Selvfølgelig kan vores nye tv modtage DVB-T2 signaler. Det var derfor vi købte det. Det kunne vores gamle tv desværre ikke. Så vi beder bare om et godt råd ved anskaffelse af ny udendørs antenne.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2020 - 22:42 #8
Har du prøvet forslaget fra #5. Kanalsøgning?
Avatar billede bpnorskov Juniormester
27. juni 2020 - 05:13 #9
Vi har kørt kanalsøgning mange gange.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juni 2020 - 05:22 #10
Avatar billede posten Ekspert
27. juni 2020 - 07:37 #11
husk den søgning skal du lave UDEN et boxer-kort da de jo låser din tuner
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juni 2020 - 07:57 #12
#11.. Der SKAL da sidde et Boxerkort i fjernsynet når der søges kanaler..
Ellers får man ikke de "kodet" kanaler.. Kun de "frie"..

Men men.. Jeg oplevede (med den store Boxer pakke) at efter at de ændrede signalet, så ligger kanalerne helt anderledes end før. (efter en kanalsøgning)
Bl.a. lå alle de danske kanaler laaaaangt inde i valgmulighederne. (Noget rod)

Så tjek om I har samme problem.

Mit tv er fra marts i år (T2). For at få de frie danske kanaler, måtte jeg lave en fabriksindstilling/Førstegangs indstilling inden ny søgning. Det gav muligheden for at vælge om kanalerne placeres iflg Boxer eller bare standard = noget rod ;)

Min tagantenne er bare en tussegammel UHF ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juni 2020 - 08:05 #13
Ved #12.. For at få kanalerne sorteret efter udbyder (Boxer) skal LCN sættes til "on"
Inden kanalsøgningen. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2020 - 08:18 #14
#12 Jeg har haft Boxer i over 10 år og jeg får ved kanalsøgning på det udstyr jeg har brugt, fået ALLE kanalerne ned i tuneren uden kortet sidder i.
De åbnes bare ikke før kortet og evt. et Ca Modul er på plads. ;-)
Og rigtigt man skal blot bruge en UHF antenne som man brugte da man tog TV2 før i tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2020 - 08:22 #15
Har tv en funktion hvor det måler signal styrken brug denne når antenne skal pejles ind så det modtager det optimale signal. Vær 2, en ved tv og en ved antennen så i kan høre hinanden. Kommer i godt op i 90'erne med styrken skal i nok få billede. Gjorde selv sådan da jeg flyttede min antenne fra skorsten til gavl.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juni 2020 - 08:47 #16
#14 Du har ret.. Alle kanaler som er mulige via antennen, findes ved en søgning også uden Boxerkortet isat.

Men at søgningen SKAL gøres UDEN kortet er vist ikke korrekt..
Jeg fjerner aldrig Boxerkortet INDEN en søgning ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2020 - 08:52 #17
#16 Det er ikke nødvendigt.
Jeg hae et tv hvor jeg kun bruger DR kanaler på og alle Kanaler findes uden koret i :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juni 2020 - 08:57 #18
#15 Ja på mit "nye" tv er det (når den aktuelle kanal er valgt) MENU/Signalinformation.

Men bliver vist lidt svært HVIS den ønsket kanal slet ikke dukker op efter søgningen ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. juni 2020 - 10:57 #19
Ja, antennen kan være et problem. Jeg mistede også kanalerne i mit sommerhus, på et TV der kan tage DVB-T2 - og ved ny kanalsøgning får jeg kun 4-6 kodede kanaler...

Løsningen er en opdateret antenne, som bpnorskov efterspørger. Selv om min gamle antenne var digital, er den åbenbart ikke god til at fange de ny DVB-T2 signaler.

Hjemme har jeg https://www.av-connection.dk/?PNo=TX-UFO170 der er suværen - jeg har oven i købet kunne montere den på loftet, under eternitplader.
Men du skal undersøge dit TV - digitale antenner er aktive, d.v.s. de har elektronik der skal fødes med strøm. Nogle TV-apparater er i stand til at føde strøm til antennen, mens andre ikke kan, og er nødt til at have en strømforsyning indskudt på antennekablet. UFO170 fås også med strøm.

Fordelen med UFO´en er, at den ikke behøver at være pejlet ind på sendemasten - den kan fange signaler 360 grader rundt (Hvilket er en fordel for dem der kan tage de svenske (Eller tyske vil jeg tro) kanler - slut med mange antenner på taget som i UHF dagene - én antenne tager det hele.

Bor du et sted med meget svagt signal, kan der dog være en fordel i at anskaffe en retningsbestemt, som den Claes57 linker til - når den er vinklet korrekt, vil den være bedre til at fange et svagt signal end UFO´en er.

