Avatar billede klanger42 Juniormester
02. juli 2020 - 16:19 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til Word skabelon, eller ?

Word skabelon eller..?
Håber jeg kan forklare mit “problem”?

Har sagt ja til at opdatere en del Word dokumenter der alle har været oprettet til manuel skriftlig udfyldning.

Dokumenterne har en del tekst der er og bliver den primære tekst.

Men i dokumenterne er der i mange tekst linjer der “afbrydes” af indskudte variable tekster, tal m.m.

Og her spørgsmålet og et tænkt eksempel :

Denne tekst her skulle ikke gerne flytte sig, når jeg eks. skal indsætte variable navne (her) og igen længere henne i teksten igen (variabler o.lign) uden igen at alt anden tekst flytter sig for de indrammede tekster, datoer m.m.

Det kunne være at denne person (..............) skal have en indbydelse til den (...........)
Indbydelsen til (............) skal ses som en tak for at (...........) kom videre i vores arbejde

Dette lille eksempel var et forsøg på at “pensle” ud hvad mine nye dokumenter skal kunne. Altså når der skrives noget nyt der hvor rammerne er, skal al anden tekst blive fastlåst der hvor det er skrevet fra starten.

Idéen i det hele er at vi nu kan sende og modtage vores dokumenter digitalt.

Undskyld det meget lange spørgsmål, men jeg syntes det var svært at forklare!

Håber der sidder en Word ekspert der kan komme med et forslag/skabelon der opfylder kravene?

På forhånd tak! 👍
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. juli 2020 - 16:49 #1
Hvem skal kunne udfylde dokumenterne, dvs. hvem skal fylde data ind der, hvor der er pladsholdere?

Hvis der er brugere, som du ikke selv har kontrol over (dvs. du ved ikke, hvem der er, hvilken version af Word, de bruger osv.), ville jeg bruge pladsholdere i form af MacroButton-felter. De kan virke i alle versioner af Word på både PC og Mac.

Se f.eks. https://wordmvp.com/FAQs/TblsFldsFms/UsingMacroButton.htm

Hvis du sender en e-mail til mig via https://www.thedoctools.com/home/da/kontakt/, vil jeg lave et lille dokument med et par eksempler, som du kan se/prøve.

NB Jeg kan læse din forklaring sådan, at teksten hverken må fylde mere eller mindre, efter at den variable tekst er sat ind. Det forekommer ikke hensigtsmæssigt. Er det sådan, det skal forstås?
Avatar billede klanger42 Juniormester
02. juli 2020 - 17:38 #2
Tak for din fine kommentar.

Jo i det store hele ved jeg hvem der skal udfylde Dokumenterne, men de kan selvfølgelig have forskellige versioner af Word.

Jeg har nok ikke været helt præcis, men teksten omkring den variable tekst kan være i alle antal karakterer.

Vil med tak sende dig en mail, og vil med tak modtage et par eksempler.

Jeg tillader mig at medsende et af de “gamle” dokumenter, så du måske bedre kan se hvad jeg skal arbejde med.

På forhånd tak for hjælpen.