Avatar billede theappledude Juniormester
01. juli 2020 - 14:46 Der er 12 kommentarer

Søger erfaring med skærmbriller

Hej

Tænker at mange herinde har erfaring med at sidde foran skærmen i flere timer af gangen. Da jeg primært arbejder med grafik, er det sjældent at jeg kan udføre arbejde der ikke foregår foran en computer.

Desværre er jeg på mine senere år begyndt at få problemer med hovedpine og irritation i øjnene ved længere tid foran skærmen af gangen. Indtil nu, har jeg blot taget et break eller hentet en kop kaffe mere. Dette er ikke længere nok synes jeg.

Derfor overvejer jeg stærkt et par skærmbriller der har et filter mod blå lys, som man jo bliver udsat for foran skærmen.

Har studset over danske Blux (https://bluxglasses.dk/), som sælger skærmbriller , der påståes at nedsætte det blå lys med 40%. Men det er ikke ligefrem billige briller.

Nogen der har erfaring med brug af skærmbriller, og evt. kan anbefale et godt mærke? Og som ved om mine omtalte gener kan aflastes af et par blåt lys briller?

Tak på forhånd1
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2020 - 15:08 #1
Du skal først omkring en optiker, der kan måle synet igennem. Så vil du også der få bedre råd end vi kan give.
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2020 - 17:57 #2
Jeg er enig med claes57.

Du skriver, at du gerne vil have  "et par skærmbriller der har et filter mod blå lys". Hvis du arbejder meget med grafik, så er briller med farvekorrigerende filtre nok ikke den bedste løsning.
Avatar billede Slater Ekspert
01. juli 2020 - 18:24 #3
Og hvis du gerne vil af med noget af det blå lys, kan det gøres meget nemmere og gratis med software som f.lux.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2020 - 19:09 #4
Enig med Slater. Prøv F.lux. Det er egentlig beregnet til aften arbejde, men kan
tidsmæssig og farvemæssig indstilles.
Avatar billede madklub Guru
02. juli 2020 - 07:03 #5
Jeg ville i første omgang ændre på skærmen og omgivelserne omkring skærmen.
Avatar billede Jonas S Novice
30. juli 2020 - 11:13 #6
Kan se at Blux bliver anbefalet her (https://vonglasses.dk/blue-light-briller/) så måske der er noget om snakken.

Enig med de andre dog - prøv at ændre lyset på skærmen først.

Har selv et par briller fra MVMT, de fungerer glimrende.
Avatar billede onehitwonder Praktikant
14. januar 2021 - 20:47 #7
Jeg synes personligt skærmbriller med 30-40% blokering af blåt lys gør underværker for hvor trætte/anstrengte mine øjne føler sig efter timer med grafisk arbejde. Og jeg synes ikke de forvansker farverne nær så meget som f.lux gør. Jeg bruger et virkelig fint (og billigt) par fra https://www.billigbrillen.dk
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2021 - 21:13 #8
Jeg har lige bestilt et par fra https://www.bustino.store/products/BlueRay bare for at teste progressive læsebriller med blå-filter til 70kr (+ fragt og forsikring) da jeg ofte er til/fra brillebrug.
Vurdering kommer om 2-4 uger, hvis jeg kommer her forbi igen...
Avatar billede Peter Guru
14. januar 2021 - 22:38 #9
Det er noget en optiker klarer. Du skal selv måle afstanden til skærmen, til tastatur og til konceptholderen (?) og “øjnenes højde over gulvet”. Jeg har haft mange skærmbriller. Jeg er nærsynet og har aldrig haft hovedpine af at se på en skærm. Jeg tror det er individuelt og derfor undgår man ikke en synsprøve.
Avatar billede Lars Petersen Praktikant
05. oktober 2021 - 22:36 #10
Blålys filter er for at modvirke søvnbesvær og typisk ikke en løsning mod hovedpine ved skærmarbejde.

Som midaldrene får vi alderssyn og har svært ved at fokusere tæt på. Det er anstrængende og kan give en slem hovedpine. Løsningen er briller med ekstra styrke (addition).

Styrker måles i dioptri (1/m). Normal læseafstand er 0,4m og læsebrillen er derfor 1/0,4m = 2,5 dioptri. Normal skærmafstand er 1 m og skærmbrillen er derfor 1/1m = 1 dioptri. Addition skal lægges til din normale styrke.

Peter, i kommentaren ovenfor, er nærsynet og har ikke problemer ved skærmen. Det skyldes, at han bruger briller med minus styrke fx -1. Til skærmbrug har han behov for addition på 1. Samlet giver dette en styrke på 0 (ingen briller). Moderat nærsynede har typisk ikke behov for skærmbriller.

En rigtig skærmbrille vil have glidende overgang med styrker, der sikrer, at man ser klart på alle afstande omkring skærmen. Man kan vælge at tilvælge fjernelse af de blå lys for bedre nattesøvn. Det er dog også muligt at lade skærmen blokere lyset, så sparer man tillægsprisen for blåfilter.

Skærmbriller skal tilpasses individuelt efter pupilafstand for at fungere godt. Køb derfor ikke de færdiglavede.
Avatar billede Peter Guru
26. oktober 2021 - 19:20 #11
Årsagen til at jeg bruger skærmbriller som er fremstillet at en optiker er at jeg er nærsynet og har en "fredelig" AMD som øjenlægen siger. På øjenambulatoriet på sygehuset fortalte de mig at jeg havde tør AMD og at der ingen behandling fandtes - noget af en våd klud at få i hovedet. Sommetider (ofte) glemmer jeg at skifte briller og med skærmbriller kan jeg ikke færdes og med de alm. briller kan jeg ikke se hvad der står på skærmen.Tastaturet og de næmeste omgivelser ser jeg skarpt med skærmbriller. Mit tastatur er et Logitech K800 med hvidt lys i tasterne.
Avatar billede s.kubech Praktikant
06. januar 2023 - 12:39 #12
Må give onehitwonder ret. Har selv købt et par skærmbriller her fra https://fashionzone.dk/collections/bluelight-briller og de har nærmest ingen farveændring i farven på skærmen. Arbejder meget med grafik, og var derfor også bekymret om der ville være for stor farveforskel. Super effektive og til en god pris også