Og når alt ovenstående så er sagt, er jeg hjemme skiftet fra at bruge antennen, til udelukkende at se "Flow-TV" via streaming apps, der castes til TV´et. Så det er også en mulighed, hvis TV´et har cast muligheder, en indbygget DR-app, eller der sættes en Google ChromeCast på.
Avatar billede bpnorskov Juniormester
27. juni 2020 - 19:03 #20
Vi har fundet løsningen på problemet i dag. Danmarks Radio har i dag svaret os at når der er højtryk over Danmark igennem længere tid, så går udenlandske signaler ind og forstyrrer de danske. Det kan vi bekræfte er rigtigt, for i dag hvor et lavtryk er på vej lavede vi en kanalsøgning på TV'et igen, og så kunne vi igen se DR's programmer på den gamle antenne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juni 2020 - 20:42 #21
Jeg kommer til at tænke på at jeg for mange år siden (omkring 30 år tror jeg) oplevede noget meget mærkelig en søndag formiddag. Der var jeg ikke det helt store udbud af kanaler dengang, men jeg tændte tv´et og pludselig kom der en kanal frem, hvor de talte en eller andet mærkeligt sprog. Det viste sig af være TVE spansk tv.
Jeg må lige nævne at jeg bor i Nordsjælland.
Til gengæld billedkvaliteten på hverken  svensk TV 1 eller svensk TV 2 specielt god. Det var derfor en stor fornøjelse da luftantennen blev pillet ned i 1996 til fordel for kabel tv.
Avatar billede krageben Praktikant
19. februar 2021 - 11:03 #22
Jeg vil bare lige oplyse om, at jeg har haft et par tankevækkende oplevelser med min private TV antenne, der hverken er digital eller forberedt på at DR og for så vidt alle andre TV-udbydere ustandselig rykker rundt på kanalerne og de frekvenser der benyttes.
Jeg vil også lige pointere, at der ikke findes digitale bølgelængder og dermed heller ikke digitale antenner. Antenners evne til at modtage signaler er forskellig, og mange af de gamle antenners evne til at modtage i UHF-båndet er fuldt ud så god som dem man i dag køber som "digitale".
Før i tiden skulle man dog ofte modtage signalerne fra forskellige retninger, og derfor var det ofte nødvendigt med mange forskellige antenner, der pegede i forskellige retninger. ligeledes benyttede man forskellige forstærkninger og filtre, så man trods alt kun skulle trække et kabel ind i huset.
Alt det er i dag delvist forældet, og man har nærmest kun brug for en antenne, idet man i dag kan få antenner, der dækker hele uhf-båndet samt FM-båndet med.
Jeg har som mange oplevet at DRs programmer forsvandt sidste sommer.
Da jeg selv syntes det var mærkeligt, spurgte jeg en lokal antennemand, hvad der var sket, siden jeg fortsat kunne se alle andre kanaler, men DRs var forsvundet.
Det blev til et forslag om at få udskiftet antenner, forstærker og kabler til en pris på omkring 4.000 kroner.
Det syntes jeg var alt for dyrt, og derfor satte jeg min stige til antennen og kravlede op for at se på de kasser, der sad på antennemasten.
Den ene kasse var mærket med FILTER og TRIAX, den anden var en samledåse for UHF/VHF/FM antenne samt forstærker (alt var fra 1989).
Jeg havde hørt at problemet med antennemodtagelsen, netop var filtre, der var indsat på antennerne, for at modvirke interferens og støj, så jeg tog filteret af de 2 UHF antenner, der var koblet i dåsen, smed filteret ud og satte i stedet den antenne, der pegede mod Udby-senderen direkte i forstærkerdåsens UHF-indgang.
Sagen var løst, alle programmer kunne nu modtages fuldstændig klart og uden problemer. (bor vel at mærke forholdsvis langt fra sendemasten, 50km)

Gad vide hvor mange forbrugere i DK, der er blevet narret til at købe et nyt antenneanlæg helt unødvendigt??  - formodentlig tusindvis??

Nu har jeg så nydt at se fjernsyn "helt gratis" i et års tid, men desværre skete der så det i nat, at min forstærker (24 volt) holdt helt op med at virke.
Gode råd er ofte dyre (se ovenfor) så jeg hentede igen min stige og kravlede op for at se om ikke en "kortslutning" uden om forstærkeranlægget kunne løse problemet.
Det kunne det, oven i købet med et bedre resultat end før forstærkeren gik i udu, så summa sumarum. De gamle antenner er fuldt ud så gode som de nye (også til digital-TV) og de fleste gamle anlæg er kun udstyret med forstærkere for at samle UHF/VHF/FM i en og samme ledning fra masten ned i huset.
Har man ikke det behov, så kan de fleste i Danmark klare sig med blot een antenne til det hele og der er sjældent brug for en forstærker.
Synd for antennesælgere og antennemænd, men de har altså også haft frit slag til at narre folk til at tro noget andet. Og TV-udbyderne har ladet dem gøre det, for de ved bedre end nogen andre, at modtagelse af luftsignaler intet har med digitaliseringen at gøre, men mest af alt, om man har fået skruet alle ledninger rigtigt sammen, så der er så lidt tab i antenne og ledninger som muligt, og at de fleste samlinger er skærmet mod udefra- og indefra-kommende støj.
Sådan kan man blive klog af skade ;))